استودیوی کدمسترز (Codemasters) و خصوصا طراح ارشد Dirt 5 یعنی مایک مورتون (Mike Moreton)، به تازگی اعلام کرده است که تفاوت در GPU کنسولهای جدید سونی و مایکروسافت، تاثیر چندانی در روند توسعهی بازی نداشته است.
در مسابقهی نسل بعدی سختافزار، در حالی که پلیاستیشن ۵ SSD بسیار سریعتری نسبت به اکسباکس سری اکس دارد، در مقابل این کنسول مایکروسافت است که در بسیاری از سایر زمینهها برتری دارد که در میان آنها میتوان به کلاک بالاتر پردازنده، حافظهی بیشتر و صد البته پردازندهی گرافیکی ۱۲ ترافلاپسی در مقابل ۱۰٫۲۸ ترفلاپس سونی اشاره کرد.
سوال اصلی این است که آیا این تفاوت در قدرت پردازندههای گرافیکی، منجر به ایجاد تغییرات در روند توسعهی بازیها هم خواهد شد یا خیر. مثلا آیا توسعهدهندگانی که صرفا برای اکسباکس سری اکس توسعه میدهند قادر به ساخت بازیهای برتر نسبت به پلیاستیشن ۵ و یا بازیهای مولتیپلتفرم خواهند بود؟ به گفتهی مایک مورتون، طراح ارشد Dirt 5، این طور نخواهد بود. مورتون در مورد تفاوت میان GPU سری اکس و پلیاستیشن ۵ گفت:
از نظر گیمپلی و توسعهی بازیها، این تفاوت تاثیر چندانی نخواهد داشت. وقتی به بهینهسازی و انجام تغییرات نهایی برسد، شاید یکی از پلتفرمها نیاز به کار کمتری داشته باشد.
البته باید در نظر داشت که در ابتدا خبری از اکسباکس سری اس، کنسول ضعیفتر نسل بعدی مایکروسافت که مجهز به یک پردازندهی گرافیکی ۴ ترافلاپسی است نبود و حالا هم توسعهدهندگان انحصاری و هم مولتیپلتفرم باید ابتدا تمرکز خود را برروی این کنسول بگذارند. مسئلهای که شاید در زمینهی انحصاری، در نهایت به نفع پلیاستیشن ۵ تمام شود.
Dirt 5 در تاریخ ۶ نوامبر (۱۶ آبان) برروی پلیاستیشن ۴، اکسباکس وان و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد. همچنین این بازی یکی از عناوین هنگام عرضهی پلیاستیشن ۵ و اکسباکس سری اکس/اس خواهد بود. نسخهی استدیا بازی هم برای سال بعد برنامهریزی شده است.