در چند سال گذشته به بخش عناوین واقعیت-مجازی صنعت بازیهای ویدئویی توجه ویژهای شده است و به خصوص پس از عرضهی دو بازی Astro Bot Rescue Mission و Half-Life: Alyx، نگاهها به این بخش بسیار امیدوارکننده و روشنتر به نظر میرسید. اگرچه تکنولوژی بازیهای واقعیت-مجازی هنوز راه درازی برای کسب محبوبیت و انبوه مخاطب را در پیش دارند اما دیدن این نکته که توسعهدهندگان و سازندگان بازیهای بزرگ قصد سرمایهگذاری در این بخش را دارند، دلگرمکننده است.
با وجود تمامی این موارد، شرکت مایکروسافت هنوز به صورت جدی و متمرکز وارد بازار حمایت و توسعهی بازیهای واقعیت-مجازی نشده است. آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer) رئیس بخش اکسباکس شرکت مایکروسافت در گذشته اظهار داشته بود که امیدوار است بخش بازیهای واقعیت-مجازی به قدری پیشرفت کند و رشد محسوسی به خود ببیند که دیگر اکسباکس نتواند از وارد شدن به این زمینه چشمپوشی کند. با این حال به نظر میرسد که مخاطبین اکسباکس تمایل زیادی به تجربهی عناوین واقعیت-مجازی ندارند.
با این حال بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که شرکت مایکروسافت در آینده شروع به سرمایهگذاری در بخش عناوین واقعیت-مجازی خواهد کرد. اخیرا آقای کریستوف گاندون (Christophe Gandon) کارگردان و مدیر استودیوی Virtuos در یک مصاحبه به بیان مطالبی در این مورد پرداخته است. آقای گاندون اظهار داشت که تلاش شرکت مایکروسافت برای استفاده از تکنولوژی Hololens احتمالا میتواند به بیان برنامههای این شرکت در رابطه با توسعهی بازیهای واقعیت-مجازی در آینده بپردازد. وی افزود با این که هنوز خبر رسمی در این مورد منتشر نشده است اما به نظر میرسد که شرکت مایکروسافت چشم خود را برروی این موقعیت در آینده نبندد.
آقای گاندون در مصاحبهی خود افزود:
من فکر میکنم فناوریهای VR و AR پتانسیلهای بالقوهی بسیاری را در صنعت بازیهای ویدئویی دارا هستند و به نظر میرسد که شرکت مایکروسافت بخشی از انرژی خود را برروی تکنولوژی Hololens متمرکز کرده و همین امر ممکن است در آینده منجر به ورود این شرکت به جمع توسعهدهندگان یا حمایتکنندگان اصلی تولید بازیهای واقعیت-مجازی گردد. تکنولوژی Hololens با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است و بعید میرسد که بخش اکسباکس نسبت به آن بیتوجه باشد. من احتمال ورود اکسباکس به این زمینه را رد نمیکنم؛ چرا که در حال حاضر توسعهدهندگان و حامیان بزرگی در توسعهی عناوین واقعیت-مجازی شرکت دارند و هر روز شاهد گسترش مرزهای این عناوین خواهیم بود.
همچنین آقای گاندون در ادامهی همین مصاحبه به بیان مطالبی در مورد موتور صدای سه بعدی کنسول پلیاستیشن ۵ پرداخت و اظهار داشت که این تکنولوژی میتواند به توسعهدهندگان در عمق بخشیدن به گیمپلی بازی و ایجاد یک تجربهی جدید کمک زیادی کند.