اخیراً طی یک نظر سنجی که از توسعهدهندگان بازیها صورت گرفته بود، نشان داد که استودیوهای بازیسازی به شدت نسبت به سود ۳۰ درصدی فروشگاه استیم از فروش بازیها ناراضی هستند.
به جرات میتوان فروشگاه استیم را بزرگترین فروشگاه عناوین دیجیتالی در صنعت بازیهای ویدیویی نامید که در پلتفرم رایانههای شخصی فعالیت داشته و تنها دو فروشگاه GOG و اپیک را به عنوان رقبای خود میبیند. البته، این موضوع بدان معنی نیست که تعداد بیشمار بازیهایی که بر روی این فروشگاه منتشر میشوند به دلیل رضایت توسعهدهندگان از این فروشگاه صورت گرفته است. در واقع، سهم عمدهای از دلیل این موضوع به تفکیک قیمت بازیها نسبت به کشورهای مختلف بازمیگردد که خرید بازیها برای کاربران کشورهایی که ارز داخلیشان نسبت به دلار ارزش کمتری دارد را بسیار آسانتر از سایر فروشگاهها میکند. اما به هر ترتیب، اخیراً نظر سنجی بین بیش از ۳۰۰۰ توسعهدهندهی بازیها انجام شد که نشان دهندهی نارضایتی شدید آنها از سهم ۳۰ درصدی فروشگاه استیم از فروش بازیهایشان است.
در واقع، طبق این نظرسنجی تنها ۳ درصد از توسعهدهندهها نسبت به عدد ۳۰ درصدی سود استیم واکنش منفی نشان ندادند و در نقطهی مقابل، ۹۶ درصد آنها خواستار اعمال تغییرات در این میزان از سود دریافتی بودهاند. این عدد در مقایسه با نظر سنجی یکسان در سال گذشته با کاهش ۶ درصدی مواجه شده است. همچنین، ۴۳ درصد شرکت کنندهها در این نظر سنجی اعدادی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد را عادلانه تلقی میکنند و ۳ درصد نیز در کمال تعجب از فروشگاه استیم خواستند تا سودی بیش از ۳۰ درصد را به خود اختصاص بدهد. لازم به ذکر است که عمدهی شرکت کنندگان این نظر سنجی را توسعهدهندگان آمریکای شمالی و اروپا تشکیل دادهاند.
البته، از مدتها پیش شاهد استاندارد شدن ۳۰ درصد سود فروشگاههای عرضه کنندهی بازیها در سراسر دنیا بودهایم اما این عدد در چند سال گذشته در بین برخی از آنها دستخوش تغییر شد. شرکتهای گوگل و اپل سیاستهای جدید خود را بر پایهی ۱۵ درصد سود دریافتی از توسعهدهندگانی که کمتر از ۱ میلیون دلار در سال درآمد دارند بنا کردهاند. اما در این بین فروشگاه اپیک، اولین فروشگاهی بود که با رساندن این عدد به ۱۲ درصد باعث شد تا فاصلهی عجیبی بین سود ناشران زمانی که بازیهایشان را در فروشگاه استیم و اپیک عرضه میکردند ایجاد شود. از طرفی دیگر، ساعاتی پیش نیز شرکت مایکروسافت نیز اعلام کرد که همانند شرکت اپیک، تنها ۱۲ درصد از سود بازیهایی که در فروشگاه ویندوز عرضه میشوند را دریافت خواهد کرد و ۸۸ درصد آن به حساب توسعهدهندگان واریز خواهد شد.
البته، ناگفته نماند که شرکت ولو (Valve) در سال ۲۰۱۸ مدعی شد که قصد دارد تا یک سیستم طبقهبندی میزان سود دریافتی از هر توسعهدهنده به صورت مجزا بنا کند که سریعاً با واکنشهای بسیار منفی ناشران بزرگ روبرو شد و این موضوع به حالت تعلیق درآمد.
نظر شما در این باره چیست؟ آیا تصمیم اخیر مایکروسافت و پیشتر ایپک باعث خواهد شد تا فروشگاه استیم نیز نگاهی مجدد به عدد دریافتی خود بیندازد تا از ریزش مخاطبان خود جلوگیری کند؟