فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا
فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا
فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا
فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا

فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا

شرکت کدمسترز در توسعه بازی های ریسینگ، طی چند سال اخیر ثبات و کیفیت قابل قبولی را از خود نشان داده است. سری بازی های Dirt، F1 و Colin McRae را می توان مطرح ترین محصولات این شرکت دانست. تا پیش از این، بازی F1 2020 را جدیدترین بازی شرکت کدمسترز می دانستیم. عنوانی که در ماه جولای سال جاری به بازار عرضه شد و نهایتا هم با نمرات فوق العاده ای به کار خود پایان داد. حال پس از تقریبا ۴ ماه، نوبت به بازی جدید Codemasters رسیده است؛ Dirt 5! سری بازی های Dirt را بدون شک می شناسید و اگر به بازی های ریسینگ علاقه داشته باشید، به احتمال فراوان یکی از نسخه های متعدد ( شاید هم اصلا همه را! ) این مجموعه بزرگ را تجربه کرده اید. خوشبختانه امسال، سال فوق العاده ای برای طرفداران بازی های ریسینگ بود. هم کیفیت بازی ها بالا بود و هم در این سبک، بازی های پرشماری به بازار عرضه شدند و به این ترتیب، دست کاربر در انتخاب و بازی مورد نظر کاملا باز است. به هر شکل، بهتر است بیشتر از این شما را معطل نگذاریم و خیلی زود به سراغ اصل مطلب برویم. عنوان Dirt 5 از ۶ نوامبر در دسترس کنسول های نسل هشتمی و رایانه های شخصی  خواهد بود. اما آیا این بازی ارزش قیمتش را دارد؟ در سالی که بازی های ریسینگ زیادی به بازار عرضه شده و در دسترس هستند، آیا خریداری Dirt 5 و ترجیح دادن آن به دیگر گزینه ها، انتخاب درستی است؟ آیا کدمسترز در توسعه Dirt 5 هم به موفقیت رسیده و نهایتا با بازی با کیفیتی طرف هستیم؟ جواب کوتاه این پرسش ها ” بله ” است ولی خب ما امروز، در ادامه مطلب قصد داریم تا بیشتر در رابطه با Dirt 5 و نقاط قوت و ضعف این بازی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا

عنوان Dirt 5 از ۶ نوامبر در دسترس کنسول های نسل هشتمی و رایانه های شخصی  خواهد بود. اما آیا این بازی ارزش قیمتش را دارد؟ در سالی که بازی های ریسینگ زیادی به بازار عرضه شده و در دسترس هستند، آیا خریداری Dirt 5 و ترجیح دادن آن به دیگر گزینه ها، انتخاب درستی است؟ آیا کدمسترز در توسعه Dirt 5 هم به موفقیت رسیده و نهایتا با بازی با کیفیتی طرف هستیم؟ جواب کوتاه این پرسش ها ” بله ” است ولی خب ما امروز، در ادامه مطلب قصد داریم تا بیشتر در رابطه با Dirt 5 و نقاط قوت و ضعف این بازی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز، باید بدانید که بازی Dirt 5 بازی بدون ایرادی نیست. ولی خب راستش را بخواهید، قبل از این که اصلا بخواهیم صحبت در رابطه با نکات ضعف و قوت بازی را باز کنیم، باید بدانید که نکات قوت بازی، واقعا مشکلات آن را پوشش می دهند. در واقع مشکلات بازی همچنان در بازی حاضر هستند و حتی شاید دیده هم شوند، ولی باعث نمی شوند که شما احساس نارضایتی از بازی داشته باشید و یا قید تجربه Dirt 5 را بزنید. در واقع بازی به اندازه کافی نقطه قوت دارد که اصلا ضعف‌های آن روی لذت شما از بازی تاثیر خاصی نگذارند. یکی از نقاط قوت بازی Dirt 5، این است که رانندگی با ماشین های مختلف، هر کدام قلق خاص خودش را دارد. بگذارید بهتر بیان کنم؛ رانندگی کردن با هر ماشین، یک تجربه جدید و کاملا متفاوت است. اگر به طور کلی ماشین باز باشید، خیلی سریع تشخیص می دهید که این تغییرات دقیقا ز کجا سرچشمه می گیرند. نکته جالب دیگر این است که ماشین های موجود در بازی در شرایط آب و هوایی مختلف ( که خود یکی از نقاط قوت بازی به شمار می رود ) عملکرد متفاوتی خواهند داشت. فاکتورهای زیادی در دنیای واقعی وجود دارند که نهایتا روی اینکه کدام ماشین در شرایط آب و هوایی مختلف عملکرد بهتری داشته باشد، تاثیرگذار هستند. این فاکتورها اگر نگوییم همه، می توان گفت که بسیاری از آن ها در Dirt 5 هم رعایت شده اند. به همین خاطر می توان این گونه توصیف کرد که شاید Dirt 5 یک بازی آرکید باشد، ولی خیلی از واقعیت هم دور نیست. سخت یا آسان بودن یک مسابقه هم تا حد زیادی به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. در هنگام مسابقه، شرایط آب و هوایی می تواند متفاوت باشد. ممکن است هوا بارانی باشد، شاید برف ببارد، شاید هوا فقط ابری باشد و شاید هم اصلا با یک آسمان صاف و آفتابی طرف باشید. تمامی حالت ها امکان پذیر هستند و خبر خوب این است که این حالت ها می توانند روی سخت یا آسان بودن یک مسابقه تاثیر مستقیم بگذارند. قاعدتا وقتی این مطلب را می خوانید هنوز Dirt 5 را بازی نکرده اید! احتمالا فکر می کنید سختی و آسانی، صرفا به هندلینگ ماشین ها در شرایط آب و هوایی مختلف مربوط می شود. اشتباه می کنید! شرایط آب و هوایی مختلف، روی متغیرهای دیگری نظیر نور و دید شما هم تاثیر می گذارند! در واقع در شرایطی که در حال بارش برف هستید و به مسابقه دادن می پردازید، دید محدودتری دارید و باید خیلی بیشتر مراقب باشید. خب این مراقب بودن طبیعتا کار شما را دشوار می کند. در Dirt 5 شما قرار است چالش هایی را تجربه کنید که قبلا به ندرت در ریسینگ‌های دیگر با آن ها دست و پنجه نرم کرده بودید.

یکی از نقاط قوت بازی Dirt 5 این است که این بازی، به این راحتی ها خسته کننده نمی شود. خوشبختانه از لحاظ تنوع ماشین ها، عملکرد جدیدترین محصول کمپانی کدمسترز راضی کننده و قابل قبول بوده است. اما مهم تر از این، مدهای فوق العاده ای هستند که در Dirt 5 می بینیم. بخش Career Mode در هر بازی ورزشی، جذابیت های خاص خودش را دارد. این موضوع در رابطه با Dirt 5 نیز صدق می کند. البته شخصا انتظار داشتم که در این بخش، سازنده دست به یک خلاقیت یا یک چیز جدید بزند، اتفاقی که نیفتاد و یا حداقل، مرا راضی نگه نداشت! با این وجود از لحاظ کلی، بخش کریر بازی هم جذابیت های خاص خودش را دارد و قطعا کاربر را با خود همراه خواهد کرد. در این بخش شما می توانید پیشرفت کنید، پول به دست بیاورید و ماشین های قوی تر و بهتری را خریداری کنید. در بازی، مدهایی از قبیل Rally Raids، Ice Breaker، Path Finder و Land Rush گنجانده شده اند. بازی کردن در قالب هر کدام از این مدها، می تواند به نوعی برای کاربر لذت بخش باشد. به عنوان مثال اگر دنبال صرفا مسابقه دادن به صورت سنتی هستید، می توانید Rally Raids را امتحان کنید. مدهای دیگر کمی چالش برانگیزتر بوده و کار بازیکن را هر کدام به شیوه خاص خود، سخت می کنند. نکته این جاست که بازیکنی که بخش کریر بازی را تجربه می کند، با همه این مدها سر و کار خواهد داشت. به طور کلی شما در انواع و اقسام مسابقات شرکت کرده و پیروز می شوید و با ماشین هایی از کلاس های مختلف، خود را زودتر از بقیه به خط پایان می رسانید. بخش کریر بازی به چند فصل ( Chapter ) تقسیم شده و هر چپتر شامل چندین مسابقه است. شما هرگز مجبور نیستید که در تک تک مسابقات شرکت کنید؛ به شرطی که بتوانید امتیاز کافی را در مسابقات دیگر به دست آورده و چپتر بعدی را آنلاک کنید.

فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا

در بازی Dirt 5 بیش از ۴۰ پیست گنجانده شده و این پیست ها هر کدام می توانند بعدا تغییراتی را به خود ببینند. در بخش کریر، شما با این پیست ها آشنا خواهید شد. خوشبختانه از این لحاظ هم Dirt 5 خوب کار کرده است. در بخش کریر، شما تنوع را احساس خواهید کرد. بالاتر در مورد انواع مسابقات و مدهای مختلف بازی صحبت کردیم. در ضمن ذکر کردیم که در بخش کریر Dirt 5 هم، این مدها همه حضور دارند. از لحاظ تنوع محیطی هم Dirt 5 و بخش کریر بازی در وضعیت مطلوبی به سر می برند. نروژ، نیویورک، ایتالیا، مراکش، چین، برزیل و غیره از جمله مکان هایی هستند که در Dirt 5 حضور دارند و هر کدام هم ویژگی های منحصر به فرد خاص خود را خواهند داشت.

در بازی Dirt 5 بیش از ۴۰ پیست گنجانده شده و این پیست ها هر کدام می توانند بعدا تغییراتی را به خود ببینند. در بخش کریر، شما با این پیست ها آشنا خواهید شد. خوشبختانه از این لحاظ هم Dirt 5 خوب کار کرده است. در بخش کریر، شما تنوع را احساس خواهید کرد. بالاتر در مورد انواع مسابقات و مدهای مختلف بازی صحبت کردیم. در ضمن ذکر کردیم که در بخش کریر Dirt 5 هم، این مدها همه حضور دارند. از لحاظ تنوع محیطی هم Dirt 5 و بخش کریر بازی در وضعیت مطلوبی به سر می برند. نروژ، نیویورک، ایتالیا، مراکش، چین، برزیل و غیره از جمله مکان هایی هستند که در Dirt 5 حضور دارند و هر کدام هم ویژگی های منحصر به فرد خاص خود را خواهند داشت. مثلا در Dirt 5، شما مراکش را با تپه هایش خواهید شناخت! بخش کریر بازی گسترده تر از این‌هاست ولی خب در همین اندازه در این باره بدانید، کافی خواهد بود. هرچند که این بخش همچنان جای پیشرفت دارد، ولی احتمالا بازیکن را راضی نگه خواهد داشت.

یکی از بزرگترین مشکلات بازی Dirt 5، مشکلات فنی آن هستند. نکته ناراحت کننده تر این است که این مشکلات فنی، خود را به شکل های مختلفی نشان می دهند. نقد و بررسی این بازی در گیمفا، بر اساس نسخه PC بازی نوشته شده، بنابراین شاید چنین مشکلاتی را در نسخه های پلتفرم های دیگر بازی مشاهده نکنیم. همچنین، احتمالا پس از عرضه شاهد آپدیت ها و پچ‌هایی برای حل پاره ای از این مشکلات فنی خواهیم بود. ولی فعلا، یکی از مشکلاتی که Dirt 5 دارد، کرش کردن های بی دلیل است. از دیگر مشکلات فنی این بازی، صفحات لودینگی هستند که گاهی اوقات بیش از اندازه طولانی می شوند. این مشکلات فنی خوشبختانه همیشه حضور ندارند و صرفا گاهی اوقات، شما را اذیت می کنند. همان طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، خوشبختانه در ساخت Dirt 5 کدمسترز آن قدر خوب کار کرده که بتوانیم روی مشکلات بازی چشم هایمان را ببندیم. گذشته از مسائل و مشکلات فنی، باید گفت که Dirt 5 در طراحی جلوه های بصری فوق العاده کار کرده است. طراحی محیط های بازی بی نظیر است. در شرایط آب و هوایی مختلف، Dirt 5 فوق العاده زیبا است و نمی توان به سادگی چشم روی رنگ بندی و نورپردازی شرکت سازنده بست. خوشبختانه عملکرد بازی Dirt 5 از حیث گرافیکی، حتی فراتر از انتظارات بوده و در خور یک ریسینگ تمام عیار در اواخر سال ۲۰۲۰ و نسل هشتم هستیم.

فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا

بدون شک Dirt 5 عنوانی است که به هر گیمری پیشنهاد می شود. این بازی قرار است به لطف کیفیت بالا، تنوع، مدهای مختلف و جلوه های بصری که داشته، شما را برای چندین ساعت پشت پلتفرم خود نگه دارد. اگر از قبل طرفدار بازی های ریسینگ هستید که تجربه خب Dirt 5 واجب است. در میان ریسینگ هایی که در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شده اند، Dirt 5 را اگر بهترین ندانم، قطعا یکی از بهترین هاست. و حتی اگر جزو طرفداران بازی های ریسینگ نیستید، باز هم توصیه می کنم که در صورت امکان، چند ساعتی Dirt 5 را بازی کنید.

بدون شک Dirt 5 عنوانی است که به هر گیمری پیشنهاد می شود. این بازی قرار است به لطف کیفیت بالا، تنوع، مدهای مختلف و جلوه های بصری که داشته، شما را برای چندین ساعت پشت پلتفرم خود نگه دارد. اگر از قبل طرفدار بازی های ریسینگ هستید که تجربه خب Dirt 5 واجب است. در میان ریسینگ هایی که در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شده اند، Dirt 5 را اگر بهترین ندانم، قطعا یکی از بهترین هاست. و حتی اگر جزو طرفداران بازی های ریسینگ نیستید، باز هم توصیه می کنم که در صورت امکان، چند ساعتی Dirt 5 را بازی کنید. مطمئن باشید که پس از بازی کردن Dirt 5، از تجربه ای که داشتید پشیمان نخواهید شد.

 

فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا
فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا
فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا
فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا
فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا
فراموش‌نشدنی! | نقد و بررسی بازی Dirt 5 - گیمفا