پی سی یک شبکه عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی GPT می‌تواند فعالیت مغز را بدون نیاز به عمل جراحی رمزگشایی کند - پی سی

مدل‌های زیانی هوش مصنوعی اخیرا کل جهان را درنوردیده‌اند و حالا محققان موفق شده‌اند از یک مدل هوش مصنوعی مبتنی بر GPT برای رمزگشایی از سیگنال‌های مغز استفاده کنند.

دانشمندان دانشگاه تگزاس آمریکا توانسته‌اند با استفاده از این فناوری در رمزگشایی از سیگنال‌های fMRI از مغز انسان‌ها از طریق شبکه عصبی بهره بگیرند. این موفقیت یک گام بزرگ در علوم عصبی محسوب می‌شود و مسیرهای جدیدی را برای توسعه روش‌های غیرتهاجمی در بررسی فعالیت‌های عصبی مغز جلوی پای محققان می‌گذارد.

این تحقیق می‌تواند کمک موثری به بیماران فلج مغزی که از سندروم عدم امکان برقراری ارتباط رنج می‌برند خواهد کرد. پزشکان با استفاده از این روش غیرتهاجمی خواهند توانست فعالیت عصبی مغز را رمزگشایی کنند و امکان ارتباط افراد فلج مغزی با سایرین را فراهم کنند. این فناوری منجر به بهبود زندگی افراد مذکور و بیان افکارشان به‌طریق غیرمستقیم خواهد شد.

این فناوری همچنین می‌تواند منجر به ایجاد انقلابی در زمینه هوش مصنوعی شود تا ماشین‌ها بهتر بتوانند زبان انسان‌ها را درک کنند. مسلما ما در آینده چیزهای زیادی از این فناوری در توسعه هوش مصنوعی گفتگومحور و پردازش زیان طبیعی خواهیم شنید.

البته برخی دانشمندان معتقدند که ما مراقب استفاده بی‌رویه از هوش مصنوعی در زندگی خود نباشیم، این پدیده می‌تواند طی سال‌های آتی منجر به کاهش قدرت تفکر انسان‌ شود. وقتی که ما برای یافتن پاسخ هر سوالی دست به دامان هوش مصنوعی می‌شویم، طبیعتا این موضوع روی قدرت تحلیل و حل مشکل ما تاثیر گذاشته و سبب می‌شود تا به‌مرور، از میزان خلاقیت و ابتکارمان کاسته شود. علاوه بر این موارد، تکیه بیش از حد بر هوش مصنوعی می‌تواند توانایی ما برای حل مشکلات عدیده‌ای که در زندگی به طور پیوسته با آن‌ها مواجه می‌شویم را کاهش دهد.

شاید بهترین راهکار پیشنهادی در رابطه با هوش مصنوعی این باشد که از آن به منظور ارتقای هوش خود استفاده کرده و سعی نکنیم تا از این پدیده به منظور جایگزین نمودن عقل و خرَدمان بهره ببریم. همه می‌دانیم که در حال حاضر، هوش مصنوعی به هیچ وجه قادر نیست تا به طور تمام‌و‌کمال جایگزین انسان شود؛ لذا در چنین شرایطی بهتر است تا از طریق تفکر، جست‌وجو و تحلیل ظرفیت مغز خود را افزایش بدهیم.

منبع: Gizmochina

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 71 views بار دسته بندی : اخبار تکنولوژی تاريخ : 4 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها