با نزدیک شدن به تاریخ عرضهی کنسولهای نسل نهمی، شرکت مایکروسافت باری دیگر از قابلیت جدیدی برای بهینهسازی میزان حافظهی کنسول اکسباکس سری اکس و اس رونمایی کرد.
هماکنون کمتر از دو ماه دیگر تا عرضهی کنسولهای نسل نهمی شرکت مایکروسافت یعنی اکسباکس سری اکس و اس باقی مانده است و بسیاری از طرفداران اکسباکس مشتاقانه منتظر فرارسیدن آن روز هستند. همچنین، شرکت مایکروسافت از حدود یک سال پیش اقدام به انتشار جزییاتی از کنسولهای خود نمود که بسیاری از علاقهمندان نیز از آن آگاهی دارند. از طرفی دیگر، به گفتهی مایکروسافت این دو کنسول ویژگیهای دیگری را به همراه خواهند داشت که تاکنون اخبار رسمی از آنها منتشر نشده است.
در حال حاضر، علاقهمندان به کنسولهای نسل بعدی مایکروسافت اطلاعاتی از قبیل قیمت کنسولها، مشخصات فنی و موارد جزیی دیگر را دردست دارند که این موضوع میتواند در انتخاب آنها تاثیر بسزایی داشته باشد. با این حال، اخیراً شرکت مایکروسافت از یکی از قابلیتهای پنهان (که پیشتر شایعاتی از آن شنیده بودیم) این کنسولها که به ذخیرهسازی بهینهی دیتاهای بازی مرتبط است را معرفی نمود.
در جریان پادکست اخیری که از سوی حساب کاربری رسمی اکسباکس منتشر شد، آقای جیسن رونالد (Jason Ronald) که یکی از مهمترین افراد حاضر در پروژههای اکسباکس در شرکت مایکروسافت است، جزییاتی از ویژگی کنسولهای نسل بعدی این شرکت را منتشر کرد. در واقع، این قابلیت به بازیبازان اجازه میدهد تا قسمتهای مختلف بازی را بهصورت جداگانه حذف کرده و فضای بیشتری دردسترس داشته باشند. اگر چه، وی اشاراتی به وجود محدودیتهایی در استفاده از این قابلیت نمود، اما با توجه به این موضوع که بازیهای بزرگ طبعاً حجم زیادی از فضای حافظه را اشغال میکنند، این قابلیت بسیار کاربری و مفید خواهد بود.
از طرفی دیگر، وی میزان محدودیت دخیل در این قابلیت را به تلاش توسعهدهندگان مرتبط دانست. در واقع، این توسعهدهندگان و بازیسازان هستند که تصمیم میگیرند تا بازیهای خود را در چند بخش مختلف و یا در یک بخش توسعه و منتشر کنند. برای مثال، بازی Call of Duty: Modern Warfare با وجود حجمی بیش از ۲۰۰ گیگابایت، در چندین بخش مختلف دردسترس بازیبازان قرار گرفت تا انتخاب نهایی برعهدهی بازی باز باشد. از طرفی دیگر، شاید نکتهای چون ” این قابلیت که از پیش وجود داشت” به ذهنمان خطور کند که جواب آن وابستگی تعداد بیشتری از استودیوها به کنسولهای نسل بعدی اکسباکس و توسعهی بازیها طبق استانداردی که این شرکت تعیین میکند خواهد بود. همچنین، با وجود محدودیت در حافظههای کنسولهای نسل بعدی، بهنظر میرسد که همهی توسعهدهندگان در نسل بعد مجبور به انجام کاری شوند که در نسل فعلی از شرکت اکتیویژن (Activison) دیدیم. اما بههرترتیب، حذف نمودن بخش چندنفره، بستههای الحاقی، کمپین داستانی و موارد دیگر در بازیهای اکسباکس سری اکس|اس میسر خواهد بود و بازیبازان میتوانند تا بهینهترین استفاده را از فضای محدود کنسولهای نسل بعد ببرند.
همچنین، این ویژگی قطعاً برای بسیاری از بازیبازان که همیشه تعداد خاصی از بازیها را در کنسول خود نگاه میدارند نیز بسیار ایده آل خواهد بود؛ چرا که با استفاده از این قابلیت بهراحتی میتوانند تا حجم بازیها را تا حدود ۴۰% کمتر کنند. بههرترتیب، موضوع روشن این است که اکسباکس اقدامات احتیاطی شدید و مکرر خود برای رفع نگرانیها از بایت حافظههای کمحجم کنسولهای خود در نسل بعد را با جدیت شروع کرده است. همچنین، چندی پیش نیز خبر کاهش ۳۰ درصدی حجم بازیها اکس باکس سری اس و پشتیبانی کنسولهای نسل بعدی این شرکت از حافظههای HDD اکسترنال بسیار ارزان قیمتتر از حافظههای SSD نیز بهصورت رسمی تایید شد و بازیبازان در نسل بعدی قادر خواهند بود تا از این هاردهای دیسکی برای اجرای عناوین اکسباکس وان، اکسباکس ۳۶۰، اکسباکس و همنچنین برای ذخیرهسازی دیتای بازیهای نسل نهمی استفاده کنند.
علاوه بر تمامی ویژگیهای ذکر شده، شرکت مایکروسافت اخیراً با همکاری با شرکت سیگیت (Seagate)، اقدام به تولید کارتحافظههای جانبی SSD برای ارتقای حافظهی کنسولهای نسل بعدی خود کرد. این کارت حافظههای SSD با حجم یک ترابایت، قیمت ۲۱۹ دلار و با کمترین تفاوت ممکن نسبت به حافظههای داخلی کنسولهای اکسباکس سری اکس|اس روانه بازار خواهند شد. در مجموع و بدون هیچ تعارفی، تمامی اقدامات مایکروسافت و اکسباکس برای رفع نگرانیهای ایجاد شده در رابطه با موضوع فوق، قابل تحسین بوده و شاید در آینده تعداد این راهحلها حتی در قالب انگشتان یک دست نیز نگنجد.
نظر شما چیست؟ آیا مایکروسافت و کنسولهای نسل نهمیاش میتوانند تا با موارد ذکر شده به نگرانیها در مورد کمبود حافظه در کنسولهای نسل بعدی خاتمه دهند؟