پی سی مایکل پکتر: اکس‌باکس در بهترین حالت می‌تواند ۴۵ درصد از بازار را بدست آورد - پی سی

پکتر: این برای مایکروسافت بسیار سخت خواهد بود که بیش از ۵۰ درصد بازار را در دست بگیرد چرا که سونی طرفدارانی بسیار وفادار در اروپا و ژاپن دارد.

از استراتژی‌های اخیر شرکت مایکروسافت به خوبی می‌توان فهمید که آن‌ها قصد دارند بیش از گذشته برروی صنعت بازی‌های ویدیویی سرمایه‌گذاری کنند و بهتر از همیشه برای نسل بعد آماده شده‌اند. اکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) و خرید زنیمکس مدیا (Zenimax Media) را می‌توان حرکت‌های بسیار هوشندانه‌ای از سوی آن‌ها دانست که البته به لطف بودجه‌ی عظیمی که در اختیار اکس‌باکس قرار گرفته است احتمالاََ در آینده نیز تصاحب‌های بیشتری را از سوی آن‌ها ببینیم.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا تلاش‌های مایکروسافت آن‌ها را در بازار در موقعیتی بهتر قرار می‌دهد؟ آیا می‌توانند جلوتر از رقیبشان یعنی پلی‌استیشن قرار گیرند؟ تحلیلگر مشهور بازی‌های ویدیویی، مایکل پکتر (Michael Pachter) از وبسایت ودبوش (Wedbush) باور ندارد که چنین اتفاقی رخ دهد. پکتر در گفت و گویی با وبسایت گیمینگ‌بولت (GamingBolt) گفت که اگرچه قدم‌های اخیر مایکروسافت در زمینه‌ی گیم‌ پس و خرید کمپانی‌های عظیم سهمشان در بازار را بیشتر می‌کند اما در بهترین حالت ۴۵ درصد بازار را ازان خود خواهند کرد.

پکتر ابتدا در مورد اکس‌باکس سری اس صحبت کرد، وی اظهار داشت که کنسولی ضعیف‌تر در نهایت جمع کثیری از فروش‌های مین‌استریم (mainstream) را به خود اختصاص خواهد داد. او در این باره گفت:

این بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود که در نهایت بدانیم اکس‌باکس ارزان‌تر در بحث فروش چه عملکردی از خود نشان می‌دهد زیرا در حال حاضر با توجه به نظرسنجی‌ها تمایل زیادی برای آن وجود ندارد. به نظر من دلیل اصلی این است که کاربران آگاهی زیادتری دارند و می‌دانند که قدرت پردازش گرافیک آن یک سوم سری اکس است و من حتی نمی‌دانم ترافلاپس چیست و چه اهمیتی دارد. چیزی که من متوجه‎ی آن هستم این است که سری اس می‌تواند بازی‌های نسل بعدی را اجرا کند و تنها از ۴K و ۲۴۰ فریم یا هر چیز دیگری پشتیبانی نمی‌کند. من می‌توانم به شما بگویم که بیش از دو سوم خانواده‌ها یک تلویزیون ۴K ندارند، بنابراین اگر من یک تلویزیون ۴K نداشته باشم کنسول قدرتمندتر اهمیتی برای من ندارد مگر این که یک تلویزیون جدید خریداری کنم. بازی‌ها همچنان برروی ۱۰۸۰p بی‌نظیر خواهند بود. در این شرایط فکر می‌کنم قیمت تاثیر خود را می‌‌گذارد اگرچه بازی‌بازان هاردکور در اوایل نسل بعد نسبت به کنسول ضعیف‌تر اشتیاقی ندارند.

پکتر همچنین در مورد اکس‌باکس گیم پس و افزایش قدرت عناوین انحصاری مایکروسافت نیز صحبت کرد اما اظهار داشت که کسب بیش از ۵۰ درصد بازار برای آن‌ها بسیار سخت خواهد بود و دلیل اصلی این موضوع قدرت برند و حضور قدرتمندانه‌ی پلی‌استیشن در بازار ژاپن و اروپا است. و در ادامه توضیح داد:

من فکر می‌کنم که گیم پس مخاطبین اکس‌باکس را بزرگ‌تر کند. من فکر می‌کنم که با استراتژی پرداخت ۴۰ دلار در ماه برای گیم‌پس، اکس‌باکس لایو گلد و یک کنسول اکس‌باکس می‌توان پیش‌بینی کرد که بخشی از بازار به سمت مایکروسافت برود. بنابراین من فکر می‌کنم در بهترین حالت ممکن ۴۵ درصد بازار سمت اکس‌باکس خواهند بود که ۵۵ درصد دیگر را سمت سونی نگه می‌دارد. در بدترین حالت ممکن نیز سهم مایکروسافت ۴۰ و سونی ۶۰ خواهد بود. این برای مایکروسافت بسیار سخت خواهد بود که بیش از ۵۰ درصد بازار را جذب خود کند چرا که سونی طرفدارانی وفادار در ژاپن و اروپا دارد. من فکر می‌کنم آن‌ها بتوانند با اکس‌باکس ارزان‌تر بخشی از این افراد را جذب خود کند، تعدادی از گیم پس،  تعدادی به دلیل تصاحب بتسدا و تعدادی نیز به واسطه‌ی خرید بعدی آن‌ها به سمت مایکروسافت خواهند رفت اما با تمامی این برتری‌ها آن‌ها برای رفتن فراتر از ۵۰ درصد کار بسیار سختی را پیش رو دارند.

در نهایت آقای پکتر پیرامون برنامه‌ی دسترسی همگانی به اکس‌باکس (Xbox All-Access Program) صحبت کرد، برنامه‌ای که مشتریان اجازه می‌دهد که یک اکس‌باکس سری اکس/اس را به همراه ۲۴ ماه اکس‌باکس گیم پس آلتیمیت را به صورت قسطی (در ۲۴ ماه) خریداری کنند. آقای پکتر باور دارد که این برنامه باعث می‌شود اکوسیستم اکس‌باکس راحت‌تر و سریع‌تر گسترش پیدا کند. وی توضیح داد:

من فکر می‌کنم که فروش قسطی محصولات، کاری که بسیاری از شرکت‌های فروش اسمارت فون‌ها در کشور‌های مختلف انجام می‌دهند، باعث می‌شود افراد بیشتری بتوانند یک کنسول را خریداری کنند چرا که بسیاری از مردم ۵۰۰ دلار پول ندارند که به صورت یک جا خرج یک کنسول بازی جدید کنند. بنابراین قراداد پرداخت ۴۰ دلار در ماه باعث می‌شود هم به اکس‌باکس لایو گلد دسترسی داشته باشید و هم از گیم پس لذت ببرید. دیگر قرار نیست تعداد زیادی بازی خریداری کنید، شما می‌توانید با ۴۰ دلار در ماه ارزش زیادی را دریافت کند و پس از آن سالی ۲ بازی خریداری کنید که برروی گیم‌پس قرار نمی‌گیرد، به عنوان مثال FIFA و Call of Duty. من فکر می‌کنم این یک معامله‌ی بسیار خوبی باشد. باید دید چه می‌شود، واقعاََ کنجکاو هستم که ببینم آیا می‌توانند بیش از ۵ درصد تغییر در بازار ایجاد کنند یا خیر.

برنامه‌ی دسترسی همگانی به اکس‌باکس در حال حاضر تنها در ۱۲ کشور اجرا شده است اما امید داریم که مایکروسافت آن را در کشورهای دیگر نیز راه‌اندازی کند. اگرچه هنوز برای دیدن نتیجه‌ی استودیوهای خریداری شده از سوی مایکروسافت زود است اما طرفداران اکس‌باکس آینده‌ای روشن خواهند داشت.

قبل از این آقای پکتر گفته بود که باور دارد کنسول دیجیتالی پلی‌استیشن تصمیم خوبی از سوی سونی نبوده است. این تحلیلگر مشهور در صحبت‌های خود توضیح داد که بیشتر مشتریان در نهایت نسخه‌ی دیسک‌دار پلی‌استیشن ۵ را انتخاب می‌کنند و شرکت سونی نیز مطمئناََ تعداد کمی کنسول دیجیتالی تولید خواهد کرد. همچنین وی در مصاحبه‌ای مشابه اعلام کرده بود که خریداری وارنر برادرز (Warner Bros) برای سونی بسیار مناسب خواهد بود و با سیاست‌های آن‌ها مطابقت دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 6 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.