خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا
خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا
خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا
خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا

خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی

مهدى قانع‌پسند
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا

یکی از مواردی که همواره ذهن افرادی که به انجام بازی و یا تماشای فیلم‌های تاریخی می‌پردازند را به خود مشغول می‌کند این موضوع است که سازندگان تا چه اندازه در ساخت اثر خود توانسته و یا خواسته‌اند به حقایق تاریخی پایبند باشند. پس احتمالاً اگر شما نیز از افرادی باشید که موفق به تجربه‌ی جدیدترین اثر استودیو‌ی ساکر پانچ یعنی عنوان Ghost of Tsushima شده باشد، مطمئناً این سوال ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده است که این اثر تا چه اندازه توانسته است به منابع تاریخی پایبند بماند.

بازی Ghost of Tsushima سنگ‌بنای داستان خود را بر اساس یک واقعه‌ی تاریخی می‌چیند. حمله‌ی مغول‌ها به کشور ژاپن که سرآغاز آن نیز از یورش به جزیره‌ای به اسم سوشیما (Tsushima) اتفاق می‌افتد. اما استودیو‌ی ساکر پانچ از ابتدا نیز برروی این موضوع تأکید داشته است که به تصویر کشیدن وقایع تاریخی به صورت دقیق‌ترین شکل ممکن، از ابتدای فرآیند ساخت این اثر نیز از اهداف توسعه دهندگان نبوده است.

خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا

اگر شما نیز از افرادی باشید که موفق به تجربه‌ی جدیدترین اثر استودیو‌ی ساکر پانچ یعنی عنوان Ghost of Tsushima شده باشد، مطمئناً این سوال ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده است که این اثر تا چه اندازه پایبند به ریشه‌های تاریخی بوده است. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت

بنابراین اگرچه پایه‌های داستانی بازی Ghost of Tsushima بر اساس یکی از وقایع تاریخی و بسیار مهم اواخر قرن سیزدهم کشور ژاپن شکل گرفته است، اما سازندگان به هیچ‌وجه روایت داستان و گیم‌پلی اثر خود را محدود به وقایع حقیقی تاریخی نکرده‌اند. البته که همانند این آثار در صنعت بازی‌های ویدئویی کم نبوده است؛ از جمله معروف‌ترین آن‌ها نیز می‌توان به اولین نسخه‌های مجموعه‌ی Assassin’s Creed اشاره کرد که اکثر بازی‌بازان نیز به خوبی با آن‌ها آشنایی دارند. بنابراین بازی Ghost of Tsushima در موارد بسیاری از حقیقت تاریخی دوران خود فاصله می‌گیرند؛ در ادامه به مهم‌ترین این موارد خواهیم پرداخت.

خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا

بازی Ghost of Tsushima سنگ‌بنای داستان خود را بر اساس یک واقعه‌ی تاریخی می‌چیند. حمله‌ی مغول‌ها به کشور ژاپن که سرآغاز آن نیز از یورش به جزیره‌ای به اسم سوشیما (Tsushima) اتفاق می‌افتد. اما استودیو‌ی ساکر پانچ از ابتدا نیز برروی این موضوع تأکید داشته است که به تصویر کشیدن وقایع تاریخی به صورت دقیق‌ترین شکل ممکن، از ابتدای فرآیند ساخت این اثر نیز از اهداف توسعه دهندگان نبوده است

خب در ابتدا می‌پردازیم به کاراکتر‌های بازی. بسیاری از شخصیت‌های موجود در بازی Ghost of Tsushima به هیچ‌گونه وجود خارجی ندارند. به عنوان مثال اسم‌هایی همانند جین ساکای (Jin Sakai) که پروتوگونیست اصلی داستان بازی است و یا لورد شیمورا (Lord Shimur) و در کل اصلاً قبیله‌ای با نام ساکای تا قرن چهاردهم در هیچ‌گونه کتاب تاریخی که روایتگر اتفاقات آن دوران بوده‌اند، به چشم نمی‌خوردند. این موضوع به آن معنا است که بسیاری از مکان‌های حاضر در نقشه‌ی بازی از جمله قصر شیمورا نیز هیچوقت وجود نداشته‌اند. البته مکان‌های زیادی از جمله قصر کاندا (Kaneda) که در اوایل بازی آن را مشاهده می‌کنیم کاملاً حقیقی بوده و اشارات فراوانی به وجود آن، شده است. حتی آنتاگونیست اصلی داستان بازی یعنی رهبر مغول‌ها که در بازی با نام کُتان کان (Khotun Khan که البته تلفظ صحیح آن در زبان فارسی همان خاتون خان (که هردو لغت پس از حمله‌ی مغول‌ها به ایران وارد زبان فارسی شده‌اند، البته بر سر مغولی و یا ترکی بودن کلمه‌ی خاتون ابهاماتی وجود دارد) است) شناخته می‌شود، شخصیتی داستانی بوده. رهبری واقعی این حمله را کوبلای خان، نوه‌ی چنگیز خان مغول بر عهده داشته است که البته در بازی نیز به دفعات به این نام اشاره می‌شود.

خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا

بسیاری از شخصیت‌های موجود در بازی Ghost of Tsushima به هیچ‌گونه وجود خارجی ندارند

همچنین این موضوع به آن معنا است هیچ جنگجوی افسانه‌ای وجود نداشته است که باعث عقب‌نشینی نیروهای متجاوز مغول‌ به داخل دریا شده باشد. اولین نبرد مغول‌ها در ساحل کُمادا (Komoda) اتفاق افتاد، جایی که ۸۰ سامورایی در مقابل هزاران سرباز مغول ایستادگی کردند و در نهایت تک تکشان با افتخار کشته شدند. اما در واقعیت شرایط آب و هوایی و جزر و مد بود که در نهایت باعث در هم کوبیده شدن کشتی‌های مغول و عقب‌نشینی آن‌ها شد، نه یک جنگجوی افسانه‌ای. بعدها این طوفان‌ها توسط مردم ژاپن کامیکاز (kamikaze) و یا همان باد مقدس نام گرفتند که عامل نجات کشور ژاپن از دست سربازان کوبلای خان شدند.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان گفت بازی Ghost of Tsushima کمی با حقیقت تاریخی ماجرا متفاوت‌تر عمل می‌کند ، تاکتیک‌ها و فنونی است که هر دو سمت سربازان ژاپن و مغول در مبارزات خود به از آن‌ها استفاده می‌کنند. یکی از مواردی که همواره در بازی به آن اشاره می‌شود، دلیل غلبه‌‌ی مغول‌ها بر جزیره‌ی سوشیما است که برتری بسیار بالای مغول‌ها در استفاده از تجهیزات و تکنیک‌های قدرتمند در مقابل دفاع سنتی و نا کارآمد ژاپنی‌ها است. همچنین در بازی دلیل بیرون رانده شدن مغول‌ها از جزیره نیز بیشتر بودن تعداد سربازان ژاپنی و همین‌طور دست کشیدن آن‌ها از مبارزه به سبک سامورایی‌ها نشان داده می‌شود که همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، تنها دلیل اصلی شکست مغول‌ها، دوام نیاوردن کشتی‌هایشان در شرایط آب‌ و هوایی خاص کشور ژاپن بوده است. البته شاید بتوان برخی از موارد مربوط به دلیل برتری مغول‌ها در نبرد را تا حدودی درست دانست و مهر تأیید حقیقی بودن را برروی آن کوباند، اما مطمئناً عوامل کلیدی دیگری نیز در این بین وجود داشته است که در بازی اشاره‌ای چندانی به آن‌ها نمی‌شود.

خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا

هیچ جنگجوی افسانه‌ای وجود نداشته است که باعث عقب‌نشینی نیروهای متجاوز مغول‌ به داخل دریا شده باشد. اولین نبرد مغول‌ها در ساحل کُمادا (Komoda) اتفاق افتاد، جایی که ۸۰ سامورایی در مقابل هزاران سرباز مغول ایستادگی کردند و در نهایت تک تکشان با افتخار کشته شدند. اما در واقعیت شرایط آب و هوایی و جزر و مد بود که در نهایت باعث در هم کوبیده شدن کشتی‌های مغول و عقب‌نشینی آن‌ها شد، نه یک جنگجوی افسانه‌ای. بعدها این طوفان‌ها توسط مردم ژاپن کامیکاز (kamikaze) و یا همان باد مقدس نام گرفتند که عامل نجات کشور ژاپن از دست سربازان کوبلای خان شدند.

در کتاب‌های تاریخی گفته می‌شود حمله‌ی مغول‌ها به کشور ژاپن یکی از اولین تهاجمات خارج از چین بوده که در آن از باروت استفاده شده است. به عنوان مثال بمب‌های دستی (که از کیسه‌های باروت ساخته می‌شود) مغول‌ها یکی از سلاح‌هایی بوده است که گفته می‌شود به صورت تأثیرگذاری در نبرد با ژاپنی‌ها (که تا آن زمان کاملاً با این ماده نا آشنا بودند) از آن‌ها استفاده می‌شده. اگرچه اشاراتی به استفاده از سلاح‌های محاصره (از جمله منجنیق‌ها) توسط مغول‌ها می‌شود، اما موارد کلیدی همچون استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز در ساخت سلاح‌های بمبی و همین‌طور تاکتیک‌های موثر در مبارزات گروهی (برعکس سامورایی‌ها که حداقل تا آن زمان مهارت‌های بسیار کمی در مبارزات گروهی داشتند) از جمله مواردی هستند که آنچنان توجهی به آن‌ها در طول بازی نمی‌شود.

حال می‌پردازیم به سلاح‌هایی که قهرمان داستان یعنی جین ساکای در مبارزات از آن‌ها استفاده می‌کند. این شخصیت در طول مبارزات خود از انواع بمب‌های دستی از جمله بمب‌های دودزا، چسبنده و پودر سیاه استفاده می‌کند؛ این در حالی است که همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، طبق مطالب ثبت شده در کتاب‌های تاریخی، هنگام استفاده‌ی مغول‌ها از بمب و باروت این اولین دفعاتی بوده است که مردم کشور ژاپن با همچنین سلاح‌هایی رو‌به‌رو می‌شدند و اکثراً حتی روش استفاده از آن‌ها را نیز نمی‌دانستند. گفته می‌شود حتی پس از اتمام حمله‌ی مغول‌ها نیز حدودا صد و یا صد و پنجاه سال کشور ژاپن فاقد زرادخانه بوده است.

خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا

جین ساکای در طول مبارزات خود از انواع بمب‌های دستی از جمله بمب‌های دودزا، چسبنده و پودر سیاه استفاده می‌کند؛ این در حالی است که همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، طبق مطالب ثبت شده در کتاب‌های تاریخی، هنگام استفاده‌ی مغول‌ها از بمب و باروت این اولین دفعاتی بوده است که مردم کشور ژاپن با همچنین سلاح‌هایی رو‌به‌رو می‌شدند و اکثراً حتی روش استفاده از آن‌ها را نیز نمی‌دانستند. گفته می‌شود حتی پس از اتمام حمله‌ی مغول‌ها نیز حدودا صد و یا صد و پنجاه سال کشور ژاپن فاقد زرادخانه بوده است

جالب است بدانید که حتی استفاده از کاتانا (Katana) توسط سربازان ژاپنی در هنگام حمله‌ی مغول‌ها نیز حتی تا حدود زیادی با حقیقت تاریخی خود فاصله دارد. در زمان حمله‌ی مغول‌ها به ژاپن، اکثر سربازان سرزمین آفتاب تابان از شمشیرهای تاچی (Tachi) استفاده می‌کردند. مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن شمشیرهای کاتانا نیز ناکارآمد بودن شمشیرهای تاچی در برابر زره‌ مغول‌ها بوده است که آهنگران ژاپنی تصمیم به ساخت شمشیری برنده‌تر با طول کوتاه‌تر و انحنای بیشتر به اسم کاتانا می‌گیرند که ضربات آن می‌توانست به خوبی از زره مغول‌ها عبور کند.

اما یکی از مواردی که می‌توان گفت تا حد قابل توجهی عنوان Ghost of Tsushima از حقیقت تاریخی آن فاصله‌ می‌گیرد، مربوط به روایت اصلی بخش داستانی یعنی کشمکش‌های درونی شخصیت جین ساکای بر سر زیر پا گذاشتن سبک مبارزه همچون یک سامورایی است، جایی که وی متوجه می‌شود تنها راه مقابله با دشمنی که هیچ ارزشی برای حریف خود در میدان مبارزه قائل نیست، زیر پا گذاشتن رسومی است که یک جنگجو معمولی را از یک سامورایی واقعی متمایز می‌کند؛ در اینجا است که به مرور و با پیش‌روی در داستان بازی جین مهارت‌های مبارزات چریکی را می‌آموزد و دائم به مقابله با وجدان سامورایی خود، وجدانی که بخش عظیمی از شخصیتش را تشکیل داده بود، می‌پردازد.

خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا

جالب است بدانید که حتی استفاده از کاتانا (Katana) توسط سربازان ژاپنی در هنگام حمله‌ی مغول‌ها نیز حتی تا حدود زیادی با حقیقت تاریخی خود فاصله دارد. در زمان حمله‌ی مغول‌ها به ژاپن، اکثر سربازان سرزمین آفتاب تابان از شمشیرهای تاچی (Tachi) استفاده می‌کردند. مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن شمشیرهای کاتانا نیز ناکارآمد بودن شمشیرهای تاچی در برابر زره‌ مغول‌ها بوده است که آهنگران ژاپنی تصمیم به ساخت شمشیری برنده‌تر با طول کوتاه‌تر و انحنای بیشتر به اسم کاتانا می‌گیرند که ضربات آن می‌توانست به خوبی از زره مغول‌ها عبور کند

بوشیدو (Bushido) یکی از سبک‌های مبارزه‌ای جنگجویان ژاپنی بوده است که در طول سالیان پیوند ناگسستنی با مبارزان سامورایی خورده است. البته که امروز اکثر مردم جهان به لطف فیلم‌های سینمایی فراوانی که با محوریت سامورایی ساخته شده‌اند، آشنایی نسبتاً مناسبی با این موضوع دارند. اما مسئله‌ی جالب اینجاست که در زمانی که داستان بازی Ghost of Tsushima روایت می‌شود، احترام و تعهد شدیدی که جین ساکای به سبک مبارزات سامورایی قائل است، تا سال‌ها پس از آن نیز به این شکل و شیوه که در این اثر به نمایش گذاشته می‌شود، اصلاً وجود نداشته است. البته در دوره‌ای ادو (Edo) که حدود ۳۰۰ سال پس از حمله‌ی مغول‌ها جریان داشته است، مبارزان سامورایی تعهد بسیاری به سبک مبارزات بوشیدو پیدا کرده‌اند. همچنین سبک مبارزه‌ای نینجوتسو (Ninjutsu) در اواخر قرن چهاردهم توسعه مبارزان سامورایی ابداع شد که البته در گذر زمان شکافی بین مبارزان سامورایی و نینجا ایجاد شد و باعث فاصله گرفتن آداب و ارزش‌های این دو گروه مبارز از یکدیگر شد؛ درست همان‌طور که در بازی به نمایش در می‌آید.

خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا

احترام و تعهد شدیدی که جین ساکای به سبک مبارزات سامورایی قائل است، تا سال‌ها پس از آن نیز به این شکل و شیوه که در این اثر به نمایش گذاشته می‌شود، اصلاً وجود نداشته است. البته در دوره‌ای ادو (Edo) که حدود ۳۰۰ سال پس از حمله‌ی مغول‌ها جریان داشته است، مبارزان سامورایی تعهد بسیاری به سبک مبارزات بوشیدو پیدا کرده‌اند

بنابراین اگر بخواهیم جمع‌بندی برای این مطلب داشته باشیم، باید بگوییم که بازی Ghost of Tsushima اثری است که در اکثر زمینه‌های روایت داستان فاصله‌ی زیادی از تاریخی که در آن جریان دارد می‌گیرد و صرفاً سعی شده است تا ظاهری واقع‌گرایانه داشته باشد؛ البته همان‌طور که گفته شد، استودیو‌ی ساکر پانچ از ابتدا نیز این موضوع را بارها تکرار کرده بود که اکثر موارد موجود در داستان و گیم‌پلی بازی در راستای بالاتر بردن سطح کیفی و ارزش این اثر طراحی و ساخته شده‌اند، بنابراین این موضوع اصلاً عجیب نیست که جدیدترین اثر این استودیو به ریشه‌های تاریخی پایبند نباشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا
خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا
خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا
خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا
خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا
خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • پووووول نیست…
    هنوز نتونستم تجربش کنم
    تازگیا جیبم خیلی شرمنده‌ی دلم میشه

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    من متاسفانه اخر نسل تغییر پلتفرم دادم و نتونستم اینو بازی کنم اما واقعا چه نکات جالبی گفتین در مورد وقایع تاریخی ،،، این بازی شده پر فروش ترین بازی پلی استیشن در ژاپن و کلا چشم بادامی ها خیلی دوس دارن هر چیزی حس ناسیونالیستیشون رو ببره تو افق محو کنه اون از کارتون فوتبالیستها که سوباسا هم مارادونا بود هم پله 😀 و خب خیلی چیز های دیگه اما نکته مثبت ماجرا این جا هست که این بازی باعث شد خیلی ها در مورد چیزایی که خبر ندارن تحقیق کنن و به اطلاعات عمومی همه اضافه بشه این فقط یکی از خوبی های ویدیو گیم هست ،،،، ممنون از آقای قانع پسند
    .
    .
    #ترول نکنیم

  • Reason گفت:

    عالی بود مقالتون، ولی به شخصه ترجیح میدادم یکم دقیق تر تاریخ نقل میشد، شاید حس واقع گرایانه تری رو منتقل میکرد
    در کل بازی بسیار جذاب بود، لازمه که همه تجربش کنن

  • bravo6 گفت:

    دیشب تازه گرفتمش حرف نداره این بازی

  • RAW99 گفت:

    این بازی چون انحصاری سونیه انقد بزرگش کردن در صورتی که پر از ایراده از صداگزاری خشک شخصیتا بگیر تا هوش مصنوعی ضعیف دشمنا و مخفی کاری آبکی بازی و همچنین انیمیشن صورت شخصیت اصلی بازی که اصلا هیچ حسی تو صورتش حس نمیکنی و سیستم مبارزات بازی هم خوبه ولی هیچ نوآوری از خودش نداره و تنها نکات مثبتش هم گرافیک هنری و موسیقی بازیه باید در همون حدی که هست بمونه و الکی بزرگش نکنین جالبه باز بعضیا اینو موعی بازی سال میدونن

    • ArminMalekM گفت:

      دوست عزیز میشه با لحن بهتری انتقاد کرد 🙂
      #ترول _نکنیم

    • هوش مصنوعی‌ که خیلی خوب بود. یه مقدار شخصیت پردازی ضعیف بود ولی در کل خوب بود.الکیم گنده نمیشه چیزی

    • اول بیا باز کنیم ببینیم چرا اصلا انحصاریای سونی به یه دید دیگه بهش نگاه میشه..
      هیچ بازی بدون ایراد نیست…شما طبیعی‌تر از انیمیشن‌های صورتی و رفتاری لست۲ دیدید؟؟
      قطعا نه..
      مثلا انیمیشن صورت رد دد۲ خوب بود؟؟
      اساسین چی؟
      هورایزون چی؟
      بیشتر از اینا نباشه کمترم قطعا نیست…
      بازی جهان‌باز هستش..
      در مورد هوش مصنوعی…
      شما روی چه حالتی پلی میدید؟
      هوش‌مصنوعی بالاتر از لست۲ دیدی؟
      برای مثال..
      هوش مصنوعی اساسینا خوب بود؟
      یا ویچر؟
      یا اسکایریم؟
      در مورد مبارزات…
      من این بازیو بازی نکردم…اما اونقدر تحلیل و ویدیو دیدم و دوستان پلی دادن که اونو خفن‌ترین شمشیربازی نسل بدونن..
      کاری به یوز۹/۳ که بالاترین نسل هستش ندارم..چون به یوز اعتقاد ندارم…
      در مورد اینکه چی اضافه کرده…
      اصلا مهم نیست چیزی اضافه کنه یا نه…مهم اینه که..اونو خوب پیاده کنه…
      آثاری که فاخر هستن…باید با احترام ازشون یاد بشه…از ساکرپانچ باید تقدیر بشه…نه بخاطر فروش…نه بخاطر متا…بلکه بخاطر اینکه دوباره اینفیمس نساختن و رفتن دنبال ایده‌ای بزرگ و جذاب…مثل گوریلیا…مثل سانتامونیکا..مثل استدیو بند…مثل پلی‌گراوند که از ریسینگ اومده سراغ نقش‌آفرینی…
      یه جوری میگی فقط گرافیک هنری و موسیقی‌که انگار یه چیز معمولی بوده..
      داداش..همین که ساکرپانچ با این اثر خودشو به سونی و ما ثابت کرد…همین که اسمش در کنار رد دد۲ میاد…همین که مبارزات و محیط بازی شگفت‌انگیزه…به نظرم کافیه تا به جای بی‌ارزش کردن کارشون…بهشون افتخار کنیم…

      • دقیقا شمشیرزنیش شدیدا اعتیادآور بعد هردشمنیو باید با یه روش بزنی.

      • ArminMalekM گفت:

        البته یه ذره مقایستون با گذشته ها بود که یه کم کارو سخت می‌کنه.

      • RAW99 گفت:

        حالا کی اسم اینو کنار ردد ۲ آورده انیمیشن صورت ردد۲ جز بهترین های نسله و اصلا آوردن اسم گوست کنار ردد توهین حساب میشه چون ردد جز ۳ بازی برتر نسله و این بازیم یه چیزی در حد همون متا ۸۳ هست که گرفته و هوش مصنوعی هم تو بخش مخفی کاری بازی خیلی مشکل داره منم روی hard بازی کردم و بازی هایی هم که گفتی مثل اساسین یا هورایزن اگه دقت کنی اندازه همون ایراداتی که داشتن نمره گرفتن و بازی مثل ویچر هم مشکل خاصی تو هوش مصنوعی نداره و واقعا تو تمامی بخشاش شاهکاره و قابل مقایسه با اساسین یا گوست نیست

      • Devil گفت:

        تا اونجا که ما دیدیم اسمش کنار اساسین میاد و با اون مقایسه میشه طوری که هرکی بدون اینکه اسم شرکت سازندشو بدونه پلی بده فکر میکنه سری جدید اساسینه..اینکه شما اسمشو کنار رد دد افسانه ای میارین دقیقا برای بزرگ کردن بازیه وگرنه هرکی میتونه خودشو برای بالا رفتن به بازیهای بزرگ بچسبونه مثلا کاپهد بیاد خودشو با گاد مقایسه کنه .این بازی خوبی بود فقط خوب نه در حد و حتی نزدیک شاهکاری مثل رد ۲

      • حاجی نمیخوام هیتری کنم چون بازی بدی نیست بالا ۸۰ شده به تعبیر متاپرست ها که بازی خوبیه به تعبیر یه عده مثل ماهم که اصلا کاری با متا نداریم و برای کم نیاوردن توی بحث فقط ازش استفاده میکنیم بازم بازی خوبیه چون گیمر این چیزارو نمیشناسه که به متا نگاه کنه و بازی کنه ولی کلا با اینا کار ندارم …

        خودت یکم منطقی نگاه کن چطوری میتونی گاد و لست و ردد دد رو در حد این گیم بدونی ؟یه دلیل بیار

      • ali eb گفت:

        عزیزم هوش مصنوعی : dishonored تنوع مراحل : the witcher گرافیک : اپن وورد : رد دد ۲ خطی سند باکس : لست ۲ نقش افرینی ژاپنی : پرسونا ۵ یا فاینال فنتزی ۷ هک اند اسلش : گاد اف وار دویل می کرای نیر اوتوماتا شوتر اول شخص هم که نمی گم تا دیسلایک نخوره . این دسته گل جدید سونی ( الان کنایه ای نگفتما ) قرار بود از فیلم های استاد اکیرا کوروساوا الهام بگیره تا یه جایی عالی بوده بعضی جاها هم خوب نبوده ( دیگه ساکرپانچ بازی ساخته راک استار نساخته که ) البته بنده معتقدم این که گوریلا و ساکر پانچ اومدن تو خط اپن وورد سودجویی سونی رو میرسونه . به جای اینکه بیان فکر کنند مطالعه کنند به مغزشون فشار بیارن یه شوتر خطی داستانی تمیز یا یه اکشن ناب کلاسیک بدن بیرون به زیبایی هر چه تمام تر از اساسین ها و دیگر اپن وورد های تراز اول اسکی رفته یک لعاب مثلا خلاقانه به بازی دادن شده هورایزن . عزیزم با تیر کمون دایناسور برقی کشتن که خلاقیت نیست . دیسانرد ۲ و کنترل و نیر اوتوماتا خلاقیت اند نه این بازی ها . خلاصه تا سونی فن های عزیزمون اینجا هستن نباید به حضرت سونی توهین کرد . البته از حضرت مایکروسافت هم ابی برا ما گرم نمیشه اون ها هم رد دادن دارن استودیو می خرن .

      • erfanbg گفت:

        برادر امید نظراتت قابل احترام ولی بیش از حد متعصبانه هست و حواست نیست ی جاهایی به رد دد ۲ توهین میکنی.
        رد‌دد ۲ با جهانی چند برابر باز تر و اقلا دو سال قبل عرضه شده بعد راجع به انیمیشن چهره هاشون مقایسه میکنی ؟

    • تو بلد نبودی بازی کنی پسر خوب :rotfl:

    • قابل توجه raw99 …ایرادایی ک گرفتی مسخرن و تقریبا به هیچ کدومش بر نخردم تو صد ساعت تجربم از بازی دومن اگه بازی رو الکی بزرگش کردن پس چرا یوزر اسکورش بالاترین تو نسله و پر فروش ترین بازی انحصاری جدید سونیه ؟ بعضی از منتقدا هم ایرادای عجیبی ک تو داری به بازی میچسبونی رو گرفتن بخاطر همون نمرش کم تر شد وگرنه حداقل ۸۹ میشد اینم بگم متای بازیا برام مهم نیس ولی تو مثل اینکه خیلی گیر متایی پس برو بازیای با متای ۹۹ بازی کن کلا مثل اینکه با نمره ی بازیا بیشتر حال میکنی تو خود بازیا گست بازی نکن اصا برو صحفه متاکیریتیک به بازیایی ک بهترین متا رو دارن ذل بزن و حال کن

    • bravo6 گفت:

      ببین برادر من اگر از بازی خوشت نمیاد میتونی بگی با بازی ارتباط برقرار نکردی و بگی مبارک طرفداراش لازم نیست بکوبی بازی رو

    • میتونستی نظرت رو بهتر و بدون توهین به پلتفرم PS4 بگی نه؟

    • Amir_69 گفت:

      RAw99
      فورتزا قشنگ تره. هیلو هم از اون قشنگ تر.
      بشین بزن :blush:

  • ArminMalekM گفت:

    خیلی ممنون بابت مقاله اطلاعات مفیدی رو به ما منتقل کردین، راستی درباره وقایع تاریخی اشاره شده تو اساسینز هم مقاله دارین؟:-D
    .
    .
    .
    #ترول_نکنیم

  • Ethan Drake گفت:

    Khutun khan یکی از برترین انتاگونیست های بازی ها بود واسه من منو بیشتر یاد تانوس مینداخت
    اسپویل
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    فقط اون لحظه آخر که جین میخواد با عموش دوئل انجام بده و یه فلش بک میزنه به گذشته واقعا احساسی و ناراحت کننده بود، خیلی بازی زیبای بود

  • استاد نمیدونم مقاله ترجمه یا تحقیق ولی یه سرچ ساده بد نبود
    بهترین مدل کاتانا که koto katana هست از سال ۹۸۷ تا ۱۵۷۰ مورد استفاده قرار میگرفت و حمله مغول مال ۱۲۷۰ میلادی هست

  • سوالی که برای من پیش میاد اینه که چرا همیشه باید یه دعوا باشه که کدوم بازی بهتره یا کدوم بازی گوتی میشه؟
    یعنی هیچکدوم نمیتونه قبول کنه اگه یکی از یه بازی خوشش نیاد دلیل نمیشه که بازی رو درک نکرده
    یا هر بازی که متاش ۹۴ ۹۵ میشه دلیل بر برتریش نسبت به یه بازی با متای ۷۹ نیست
    اگه به متا باشه که هورایزن زیرو دان متاش ۸۹ شده ولی فیفا ۱۰ شده ۹۱ پس فیفا از هورایزن بهتره یا مثلا هیلو متاش شده ۹۷ که از بین سه کنسول غول (xbox ,ps4,pc)بیشترین متای انحصاری هست پس هرکی میتونه بیاد به طرفدارای لست بگه شما برید هیلو بازی کنید اگه خوشتون نیومد پس حتما شما عقلتون کمه وبازی رو درک نکردید کاش بفهمیم اگه یه بازی گوتی شد دلیل بر این نیست که اون بهترین بازی سال هست بلکه از نظر یه عده ی خاص اینطوره
    .
    .
    .
    .
    . ببخشید اگه لحنم بد بود واقعا دلم از این فن بازی های کنسول پلیر ها پره
    #ترول_نکنیم

  • خیلی ممنونم از آقای قانع پسند، چون واقعا خودمم دلم میخواست بدونم این بازی که نسبتا واقع گرایانه هم ساخته شده، چقدر ریشه در حقیقت و تاریخ داشته.
    این اثر از اول هم قرار نبود که دقیقا بر اساس وقایع تاریخی ساخته بشه ولی بنظرم نویسنده هم تلاش داشته بزور نشون بده که این بازی اصلا با وقایع تاریخی همخوانی نداره، پس من نتونستم این متن رو بطور کامل باور کنم و حس میکنم که توش اغراق شده.

  • بهترین بازی سامورایی محور چند سال اخیر

  • مرسی بابت بررسی بسیار خوبتون خسته نباشید

      • متشکریم ازتون استاد در سایه ها !! ما حواسمون بهتون هست که چقدر زحمت میکشید توی این سایت ممنون

        • شما خیلی به بنده لطف دارید. من واقعاً خودمو در حد همچنین القابی نمی‌دونم. بازم ازتون تشکر می‌کنم که انقدر محبت دارید :rose:

          • اختیار دارین استاد من زیاد از کسی تعریف نمیکنم مگر واقعا لیاقتش رو داشته باشه میدونم نویسنده های سایت چقدر زحمت میکشن وقت میزارن برای ترجمه که حتی با تسلط به زبان خارجه هم به صورت عامیانه برگردوندنش کار ساده ای نیست وقتی که توی نوشتن یک مطلب توی وردپرس میزارین قسمت های اعصاب خوردکن این سیستم طرز برخوردتون رو کلا مشاهده کردم تک هستین . گاهی کامنت هایی میزارم که شاید بقیه یا حتی نویسنده های سایت مثل شمارو ناراحت کرده باشه قصدم این نیست گاهی اوقات بخاطر مسائل بیرونی و یا عصبانیت یه چیزایی میگم
            امیدوارم به دل نگرفته باشین ! خلاصه حلال کنین درد این ملت و تک تکمون زیاده گاهی اوقات اشتباه میکنیم و سر بقیه خالی میکنیمش گاهی وقتا میگم بعضی کامنتام شاید حتی نویسنده هارو ناراحت کنه منجمله اقای بابایی و یا حتی شمارو بعضیاش حذف میشن ازینا میفهمم از باقی که خبری ندارم و بعدش که کامنت میزارم از خودم ناراحت میشم وقتی اینطوری به خوبی جوابم رو میدین موفق و پیروز باشین

  • M.Mokabber گفت:

    اقای قانع پسند عزیز سلام ممنون بابت مقاله خیلی خوبتون بازی واقعا عالی کار شده مناظر عالی و چشم نواز درکنار مبارزات واقعا تکرار نشدنی و دلچسب و داستان درگیر کننده …. ولی از نظر من یه ایراد داره اونم اینکه مبارزه گروهی با تموم ادمهایی که تو بازی نجاتشون میدی یعنی یه لشگر کشی حسابی و حماسی بازی را خیلی جذاب میکرد مثل اخر بازی اونیموشا ۳ ممنون از شماو سایت خوبتون..

  • اینو خوندم یاد جوونیام افتادم تو باشگاه با تاچی مبارزه میکردیم یادش بخیر

  • من عاشق سامورایی ها هستم

    یه کم بازی کردم دوتا چیز تو ذوقم زد

    ۱٫ یه صحنه افت فریم داشت. نمیدونم واسه بقیه هم پیش اومده یا نه ولی آخه بازی انحصاری چرا باید افت فریم داشته باشه آخه

    ۲٫ بازیگری و اکتینگ کرکتر ها یه کم مصنوعی بود و دیالوگ ها یه کم کلیشه ای بود

    به جز این دوتا گرافیک زیبایی داره و حس خوبی بهت میده بازیش

خاطرات یک سامورایی | بررسی بازی Ghost of Tsushima از لحاظ میزان پایبندی به ریشه‌های تاریخی - گیمفا