پی سی کشف یک سیاره فراخورشیدی توسط فناوری یادگیری ماشین - پی سی

این‌روزها کشفیات ستاره‌شناسی به‌لطف مهارت انسان‌ها در تشخیص الگوها پیشرفت قابل‌توجهی کرده است، اما در برخی موارد، کامپیوترها می‌توانند کشفیاتی انجام دهند که از دید انسان‌ها مخفی مانده‌اند.

در جدیدترین مورد، یک سیاره فراخورشیدی توسط فناوری یادگیری ماشین در دانشگاه جورجیا آمریکا کشف شده است. این سیاره با نام HD 142666 در داخل یک یک دیسک چرخان از گازها قرار دارد که حول ستار‌ه‌های جوان می‌چرخند. سیاره‌هایی که در داخل این دیسک تشکیل می‌شوند ابتدا به‌صورت توده‌ای از مواد ظاهر می‌شوند و سپس در اثر گرانش می‌توانند مواد بیشتری را جذب خود کنند.

حالا محققان دانشگاه جورجیا توانسته‌اند با بررسی رصدهای قبلی درباره دیسک‌های شبه‌سیاره‌ای و با استفاده از فناوری یادگیری ماشین موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شوند. این برای اولین بار است که از این فناوری برای کشف سیارات فراخورشیدی استفاده می‌شود.

جیسون تری، سرپرست گروه تحقیق گفته است که آن‌ها این سیاره را با استفاده از تکنیک‌های معمولی تائید کردند، اما مدل‌های یادگیری ماشین دقیقا به آن‌ها نشان داد که این سیاره در کجا می‌تواند باشد. آن‌ها موفق شدند این کار را با اِعمال مدل‌های یادگیری ماشین بر مجموعه‌ای از رصدها و مشاهدات قبلی انجام دهند.

این کشف نشان می‌دهد که فناوری یادگیری ماشین قادر است کشفیات بیشتری در این زمینه داشته باشد و می‌توان امیدوار بود که در آینده سیارات فراخورشیدی بیشتری کشف شوند. این فناوری می‌تواند به‌طور دقیق اطلاعاتی را که از دید ستاره‌شناسان مغفول مانده بررسی کند و علاوه بر این به‌خاطر سرعت بالایی که دارد می‌تواند باعث تسریع در آنالیز داده‌ها شود.

تری گفته است که او و همکارنش با استفاده از فناوری یادگیری ماشین توانستند در عرض یک ساعت کل داده‌های موجود را برای پیدا کردن شواهدی از یک سیاره فراخورشیدی جدید آنالیز کنند.

منبع: DT

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 119 views بار دسته بندی : اخبار تکنولوژی تاريخ : 27 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها