پی سی معرفی کامل انواع یو پی اس - پی سی

کاربرد های انواع یو پی اس _ یو پی اس بهراد

 

امروزه زندگی روزمره همه ما به نوعی به تجهیزات برقی وابسته شده و قطعی برق در هر مکان و موقعیتی تجربه ناخوشایندی است که کارها و فعالیت های روزمره را متوقف و همه ما را دچار سردگمی و کلافگی می‌کند.

با وجود کمبودهای زیربنایی در حوزه انرژی، راهکار موجود و در دسترس برای تداوم فعالیت‌ها و استفاده از تجهیزات ضروری در زمان قطع برق چیست؟ امروزه استفاده از تجهیزات و تکنولوژی تامین برق اضطراری می‌‌تواند در رفع نگرانی‌ها و کاهش هزینه‌های ناشی از کاستی‌های موجود موثر باشد. یکی از اصلی‌ترین انواع تجهیزات مورد استفاده برای تامین برق اضطراری با نام یو پی اس (UPS) شناخته می‌شود که در این مطلب بطور کامل آنرا معرفی می‌کنیم.

 

یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد؟

در این بخش به این موضوع می‌پردازیم که یو پی اس چیست. Uninterruptable Power Supply که به صورت خلاصه به آن یو پی اس می‌گوییم، دستگاه الکتریکی است که در زمان قطعی برق، انرژی مورد نیاز تجهیزات ما را فراهم می‌کند و مانع از توقف یا اخلال در امور و فعالیت‌های روزمره ما می‌شود. از طرفی با توجه به ویژگی‌های کاربردی و جالب توجه آن، از آسیب‌ها و هزینه‌های خرابی دستگاه‌ها که ناشی از نوسان و  عدم ثبات ولتاژ برق است، پیشگیری می‌کند.

یو پی اس تجهیزات صنعتی _ یو پی اس سه فاز _ یو پی اس صنعتی بهراد

خرید ups دو دلیل مهم و اساسی دارد:

فراهم کردن بک آپ تایم برای تجهیزات

تمام انواع یو پی اس دارای باتری هستند و با شارژ شدن باتری‌هایش در زمان اتصال جریان، برق مورد نیاز تجهیزات متصل به یوپی اس را در زمان قطع برق فراهم می‌کند. این مدت زمان بسته به نوع یو پی اس ( یوپی اس باتری داخلی با بو پی اس باتری بیرونی)، ظرفیت و تعداد باتری‌ها متفاوت است.

محافظت از تجهیزات در برابر آلودگی‌های برق شبکه

همچنین انواع آنلاین یو پی اس با داشتن تکنولوژی تبدیل دوگانه، این قابلیت را دارند تا از تجهیزات حساس به نوسان و تغییرات غیرعادی ولتاژ برق، محافظت کنند.

انواع یوپی اس‌های موجود در بازار

یکی از برندهای شناخته شده یو پی اس در بازار یو پی اس بهراد است که سه نوع اصلی آفلاین، لاین اینتراکتیو و آنلاین دارد. در این قسمت به معرفی عملکرد و کاربرد هرکدام از انواع UPS می‌پردازیم.

عملکرد یو پی اس آفلاین

یو پی‌ اس آفلاین بارهای خروجی را در شرایط عادی به طور مستقیم از طریق برق ورودی تغذیه می‌کند. هنگامی که ولتاژ ورودی از میزان استاندارد کمتر یا بیشتر شود (کمتر از ۱۴۵ ولت و بیشتر از ۲۸۰ ولت) و یا برق ورودی قطع شود، یو پی اس اینورتر خروجی را فعال کرده و بارهای خروجی از طریق باتری‌های موجود در لینک dc تغذیه می‌شوند.

کاربرد یو پی اس آفلاین

انواع یو پی اس آفلاین اصولا به عنوان یک منبع تغذیه پشتیبان برای تجهیزات کم مصرف که به کیفیت برق خروجی حساس نیستند مناسب است.

عملکرد یو پی اس لاین اینتراکتیو

این نوع یو پی اس زیردسته یو پی اس‌های آفلاین به حساب می‌آید، اما این مزیت را دارد که در شرایط عادی ارتباط ورودی و خروجی از طریق اتوترانسفورمر (Autotransformer)  با قابلیت تنظیم دامنه ولتاژ برقرار است و عملکردی شبیه استبلایزر دارد و باتری نیز در شرایط شارژ قرار دارد. به همین دلیل این نوع یو پی­ اس قادر به تنظیم ولتاژ خروجی در شرایط افت یا افزایش ولتاژ بدون استفاده از باتری و اینورتر است.در شرایط قطع برق، باتری‌ها انرژی موردنیاز تجهیزات را فراهم می‌کنند.

کاربرد یو پی اس لاین اینتراکتیو

این نوع یو پی اس‌ها نیز برای تجهیزات کم مصرف مناسب هستند. از طرفی برای برخی از تجهیزات کمتر حساس به کیفیت برق ورودی که به تنظیم ولتاژ در بازه محدود نیاز دارند، کارایی دارند.

عملکرد یو پی اس آنلاین

این نوع یو پی اس با عملکرد مبتنی بر تبدیل دوگانه، پرکاربردترین نوع یو پی اس است. روش تبدیل دوگانه به این صورت است که یکسوساز ولتاژ جریان AC ورودی را به جریان DC تبدیل می‌کند که باطری‌ها نیز توسط همین جریان DC شارژ می‌شوند، سپس اینورتر جریان DC را به جریان AC تبدیل می‌کند. مزیت این نوع یو پی اس در این است که باتری ها به اینورتر متصل هستند و در زمان قطع برق، بدون نیاز به سوئیچ انتقال برق و بدون هیچ وقفه‌ای، جریان برق را برقرار می‌کند. یو پی اس آنلاین برای بسیاری از مجتمع‌های تجاری، صنعتی، اداری، بیمارستانی، مسکونی و اماکن مرتبط با آنها بسیار کاربردی است.

کاربرد یو پی اس آنلاین

جریان خروجی یوپی اس به نسبت جریان ورودی، دارای فرکانس، دامنه و شکل موج مطلوب و پایدار برای تمامی تجهیزات حساس به نوسانات و ناپایداری‌های جریان برق است. همچنین یو پی اس آنلاین یک منبع تغذیه پشتیبان برای تجهیزات متصل به آن فراهم می‌کند.

کاربردهای مختلف دستگاه یوپی اس، کمک به بهبود کیفیت زندگی امروزی

امروزه اکثریت تجهیزات مورد استفاده روزمره در بخش‌های مختلف وابسته به جریان برق هستند. همین وابستگی باعث از کار افتادن تجهیزات و توقف فعالیت‌های روزانه به علت قطع ناگهانی برق می‌شود. یو پی اس ها مصارف مختلف و متعددی دارند و از منظر کارایی‌شان می‌توان آنها را به چند دسته عمده تقسیم کرد. می‌توانید اطلاعات کامل و راهنمای جامع خرید یو پی اس را در https://behrad.co/ups/ مشاهده کنید. در در هر دسته تجهیزات متعدد و پرکاربردی وجود دارند که یو پی از آنها پشتیبانی و محافظت می‌کند.

کامپیوتر، تجهیزات شبکه و سرور

از یک لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی گرفته تا شبکه های بزرگ کامپیوتری و سیستم های انفورماتیکی همگی به انرژی برق وابسته اند. تجهیزات شبکه دارای قطعات حساسی هستند که باید در برابر نوسانات ولتاژ و اختلالات جریان، محافظت شوند. همچنین از دست رفتن اطلاعات سرورها می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. یو پی اس‌های آنلاین به صورت کلی و نوع رک مونت، به دلیل ویژگی‌ها و ساختار فشرده‌ای که دارند، می‌توانند برای این دسته مناسب باشند.

تجهیزات تخصصی پزشکی، بیمارستانی و دندانپزشکی

پیشرفت تکنولوژی در تمامی مراحل از تشخیص و درمان گرفته تا پیشگیری از بیماریها به کمک پزشکان آمده و عملکرد حیاتی همه این دستگاهها وابسته به جریان برق است. طیف گسترده ای از سیستم ها و تجهیزات در درمانگاهها، بیمارستانها، آزمایشگاهها و مراکز مجهز تصویربرداری حتی به کیفیت جریان برق هم حساس بوده و افت و خیزهای ناگهانی در ولتاژ برق می تواند خسارات جبران ناپذیر و سنگینی را به این تجهیزات حیاتی و گرانقیمت وارد کند. از طرف دیگه سروکار داشتن این تجهیزات با جان انسانها، نگرانی بابت عملکرد صحیح و بی وقفه این تجهیزات را چندین برابر کرده است. قطعی برق تجهیزات و یونیت دندانپزشکی نیز باعث نارضایتی بیمار و اختلال در کار دندانپزشک می شود.

 

تجهیزات صنعتی

انواع یو پی اس و معرفی آن _ یو پی اس بهراد

 

دستگاه‌های الکتریکی بسیار متنوع و متعددی در صنایع و کارخانجات مختلف از جمله پالایشگاه‌ها، صنعت پتروشیمی و معدن مورد استفاده هستند. به عنوان نمونه، سیستم‌های کنترلی و اندازه‌گیری در اکثر صنایع بزرگ و پیشرفته از ابزارآلات ضروری و کاربردی برای سنجش پارامترهای مختلف به شمار می‎روند. همچنین تجهیزات حساس و گرانقیمتی از جمله دستگاههای CNC، باسکول‌ها و ترازوهای صنعتی و دستگاه‌های PLC، به محافظت در برابر نوسانات برق احتیاج مبرم دارند. به دلیل شرایط محیطی خاص در چنین مکان‌هایی،UPS هایی خاص و با پایداری بالا نیاز است تا در برابر شرایط محیطی مقاوم باشند. اصولا به دلیل برق سه فاز مصرفی در این حوزه و توان بالای تجهیزات صنعتی، UPS صنعتی مورد نیاز است.

تجهیزات مورد استفاده در معادن و چاه‌های نفت و گاز

صنعت معدن و نفت و گاز تغییرات چشمگیری داشته است و فعالیتها در این حوزه ها افزایش داشته است. در اکثر مواقع در معادن و چاه‌های نفت و گاز دسترسی به برق شبکه وجود ندارد و به همین خاطر استفاده از ژنراتور کاملاً حیاتی است. بر این اساس برای داشتن برق تمیز، بدون نوسان و با کیفیت بهترین راه حل استفاده از UPS آنلاین در کنار دیزل ژنراتور، که به عنوان منبع برق بدون وقفه مورد استفاده قرار می‌گیرد، است. یو پی اس مورد استفاده در این موارد, باید چند ویژگی مهم و ضروری داشته باشند؛ در برابر اختلالات برق شبکه و شرایط بد محیطی (گرد و غبار، دمای بالا، نفوذ آب) مقاوم باشند، در فاصله بین خاموش و روشن شدن و یا از مدار خارج شدن ژنراتور، برق مورد نیاز را تامین کنند و همچنین نوسانات برق تولیدی توسط ژنراتور را نیز رفع ‌کنند و یک برق تمیز و با کیفیت برای تجهیزات فراهم کنند.

سازگاری یو پی اس با ژنراتور

به طور کلی یو پی اس‌های آنلاین در مقایسه با نوع آفلاین و لاین اینتراکتیو توپولوژی پیشرفته‌تری دارند. به همین دلیل یوپی اس‌های آنلاین قابلیت کار با ژنراتور را دارند. برق تولیدی ژنراتور و موتور برق نوسانات زیادی دارد و به همین علت صرفا با یو پی اس‌های آنلاین و دو نوع یو پی اس لاین اینتراکتیو ۱ کاوا و ۲ کاوا بهراد با باتری بیرونی، سازگار هستند. استفاده از یو پی اس در کنار ژنراتور این مزیت را دارد که هرگونه آلودگی ولتاژ و فرکانس را از برق تولیدی ژنراتور حذف می‌کند.

سیستم‌های تلفنی ویپ و اینترنت

اتصال به اینترنت ضرورت دنیای امروز است و یک نیاز مبرم و اجتناب ناپذیر است. عدم دسترسی به اینترنت بسیاری از امور شخصی و فرآیندهای کاری را به تعویق می‌اندازد. سیستم ویپ نیز برای اتصال به اینترنت نیاز دارد و از طریق سیستم وای فای متصل می‌شود.

ماینر استخراج ارز دیجیتال

این دستگاه‌ها که با محاسبات پیچیده ریاضی اقدام به استخراج رمزارزها می‌کنند، با كوچكترين قطعي و يا نوسانات برق در دستگاه ماينر، علاوه بر امكان آسيب ديدن تجهيزات ممکن است كليه داده هاي سيستم نيز از بين برود.

تجهیزات الکتریکی پرکاربرد

برخی از تجهیزات الکتریکی مصارف عمومی دارند و در تمام مکانها از آنها استفاده می‌شود. پرکاربرد بودن این وسایل، ضرورت پیشگیری از توقف عملکرد این تجهیزات را نشان می‌دهد. آسانسور، درب‌های برقی و اتوماتیک، تجهیزات سرمایشی-گرمایشی، سیستم‌های روشنایی، تجهیزات امنیتی و ارتباط اینترنتی و مخابراتی در منازل، فروشگاه‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها و سایر اماکن عمومی، دولتی و خصوصی وجود دارند. دستگاه‌های پوز نیز امروزه در طیف گسترده‌ای از مشاغل و در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. گستردگی لوازم الکتریکی این دسته نشان دهنده اهمیت استفاده از یو پی اس‌ها برای این دستگاه‌ها را نشان می‌دهد. می‌توانید به کمک متخصصین و کارشناسان با تجربه، نوع، توان و ظرفیت باتری‌های مورد نیاز دستگاه یو پی اس خود را مشخص کنید.

 

انتخاب و محاسبه یو پی اس موردنیاز

نرم افزار محاسبه یو پی اس و باتری _ شرکت مهرآذین بهراد

در پروسه انتخاب یو پی اس باید به نکات زیادی توجه کرد. ۲ مورد از مهمترین عوامل موثر در انتخاب یک یو پی اس کارآمد، توان و ظرفیت باتری‌های یو پی اس است.

محاسبه توان یو پی اس

در محاسبه توان یو پی اس باید عوامل مختلفی لحاظ شوند تا UPS قابلیت پشتیبانی از تجهیزات را داشته باشد.

برای محاسبه توان یو پی اس ابتدا توان همه تجهیزات موردنظر برای اتصال به یوپی اس را با هم جمع کنید. عوامل مختلفی از جمله پاورفکتور یو پی اس، همزمانی استفاده از برخی تجهیزات، جریان راه اندازی اولیه بعضی دستگاه‌ها، نوع بارهای خروجی و موارد متعددی از این دست در محاسبه توان واقعی یو پی اس تاثیرگذار هستند. برای همین کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تا مجموع توان تجهیزات در مقدار تقریبی ۰٫۶۵ ضرب شود تا توان قابل تحویل یو پی اس به بارهای خروجی بدست آید.

محاسبه ظرفیت باتری‌های یو پی اس

در انواع یوپی اس باتری بیرونی، این امکان فراهم شده تا بر اساس مدت زمان بک آپ تایم موردنیاز تجهیزات ظرفیت و تعداد باتری‌های مناسب محاسبه و انتخاب شوند.

سرمایه گذاری با خرید یو پی اس مطابق با نیاز شما

قطع برق اجتناب ناپذیر است اما با پرداخت مبلغ کاملا به صرفه و مناسبی می توان از خسارات سنگین و جبران ناپذیر ناشی از بی کیفیتی و یا قطعی برق پیشگیری کرد. امن بودن و کیفیت بالا و مطابقت با هر نوع تجهیزاتی این تجهیزات کاربردی استفاده از آن را رواج زیادی داده و همچنین با توجه به معضل جهانی تغییرات آب و هوایی، عدم استفاده این دستگاه از سوختهای فسیلی، راهکار مناسبی برای کاهش آسیب های وارده به محیط زیست است.

شرکت‌های معتبر و باسابقه در زمینه ارائه خدمات مشاوره و فروش، ضمن بازدید از محل مورد نظر شما در صورت نیاز، به شما در خرید یو پی اس مناسب کمک می‌کنند. شرکت بهراد با بیش از ۳ دهه فعالیت مستمر در زمینه‌های مرتبط با یوپی اس، پروژه های متعددی را در زمینه فروش، نصب و راه اندازی با موفقیت به انجام رسانده است. انواع یو پی اس بهراد با گارانتی معتبر خود شرکت و خدمات تضمینی ۱۰ ساله ارائه می‌شود.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 220,479 views بار دسته بندی : ویژه تاريخ : 6 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.