پی سی افشای اطلاعات تازه درباره پردازندهای نسل ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینتل - پی سی

کانال Moore’s Law is Dead اطلاعات تازه‌ای درباره پردازنده‌های نسل ۱۳ (Raptor Lake)، نسل ۱۴ (Meteor Lake) و همچنین نسل ۱۵ اینتل (Arrow Lake) فاش کرده است که در نوع خود جالب هستند. 

به گفته این افشاگر، تراشه‌های نسل ۱۳ اینتل با نام Raptor Lake افزایش IPC ناچیزی در مقایسه با Golden Cove خواهد داشت و هسته‌های P آن سرعت کلاک بالاتری نسبت به Alder Lake خواهد داشت. البته این افزایش سرعت چندان زیاد نخواهد بود و امکان رقابت با فناوری Zen 4 شرکت AMD را نخواهد داشت.

 در ضمن، اینتل هیچ نسخه Raptor Lake با فرکانس ۶ هرتز معرفی نخواهد کرد. اینتل همچنین سرعت کلاک هسته‌های E سری Raptor Lake را بالاتر از سرعت هسته‌های مشابه آن در Alder Lake خواهد برد. این هسته‌ها همچنین کش L2 بیشتری خواهند داشت. 

طبق اطلاعات امروز، نسل ۱۳ پردازنده‌های اینتل حدود ۸-۱۵ درصد عملکرد Single-Threaded و ۳۰-۴۰ درصد عملکرد Multi-Threaded بهتری نسبت به Alder Lake خواهد داشت. 

به‌علاوه، Raptor Lake از فناوری LGA 1800 بهره خواهد برد و از طرفی رده‌بالاترین مدل‌های این سری مصرف انرژی بیشتری نسبت به نمونه‌های Alder Lake خواهد داشت.  با این حال، اینتل احتمالا سری مذکور را با قیمت‌هایی در حد سری Alder Lake عرضه خواهد کرد. 

کانال یوتیوبی مذکور همچنین گفته است که رقابت Raptor Lake و AMD Zen 4 ‘Raphael’ نزدیک خواهد بود و نمی‌توان گفت که برنده کدامیک از آن‌ها خواهد بود. با این حال، پردازنده مصرف انرژی کمتری خواهد داشت، اما قیمت‌های Raptor احتمالا کمی پایین‌تر خواهد بود. 

ضمنا انتظار می‌رود Raptor Lake-H و HX در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ عرضه بشوند و بعد از آن‌ها سری  Raptor Lake-K  عرضه خواهد شد. مدل‌های غیر K و Raptor Lake-P و U هم احتمالا در سه ماهه اوایل ۲۰۲۳ روانه بازار خواهند شد. 

پردازنده‌های Meteor Lake و Arrow Lake

امروز درباره پردازنده‌های نسل ۱۴ و ۱۵ اینتل نیز که به‌ترتیب با نام Meteor Lake و Arrow Lake شناخته خواهند شد اطلاعاتی منتشر شده است. سری Meteor Lake احتمالا از LGA 2551 با سایر ۴۶ در ۳۸ میلیمتر استفاده خواهد کرد که کمی بزرگتر از Alder Lake خواهد بود. 

این سری همچنین ۱۲-۲۱ درصد افزایش IPC نسبت به Raptor Lake با هسته‌های Redwood Cove خواهد داشت. با این حال سرعت کلاک آن کمتر از Raptor Lake خواهد بود. انتطار می‌رود اینتل نسخه موبایلی نسل ۱۴ خود را در سه ماهه دوم و سوم ۲۰۲۳ و نسخه دسکتاپی را در سه ماهه چهارم ۲۰۲۴ عرضه کند.

نسل ۱۵ اینتل نیز با نام Arrow Lake عملکرد بهتری نسبت به Meteor Lake هواهد داشت و مجهز به هشت هسته P و تا ۳۲ هسته E خواهد بود و از معماری جدید Lion Cove برای هسته‌های P  آن استفاده خواهد کرد. طبق اطلاعات امروز، این سری افزایش دو رقمی IPC را به همراه خواهد داشت. این سری همچنین از معماری جدیدی برای هسته‌های E بهره خواهد برد.

و نکته آخر اینکه سری Arrow Lake از LGA 2551 استفاده خواهد کرد و احتمالا نیمه دوم ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد. 

منبع: Notebookcheck

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : اخبار تکنولوژی تاريخ : 6 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها