پی سی واحد متاورس متا ضرر هنگفت ۱۴ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرد - پی سی

متا به‌تازگی گزارش مالی خود را منتشر کرده است که نشان می‌دهد واحد واقعیت مجازی این شرکت ضرر و زیان هنگفتی را متحمل شده است. متا تاکنون سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش کرده است اما متاسفانه این شرکت نتوانسته به اهدافی که تعیین کرده بود برسد. 

همانطور که می‌دانید متا در سال ۲۰۲۱ همزمان با تغییر نام شرکت خود از فیس‌بوک به متا اعلام کرد که تمرکز خود را روی فناوری متاورس خواهد گذاشت و سعی خواهد کرد محصولات متنوعی را در این زمینه ارائه کند‌ اماحالا بعد از گذشت حدود دو سال مشخص شده است که سرمایه‌گذاری متا در این حوزه کاملا بی‌ثمر بوده است و نه‌تنها سودآور نبوده است بلکه ضرر و زیان زیادی را به شرکت تحمیل کرده است‌. با این حال، مارک زاکربرگ هنوز معتقد که اینده فناوری متعلق به متاورس است و متا همچنان روی این بخش سرمایه‌گذاری خواهد کرد. 

طبق گزارش مالی جدید متا، واحد Reality Labs  که مسئول پروژه‌های واقعیت افزوده و مجازی متا است در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ حدود ۴.۳ میلیارد دلار ضرر کرده است. این واحد در سه ماهه سوم، دو و اول ۲۰۲۲ به‌ترتیب ۳٫۷ میلیارد دلار، ۳ میلیارد دلار و ۲٫۹۶ میلیارد دلار ضرر کرده بود، بطوریکه کل ضرر و زیان این واحد در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۳٫۷ میلیارد دلار شده است و در سال ۲۰۲۲ نیز این عدد ۱۰٫۲ میلیارد دلار بود. 

علیرغم این همه ضرر و زیان، مارک زاکربرگ گفته است که تلاش‌های متا در حوزه متاورس، در یک دهه اینده به ثمر خواهد نشست و این فناوری درآمد سرشاری را نصیب متا خواهد کرد. بنابراین زاکربرگ امیدوار است که در سال‌های آینده همه این زیان‌ها جبران شود و این شرکت تبدیل به پیشتاز حوزه متاورس گردد. مدیر مالیمتا در جریان انتشار گزارش مالی جدید این شرکت گفت که آن‌ها در سال ۲۰۲۳ نیز انتظار ضرر و زیان برای واحد Reality Labs را دارند. 

بد نیست بدانید که متا سال گذشته هدست کوئست پرو را به قیمت ۱۵۰۰ دلار معرفی کرد و احتمالا امسال نیر نسخه ارزان‌تر آن را به نام کوئست ۲ روانه بازار خواهد کرد. این درحالیست که میزان فروش هدست‌های واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش چشمگیری داشته‌اند و همین موضوع باعث شده تا متا به فکر ارائه یک هدست ارزان‌تر باشد.  

نکته دیگر اینکه متا یکی از مدیران اصلی خود به نام John Carmack را در واحد واقعیت مجازی از دست داده است و ظاهرا او انتقادات شدیدی به برنامه‌های زاکربرگ برای توسغه فناوری متاورس ذاسته است و همین موضوع منجر به کناره‌گیری یا اخراج او از متا شده است. متا همچنین در ماه‌عای اخیر مجبور سده است تعداد بسیار زیادی از نیروهای خود را به منظور کاهش هزینه‌ها اخراج نماید. این نیروها شامل حدود ۱۱ هزار نفر می‌شدند که ۱۳ درصد از کل کارکنان متا را تشکیل می‌دادند. 

در رابط با عملکرد متا در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ نیز باید بگوییم که درآمد این شرکت در سه ماهه مذکور با کاهش ۴ درصدی نسبت به سال گذشته به ۳۲.۲ میلبارد دلار رسیده است. ضمن اینکه سود عملیاتی اینشرکت نیز با افت ۵۵ درصدی حدود ۴.۷ میلیارد دلار شده است. کل درآمد متا در سال ۲۰۲۲ نیز با کاهش ۱ درصدی به ۱۱۷ میلیارد دلار رسیده و سود خالص این شرکت  با کاهش ۴۱ درصدی  ۲۳ میلیارد دلار شده است. 

با این‌حال، وضعیت سهام متا تا حدودی رو به رشد بوده است و باید ببینیم که در سال جدید میلادی عملکرد این شرکت به چه صورت خواهد بود.

منبع: Techspot

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 98 views بار دسته بندی : اخبار تکنولوژی تاريخ : 3 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها