پی سی احتمال ایجاد مشکل برای سایت‌ها با به‌روزرسانی بعدی کروم - پی سی

اکثر مرورگرهای وب مدت‌هاست که از User Agent بهره می‌‌گیرند؛ قابلیتی که اطلاعات کامپیوتر شما را به سایت‌ها ارسال می‌کند. با شروع اکتبر ۲۰۲۲ مرورگر کروم سیاست‌های جدیدی را در این زمینه در پیش خواهد گرفت.

رشته اطلاعات User Agent معمولاً شامل نام مرورگر و نسخه آن، نام و نسخه سیستم عامل و همچنین نوع پردازنده دستگاه شما می‌شود. برخلاف میکروفون و وب‌کم، صفحات وب می‌توانند بدون درخواست و اجازه شما به User Agent دسترسی پیدا کنند.

کروم مدتی پیش رشته‌های User Agent را از نسخه ۱۰۴.۰.۵۱۱۲.۱۰۱ حذف کرده بود و حالا گزارش شده گوگل این قابلیت را از نسخه ۱۰۴.۰.۰.۰ نیز حذف کرده است. همزمان با شروع ماه اکتبر ۲۰۲۲ و عرضه نسخه ۱۰۷ کروم، اطلاعات کامل سیستم عامل و جزئیات پردازنده با یک مقدار ثابت Unified Platform جایگزین خواهد شد.

برای مثال همه رایانه‌های شخصی مجهز به ویندوز از این پس با عنوان Windows NT 10.0، رایانه‌های شخصی مجهز به مک با عنوان Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7 و نهایتاً دستگاه‌های کروم بوک با عنوان X11; CrOS x86_64 و … نام‌گذاری خواهند شد.

اگرچه این عبارت‌ها نیز حاوی رشته‌های اطلاعاتی مربوط به نسخه‌ها خواهند بود اما در مرور زمان به‌روزرسانی نخواهند شد. ایده اصلی این است که رد شخص در مرورگر به کمترین مقدار ممکن برسد، بدون آن که عملکرد صحیح سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها را مختل کند.

هر چند گوگل از ماه‌ها پیش این تغییرات را به توسعه دهندگان اخطار داده اما تغییر در User Agent احتمالاً باعث مشکل در عملکرد برخی از وب‌سایت‌ها خواهد شد. کروم و فایرفاکس اخیراً از نسخه ۱۰۰ عبور کردند و همین موضوع برای سایت‌هایی که صرفاً دو رقم اول را چک می‌کردند، مشکل‌آفرین شد. توسعه دهنده‌ها فایرفاکس خبر از ایجاد مشکل مذکور در وب‌سایت شرکت‌های مطرحی از جمله T-Mobile، نتفلیکس، سرویس پرینت HP، یکی از سایت‌های دولتی فلوریدا و … داده است.

البته تغییرات User Agent به تدریج صورت خواهد گرفت و همه کاربرانی که مرورگر خود را به نسخه ۱۰۷ کروم به‌روز کنند، با این تغییرات مواجه نخواهند شد. گوگل همچنین اجازه می‌دهد برخی از سایت‌ها هماهنگی با این تغییرات را تا می ۲۰۲۳ یعنی هنگام عرضه نسخه ۱۱۳ کروم به تعویق بیندازند.

تغییرات این‌چنینی در مرورگرها اصلاً عجیب نیستند و تمام ارائه دهندگان این زمینه به دنبال ایمن کردن هر چه بیشتر محصول خود هستند.

برای مثال اخیرا بروز یک آسیب‌‌ پذیری جدی به نام “روز صفر” در مرورگر کروم‌ باعث شد تا گوگل یک ‌آپدیت جدید برای آن عرضه کند. حالا به نظر می‌رسد مرورگر اج مایکروسافت هم دچار این باگ شده و خود مایکروسافت هم این ‌موضوع را تائید کرده است. 

از آنجایی که مرور‌گر اج بر پایه پلتفرم کرومیوم ساخته شده است طبیعی است که این مرورگر هم مثل کروم دچار آسیب پذیری روز صفر شود. مایکروسافت برای رفع این مشکل یک آپدیت جدید عرضه کرده و توصیه کرده است که کاربران حتما آن را به‌روزرسانی کنند. به این ترتیب سطح امنیت کروم نه تنها روی سایر مرورگرها بلکه به صورت گسترده روی کاربران سراسر جهان که از این مرورگ استفاده می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

منبع: How to Geek

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : اخبار تکنولوژی تاريخ : 26 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.