پی سی چرا اکس‌باکس سری اکس بازی‌ها را با کیفیت پایین‌تری نسبت به پلی‌استیشن ۵ اجرا می‌کند؟ - پی سی

اگر به اخبار پیرامون مقایسه‌ی بازی‌های نسل بعدی دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد اکثر عناوین برروی کنسول اکس‌باکس سری اکس عملکرد ضعیف‌تری نسبت به رقیب خود یعنی پلی‌استیشن ۵ دارند. این اتفاق کمی عجیب است چرا که اکس‌باکس سری اکس قدرت خام بیشتری دارد اما چرا اتفاقی غیر عادی در حال رخ دادن است؟

آقای جان لینمن (John Linneman) از کانال معتبر دیجیتال فاندری (Digital Foundry) احتمال می‌دهد که مشکلات اخیر اکس‌باکس سری اکس در مورد خروجی بازی‌های زمان عرضه به دو کیت توسعه (Dev Kit) و ابزارهای مرتبط با بازی‌سازی مرتبط باشد اون مدتی پیش در جواب به یکی از دنبال‌کنندگان خود در توییتر گفته بود:

احتمالاََ به دلیل API توسعه داده نشده و ابزارها این اتفاق رخ داده است.

از طرفی تصاویر اخیر منتشر شده پیرامون برنامه‌ی عرضه‌ی کیت توسعه‌ی اکس‌باکس از سوی مایکروسافت نشان می‌دهد که تا ماه تیر ۱۳۹۹ (ژوئن ۲۰۲۰) شاهد ارائه‌ی کیت‌های توسعه‌ی اکس‌باکس سری اکس به توسعه‌دهندگان نبوده‌ایم و احتمالاََ دلیل اصلی آن به معماری RDNA 2 مرتبط باشد. ما حدس می‌زنیم تفاوت فاحش میان عملکرد دو کنسول معماری آشنای پلی‌استیشن ۵ باشد که شباهت بیشتری نسبت به نسل‌های گذشته دارند.

ترافلاپس آنقدری که فکر می‌کنید اهمیت ندارد:

سازندگان مختلفی که سال‌ها تجربه‌ی کار برروی کنسول‌های نسل بعدی را داشته‌اند اکثریت عقیده دارند ترافلاپس نتیجه‌ی نهایی را مشخص نمی‌کند و چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر نرم‌افزاری عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند که البته هر چه پیش می‌رویم تکنولوژی‌های نرم‌افزار تاثیر بیشتری برروی خروجی گذاشته‌اند. به نظر می‌رسد معماری‌های جدیدتر AMD خروجی خود را با ترافلاپس به رخ نمی‌کشند بلکه تکنولوژی‌های جدید و شخصی‌سازی‌های انجام شده تفاوت‌های حیاتی‌تری را به وجود می‌آورد. به عبارت دیگر برخی شخصی‌سازی‌ها باعث می‌شوند بتوانیم بازدهی بهتری از قدرت داشته باشیم. سونی و مایکروسافت هر دو از یک شرکت قطعات خود را تامین می‌کنند (AMD) با این تفاوت که خط مشی هر شرکت نسبت کنسول نسل بعدی متفاوت است. به عنوان مثال شرکت سونی تصمیم گرفت از CUهای کمتری استفاده کند اما آن‌ها برروی کلاک بالاتری تنظیم شوند از طرف دیگر مایکروسافت CUهای بیشتری را در نظر دارد اما کلاک آن‌ها برروی مقدار پایینی تنظیم شده است. (در نهایت خروجی اکس‌باکس از نظر قدرت خام بیشتر می‌شود)

از سمت مقابل رویکرد هر شرکت نسبت به قابلیت‌های نرم‌افزاری نیز متفاوت است. مایکروسافت از API خاص پلتفرم‌های خود یعنی DirectX بهره می‌برد که اصولاََ بسیاری از طرفداران با آن آشنا هستند اما رویکرد سونی در قبال API در پلی‌استیشن ۵ متفاوت است. آن‌ها از APIیی با نام GNM و GNMX  و در مورد شیدینگ نیز از زبان اختصاصی خود بهره خواهند برد. نکته‌ی قابل توجه این است که پلی‌استیشن ۴ نیز رویکردی مشابه را پیش گرفته بود.

نتیجه:

نتیجه‌ این است که احتمال دارد کیت توسعه‌ی پلی‌استیشن ۵ زودتر برای سازندگان ارسال شده باشد و از طرفی معماری آشنای API پلی‌استیشن ۵ نقش موثری در عملکرد داشته باشد. البته باید متذکر شویم که یکی از سازندگان Dirt 5 در مصاحبه‌ی اخیر خود صحبت‌هایی پیرامون API اکس‌باکس سری اکس داشت و اعلام کرده بود که بسیاری از موارد روشن و آشکار شده‌اند و تنها چند ابزار خاص باید ارائه و بررسی شوند. بنابراین به نظر می‌رسد بازی‌های سال ۲۰۲۱ و مختص به نسل بعد بهتر بتوانند تفاوت کنسول‌های نسل بعدی را به تصویر بکشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 62 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 22 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.