پی سی صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - پی سی

رئیس بخش پلی‌استیشن شرکت سونی در مورد اهمیت نسل‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی، سرمایه‌گذاری مداوم برروی استودیو‌های داخلی پلی‌استیشن، انحصاری‌ها و مناسب نبودن مدلی شبیه به اکس‌باکس گیم‌پس برروی پلی‌استیشن صحبت می‌کند.

شب گذشته رویداد پلی‌استیشن ۵ برگزار شد و به اندازه‌ی کافی در این مورد بحث شد. ما شاهد بازی‌های AAA انحصاری/انحصاری کنسولی زیادی بودیم که Spider-Man ،Demon’s Souls و God of War نیز شامل آن‌ها می‌‌شود. در بخش عناوین ترد‌-پارتی نیز آثار کلاسیک که با این کنسول رابطه‌ی خوبی دارند رونمایی شد، بازی‌هایی مانند Resident Evil Village و Final Fantasy 16. قیمت اعلام شده نیز برای یک کنسول نسل بعدی کاملاََ مناسب به نظر می‌رسد و کنسول دیجیتالی می‌تواند کسانی که بودجه‌ی پایین‌تری دارند را نیز راضی کند.

ما می‌دانیم که هفته‌ی گذشته رقیب پلی‌استیشن یعنی اکس‌باکس نیز غافلگیری‌هایی داشت و از کنسول اکس‌باکس سری اس با قیمت ۲۹۹ دلار و همچنین اضافه شدن EA Play به سرویس اکس‌باکس گیم‌پس (Xbox Game Pass) رونمایی کرد.

رئیس بخش پلی‌استیشن شرکت سونی، جیم رایان (Jim Ryan)، از استراتژی همه‌گیر مایکروسافت آگاهی دارد. آقای فیل‌ اسپنسر (Phil Spencer) که در جبهه‌ی مخالف آن‌ها یعنی اکس‌باکس قرار دارد مدتی پیش گفته بود که عملکرد سونی با “معنای گیمینگ و بازی کردن” در تضاد قرار دارد و مجبور کردن بازی‌باز به خرید دستگاهی خاص را مخالف با صنعت بازی‌هایی ویدیویی توصیف کرده بود. شرکت مایکروسافت برای مدت زیادی رویکرد خاص خود را ادامه داد و حالا اکس‌باکس گیم‌پس برای پلتفرم‌های گوناگونی در دسترس قرار دارد.

رویکرد مایکروسافت در نسل نهم به طور کامل در مقابل استراتژی سونی قرار دارد، رایان در رابطه با این موضوع گفت:

۷ سال گذشته است و اتفاقات زیادی در طول این ۷ سال رخ داد. مشخصاََ ما از یک طرف جامعه‌ی بازی‌بازان گسترده‌ای را شکل داده‌ایم و از سمت دیگر پیشرفت‌های تکنولوژی و تکامل‌های متعددی به وجود آمده است که در حقیقت تکنولوژی‌های مذکور تا جایی نظر ما را به خود جلب خواهند کرد که توانایی تغییر مثبت و اساسی تجربه‌ی بازی‌ها و نحوه‌ی بازی کردن را در خود داشته باشند. برای ما، بدست آوردن تجربه‌های جدید به این محدود می‌شود که قدم بزرگی در جهت انتقال از یک کنسول به کنسول دیگر رخ دهد. ما به این رویکرد نسلی می‌گوییم.

وی در ادامه به طور مستقیم از گیم‌پس نام نبرد اما آن را به عنوان یک مدل توصیف کرد و همچنین آن را با شیوه‌ی در پیش گرفته از سوی پلی‌استیشن مقایسه کرد:

ما می‌دانیم که روشی که در پیش گرفتیم تنها مدل موجود نیست اما این چیزی است که ما دوست داریم ادامه‌اش دهیم. مدل‌های دیگری نیز وجود دارند. این کاملاََ درست است که شما باید رویکرد خود در رابطه با یک نسل جدید را بر اساس جامعه‌ی بازی‌بازان خود بنا کنید و کنسول جدید را با بازی‌بازان خود هماهنگ سازید. ما دوست داریم که کمی متنوع و خاص‌تر نسل جدید را پیش بگیریم و راهی پیدا کنیم که با توجه به نیاز مخاطبین خاص خود محتویات و تجربیات مختلفی ارائه دهیم.

کلید اصلی رسیدن به نیازهای مخاطبین خاص خود این بوده است که در طول این سال‌ها استودیوهای داخلی پلی‌استیشن را به قدرت مطلق تبدیل و آن‌ها را کاملاََ مجهزتر از گذشته کرده‌ایم. یک شبکه از استودیوها باعث می‌شوند بازی‌های عالی ساخته شوند. ما به صورت مخفیانه و با سکوت مطلق اما به صورت مداوم در این استودیوها بیش از گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

همان‌طور که می‌دانید شرکت سونی دو نسخه از کنسول نسل بعدی خود را عرضه خواهد کرد. یکی از آن‌ها کاملاََ دیجیتالی است و دیگری از دیسک‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. این رویکرد کاملاََ با شرکت مایکروسافت متفاوت است چرا که آن‌ها کنسول دوم خود را ضعیف‌تر از سری اکس انتخاب کرده‌اند و تنها به عدم وجود دیسک محدود نمی‌شود. آقای رایان در این باره گفت:

از نظر لاین-آپ سخت‌افزاری و دو نسخه‌ی کنسولی که ارائه می‌شود باید بگویم که فکری که پشت این قضیه بوده این است که به مخاطب خود اطمینان دهیم. اطمینان زمانی که به کالای نهایی نگاه می‌کنید، اطمینان به این که شما یک کنسول واقعی نسل بعدی خریداری می‌کنید و قرار نیست با ضعف رو به رو شوید. این چیزی است که قبلاََ هم گفته بودم، این مهم است که به مخاطب بگوییم که تنها تفاوت میان دو نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ تنها درایو دیسک آن است.

ما فکر می‌کنیم که اگر بازی‌بازان تصمیم بگیرند یک سخت‌افزار خریداری کنند که برای سالیان سال پشتیبانی شود، بنابراین نیاز به اطمینان دارند. آن‌ها باید مطمئن باشند که آینده‌ی آن سخت‌افزار ثبات داشته باشد. آن‌ها باید مطمئن باشند که اگر تصمیم گرفتند تلویزیون خود را به ۴K آپگرید کنند، پلی‌استیشن ۵ به خوبی از مزایای آن بهره ببرد.

همچنین از سمت دیگر سازندگان بازی‌های ویدیویی نیز باید بتوانند در شرایطی کار کنند که محدودیتی در خود نداشته باشد و آن‌ها این موضوع را برای سال‌های متعدد به ما گوشزد کرده‌اند. همین سازندگان به ما گفته‌اند که تا چه میزان از ویژگی‌های پلی‌استیشن ۵ خوشنود و راضی هستند. به طور کلی ما تلاش کرده‌ایم تا از معماری سطح پایین و قابلیت‌های نچندان پیشرفته دوری کنیم.

جیم رایان در طول مصاحبه به هیچ عنوان حالت دفاعی به خود نگرفت و حتی از با اطمینان کامل بحث انحصاری‌ها و عملکرد فوق‌العاده‌ی استودیوهای پلی‌استیشن را مطرح کرد و آن را برتر از رقبا دانست. وی در این باره گفت:

ما با دو دید متفاوت به موضوع نگاه می‌کنیم. ما یک جامعه‌ی بازی‌بازان برروی پلی‌استیشن ۴ داریم که در سال‌های پیش رو بسیار مهم خواهند بود. ده‌ها میلیون بازی‌باز پلی‌استیشن ۴ وجود دارد که ما هیچوقت تا به این میزان به آن‌ها نزدیک نبوده‌ایم. من بسیار خوشحال هستم که استودیوهای جهانی ما می‌توانند در سال هفتم عمر این کنسول محتویات تازه‌ای به جامعه‌ی بازی‌بازان پلی‌استیشن ارائه دهند و به راحتی می‌گویم که بهترین لاین‌آپ را خواهیم داشت. به راحتی قول میدهم که در سال هفتم برای پلتفرم خود بهتر از تمامی رقیبان خود محتوا ارائه خواهیم داد.

ما قصد داریم چنین رویه‌ای را با عشق و احترام به جامعه‌ی دارندگان پلی‌استیشن ۴ ادامه دهیم در حالی که متوجه هستیم میلیون‌ها بازی‌باز آماده هستند تا با ورود به پلی‌استیشن ۵ و نسل بعدی بازی‌ها، تجربه‌ای خارق‌العاده داشته باشند. بسیار خوب است که شب گذشته توانستیم چنین موضوعی را به تصویر بکشیم. باز هم می‌گویم که محتویات در دست ساخت در استودیو‌های جهانی پلی‌استیشن و بازی‌های در نظر گرفته شده برای لانچ، اواسط نسل و حتی اواخر نسل بهتر از هر زمان دیگر و یا هر کنسول دیگری خواهند بود.

ما تلاش کردیم چنین حسی را به شما بدهیم. اگر رویداد قبلی ما را تحلیل کرده باشید مطمئناََ چنین عملکردی از سوی ما قابل پیشبینی بود. قدرت نمایش‌های اخیر و بازی‌های انحصاری که مشاهده کردید مطمئناََ به شما نشان می‌دهند که رویکرد ما در نسل آینده چگونه خواهد بود و قرار است چه آثاری در دسترس شما قرار گیرد. در کنار این ما به بخش کسب و کار نیز دقت و سرویس جدیدی را ایجاد کرده‌ایم.

یکی از غافلگیری‌های رویداد دیشب پلی‌استیشن رونمایی از سرویس Playstation Plus Collection بود که برای تمام کسانی که سرویس پلی‌استیشن پلاس داشته باشند در دسترس قرار می‌‌گیرد. آقای رایان در مورد این رویکرد گفت:

اکثر بازی‌های انحصاری ما در این سرویس وجود خواهند داشت و در کنار آن عناوینی از شرکای ما نیز ارائه می‌شوند. اگر شما به تازگی وارد اکوسیستم پلی‌استیشن شده باشید، این می‌تواند یک شروع بسیار خوب باشد. به عبارت دیگر شما تنها با پرداخت اشتراک پلی‌استیشن پلاس از طریق این سرویس یک پلی‌استیشن ۴ را ازان خود کرده‌اید. ما بسیار خوشحال هستیم که چنین امری را محقق کردیم. ما فکر می‌کنیم که این موضوع بسیار هیجان‌انگیز است و امید داریم مخاطبین نیز از این عملکرد خرسند باشند.

Playstation Plus Collection جایگزینی برای PS Now نخواهد بود. این سرویس به صورت مجزا از سایر سرویس‌ها در دسترس قرار می‌گیرد که قصد دارد در یک سطح محدودتر با قابلیت‌هایی شبیه به اکس‌باکس گیم‌پس در دسترس قرار گیرد که البته اگرچه با سرویسی محدود طرف هستیم اما تنها با داشتن اشتراک پلاس قابل دستیابی خواهد بود و مانند گیم‌پس نیاز به پرداخت هزینه‌ی اضافی ندارد. اما باید بدانید که سرویس مذکور تمرکز سونی نخواهد بود. آقای جیم رایانه در این باره توضیح مفصلی ارائه داد:

برای ما داشتن یک لیست از بازی‌های در دسترس، پلتفرم را تعریف نمی‌کند. همان‌طور که متوجه شدید، رویکرد ما به بازی‌های کاملاََ به‌روز و عناوین فوق‌العاده اشاره دارد. ما قبلاََ نیز این بحث را داشته‌ایم، قرار نیست ما در آینده بازی‌های جدید خود را در قالب یک سرویس اشتراکی عرضه کنیم. توسعه‌ی بازی‌های ما بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه دارند و ما ارائه‌ی بازی‌های ۱۰۰ میلیون دلاری را در یک سرویس اشتراکی مناسبی نمیبینیم.

ما می‌خواهیم بازی‌های خود را حتی بزرگ‌تر و بهتر کنیم و امیدوار هستیم که در یک مرحله‌ی خاص دائمی‌تر شوند. بنابراین برای ما اضافه کردن آن‌ها در یک سرویس اشتراکی آن هم در روز اول عرضه هیچ منطقی به دنبال ندارد. برای سایر شرکت‌ها در شرایط مختلف این ممکن است که منطقی به نظر برسد اما برای ما چنین نیست. ما قصد داریم اکوسیستم خود را گسترش دهیم و رشد کنیم و قرار دادن سرویس‌های اینچنینی و پیش گرفتن مدل سرویسی با ما سازگار نیست.

بخش زیادی از رویدا دیشب پلی‌استیشن به بازی‌های ترد-پارتی و همکاری سونی با شرکت‌های بزرگ دیگر اختصاص داشت. پلی‌استیشن همیشه با این شرکت‌ها همکاری داشته است و اختصاصی بودن آن‌ها (به شکلی خاص) را برای کنسول خود حیاتی می‌داند. ما در مراسم Future of Gaming متوجه شدیم که راکستار و پلی‌استیشن همکاری خود را ادامه خواهند داد و در رویداد دیشب نیز فهمیدیم که Fortnite نیز برروی کنسول نسل بعدی سونی عرضه خواهد شد. آقای رایانه در این باره توضیح داد:

ما دوست داریم که در مورد جامعه‌ی بازی‌بازان پلی‌استیشن صحبت کنیم اما در میان این افراد کسانی وجود دارند که برروی بازی خاصی تمرکز دارند و طرفدار شدید فرنچایزی خاص هستند. اگر بخواهیم سرعت گسترش پلتفرم‌ خود را حفظ کنیم این بسیار مهم است که جامعه‌ی بازی‌بازان کوچک‌تر (به عنوان مثال طرفداران Final Fantasy) را به خود جذب کنیم. برخی از این آثار به بازی‌ها به عنوان یک پلتفرم تبدیل شده‌اند (Game as a Platform). ما قراردادهای خود با ناشرهایی که این دسته از آثار را تولید می‌کنند تمدید کرده‌ایم و فکر می‌کنیم که چنین رویکردی از سوی ما بسیار مهم و حیاتی است.

مطمئناََ در دوره‌ای هیجان‌انگیز از صنعت بازی‌های ویدیویی قرار داریم چرا که نه تنها به زودی نسل بعدی آغاز خواهد شد بلکه دو رقیب همیشگی رویکردهای کاملاََ متفاوتی را پیش گرفته‌اند. سونی در رابطه با کنسول جدید خود یعنی پلی‌استیشن ۵ رویکرد قبلی خود را پیش خواهد گرفت و آن را با مجهزتر  و قدرتمندتر کردن استودیوهای جهانی خود ادامه می‌دهد. سوالی که پیش می‌آید این است که پیشرفت بیشتر از کجا شکل خواهد گرفت و این که چه چیزی باعث می‌شود پلی‌استیشن ۵ موفق‌تر از نسل قبل عمل کند. جیم رایان پاسخ می‌دهد:

من دوست دارم به این فکر کنم که مناطق جغرافیایی زیادی وجود دارد که جا برای گسترش دادن کسب و کار در آن‌ها وجود دارد. کشورهای زیادی وجود دارد که ما نتوانستیم در آن حدی که انتظار می‌رود خود را در آن جا به ثبات برسانیم. من همچنین فکر می‌کنم نسلی که از پلی‌استیشن ۱ لذت بردند دیگر در حال پیر شدن هستند و نه تنها باید بچه‌های آن‌ها را جذب پلتفرم خود کنیم بلکه نوه‌های برخی از آن‌ها را نیز باید در نظر بگیریم. پیشرفت‌های جنسیتی، افزایش جمعیت و تغییرات نسل‌های گذشته همگی باید در نظر گرفته‌ شوند. ما هنوز تجربه‌های کار با یک کنسول پلی‌استیشن ۵ را نشان نداده‌ایم و فکر می‌کنم که موارد جالبی در این زمینه وجود دارد که باید آن‌ها را ببینید. از طرفی نحوه‌ی ساخت بازی‌ها نیز تغییر کرده و افراد در زمینه‌ی توسعه‌ی پروژه‌ها خلاق‌تر شده‌اند و این باعث می‌شود موقعیت‌های بسیار بهتر و درگیرکننده‌ای برای سازندگان به وجود آید. در سالی که گذشت شاهد موقعیت‌های مختلف خلاقانه و فرصت‌هایی بودیم که قبل از این آن‌ها قابل مشاهده نبود. بنابراین من فکر می‌کنم که بتوانیم در نسل جدید پلی‌استیشن را همگانی‌تر کنیم و در سرتاسر جهان شناخته شده‌تر از قبل عمل کنیم.

به طور خلاصه نکات مهمی که می‌توان از مصاحبه‌ی رئیس بخش پلی‌استیشن، جیم رایان، در رابطه با استراتژی آینده‌ی سونی فهمید از این قرار است:

  1. پلی‌استیشن از استراتژی مایکروسافت مبنی بر سرویس گیم‌پس آگاهی دارد اما به هیچ عنوان آن را مناسب خود نمی‌داند چرا که بازی‌هایی تولیدی استودیوهای داخلی پلی‌استیشن هزینه‌هایی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار و فراتر از آن را در بر می‌گیرد و ارائه‌ی چنین پروژه‌های عظیم و ارزشمندی برروی سرویس اشتراکی عقلانی نیست.
  2. پلی‌استیشن ۵ بر اساس خواسته‌های سازندگان ساخته شده است و قصد دارد بهترین تجربه را برای مخاطبین به همراه داشته باشد، مخاطبینی که قصد دارند با اطمینان کامل سخت افزار خود را خریداری کنند.
  3. شرکت سونی در طول این سال‌ها بدون هیچ سر و صدایی برروی استودیوهای داخلی خود سرمایه‌گذاری‌های مداومی انجام داده و تجهیزات آن‌ها حتی از قبل نیز پیشرفته‌تر شده‌اند و گسترش پیدا کرده‌اند چرا که استراتژی آن‌ها نیازمند چنین رویکردی است.
  4. شرکت سونی همچنان از پلی‌استیشن ۴ حمایت خواهد کرد اما در عین حال متوجه‌ی خواسته‌ی طرفداران مبنی بر ورود به نسل بعدی و کیفیت‌های خارق‌العاده‌ای که در راه است نیز خواهد بود.
  5. سرویس Playstation Plus Collection نیازمند هزینه‌ی اضافی نیست و فقط باید اشتراک پلاس داشته باشید همچنین قرار نیست رقابتی با گیم‌پس داشته باشد.
  6. عناوین انحصاری و محتویاتی که قرار است برای پلی‌استیشن ارائه شود چه در اوایل نسل چه در اواسط و چه در اواخر با اطمینان بهتر از تمامی رقیبان پلی‌استیشن خواهد بود و به راحتی می‌توانید انتظارات خود را بالا ببرید.
  7. پلی‌استیشن در برخی مناطق جهان آن طور که باید به برند ثابتی بدل نگشته و سونی به دنبال این است که با پلی‌استیشن ۵ ثبات بیشتری به همراه بیاورد و برند خود را در سرتاسر جهان بیش از گذشته گسترش دهد.
  8. پلی‌استیشن همکاری با سازنده‌های ترد-پارتی قدیمی و همکاران همیشگی خود مانند کپ‌کام و اسکوئر انیکس را ضروری می‌داند و سرعت گسترش را هماهنگ با جذب طرفداران بازی‌هایی می‌داند که پایه‌ی طرفداران همیشگی دارد.
  9. پلی‌استیشن هنوز مطمئن نیست که بازی‌های دائمی ماندگار شود و جوابگو باشد اما قصد دارد در آینده چنین کاری انجام شود اما به شرطی که پیش زمینه‌ی آن محیا شود.

تا به این لحظه شما با رویکرد هر دو شرکت مایکروسافت و سونی نسبت به نسل بعدی بازی‌های ویدیویی آشنا شده‌اید، به نظر شما در نهایت کدام شرکت خط فکری مناسب‌تری را پیش گرفته و در انتهای این نسل موفق‌تر خواهد بود؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 18 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها