پی سی مایکل پکتر: تصاحب بتسدا توسط مایکروسافت به فروش اکس‌باکس کمک می‌کند اما تاثیری زیادی برروی پلی‌استیشن ۵ نخواهد داشت - پی سی

این تحلیل‌گر بازی‌های ویدیویی می‌گوید: “من فکر می‌کنم ۲ تا ۴ میلیون بازی‌بازی که قرار بود پلی‌استیشن خریداری کنند حالا اکس‌باکس را انتخاب می‌کنند.”

تصاحب ۷٫۵ میلیارد دلاری کمپانی مادر بتسدا (Bethesda)، زنیمکس مدیا (Zenimax Media)، از سوی مایکروسافت، صنعت بازی‌های ویدیویی را به لرزه در آورد. این یک قرارداد ساختارشکنانه است و مطمئناََ استودیوهایی که به زیرمجموعه‌ی مایکروسافت اضافه شده‌اند اکوسیستم آن‌ها را گسترش خواهد داد و فرنچایزهای تازه‌ی اضافه شده به زیرمجموعه‌ی آن‌ها بازی‌بازان زیادی را جذب اکس‌باکس می‌کند. مطمئناََ اثرات این تصاحب تا سال‌ها برروی صنعت بازی‌های ویدیویی قابل مشاهده خواهد بود.

اخیراََ وبسایت گیمینگ‌بولت (Gamingbolt) با تحلیلگر مشهور صنعت بازی‌های ویدیویی، مایکل پکتر (Michael Pachter) از وبسایت ودبوش (Wedbush) مصاحبه‌ای داشته که در جریان آن تاثیرات خرید اخیر مایکروسافت نیز مورد بررسی و پیش‌بینی این شخص قرار گرفته است.

بر اساس صحبت‌های پکتر، واضح‌ترین و مفیدترین تاثیر خریداری بتسدا برای مایکروسافت به گیم‌ پس (Game Pass) بر می‌گردد چرا که باعث خواهد شد شاهد فهرستی از قوی‌ترین عناوین برروی این سرویس باشیم که البته در آینده بیشتر پیشرفت خواهد کرد چرا که نه تنها عناوین قدیمی بتسدا در راه این سرویس هستند بلکه بازی‌های آینده‌ی آن‌ها نیز مطمئناََ روز انتشار برروی گیم‌ پس نیز در دسترس مشترکین قرار خواهند گرفت. پکتر در این باره گفت:

من به شما می‌گویم که اگر خواهان تجربه‌ی بازی‌های جدید بستدا هستید باید حتماََ یک اکس‌باکس خریداری کنید و یا این که به هر روشی که می‌توانید به گیم‌ پس دسترسی داشته باشید. روشن است که گیم پس سرویسی کاملاََ کارا به حساب می‌‌آید، بنابراین اگر یک رایانه‌ی شخصی دارید می‌توانید در هر صورت بازی‌های بتسدا را تجربه کنید اما اگر طرفدار پلی‌استیشن هستید دیگر نخواهید توانست آثار آن‌ها را بازی کنید. این واقعاََ سخت است که بدانیم دقیقاََ چه اتفاقی برای کاتالوگ بازی‌های بتسدا رخ خواهد داد، به صورت تئوری عناوینی مانند Fallout 3 و ۴ یا Wolfenstein، Wolfenstein Youngblood و Doom برای پلی‌استیشن نیز عرضه شده‌اند و من حدس میزنم که شما بتونید همچنان آن‌ها را برروی سیستم پلی‌استیشن خریداری و تجربه کنید اما من فکر می‌کنم که بلافاصله پس از بسته شدن قرارداد مایکروسافت و بتسدا در اواسط سال ۲۰۲۱، همگی آن‌ها برروی گیم پس در دسترس قرار گیرند که در آن صورت ارزشی والاتر پیدا می‌کنند چرا که خواهید توانست تنها با ۱۵ دلار در ماه هر بازی بستدا را که می‌خواهید تجربه کنید. بنابراین من انتظار داریم این قضیه کمک زیادی به افزایش تعداد مشترکین سرویس مایکروسافت بکند.

در این میان بازی اصلی که پکتر از آن به عنوان یک فروشنده‌ی سیستم (System Seller) نام می‌برد و فکر می‌کند عامل اصلی فروش اکس‌باکس خواهد بود، The Elder Scrolls 6 است که البته پیش‌بینی می‌کند در انحصار رایانه‌های شخصی و اکس‌باکس قرار خواهد گرفت. اگرچه آقای پکتر در ادامه متذکر شد که The Elder Scrolls 6 و بازی‌هایی مانند آن به طور خودکار مایکروسافت را جلوتر از سونی نمی‌برد اما می‌توانند در این مسیر به آن‌ها کمک کند. وی در این باره توضیح داد:

استودیوهای بتسدا چندان فعال نیستند که در مدت کوتاه فعالی زیادی داشته باشند اما هر ساله یک یا دو بازی عرضه می‌کنند. به عنوان مثال Elder Scrolls قبلی در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و من از سال ۲۰۱۶ به طور مداوم پیش‌بینی می‌کنم که نسخه‌ی جدید منتشر شود اما سال دقیق عرضه اصلاََ مهم نیست چرا که سرانجام در چند سال آینده در دسترس هواداران قرار خواهد گرفت و در انحصار اکوسیستم اکس‌باکس خواهد بود. بنابراین این یک بازی فروشنده‌ی سیستم به حساب می‌آید. این اثر مایکروسافت را جلوتر از سونی قرار نخواهد داد اما مطمئناََ چندین میلیون نفر از مخاطبینی که قصد داشتند پلی‌استیشن خریداری کنند را به سمت اکوسیستم اکس‌باکس منتقل می‌کند. اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که شخصاََ یک خریدار احتمالی پلی‌استیشن هستم تا اکس‌باکس اما بازی‌های اول و دوم زندگی من عناوین بتسدا هستند و مطمئناََ در ۱۵ بازی برتر من ۵ عدد بازی بتسدا دیده می‌شود. بنابراین احتمالش وجود ندارد که اکس‌باکس را خریداری نکنم، در نهایت هر دو را خواهم گرفت. اما اگر قبل از این ماجرا قصد داشتم یکی از کنسول‌ها را انتخاب کنم مطمئناََ پلی‌استیشن ۵ تصمیم نهایی بود جرا که واقعاََ در حد و اندازه‌ی The Last of Us یا Spider-Man یا عناوین ساکر پانچ به بازی‌های مایکروسافت اهمیت نمی‌‎‌دهم اما حالا باید یک اکس‌باکس خریداری کنم چرا که آن‌ها ناگهان عناوینی دارند که به اندازه‌ی سونی اشتیاق را برمی‌انگیزد.

اما در نهایت آقای پکتر فکر می‌کند خریداری زنیمکس مدیا از سوی مایکروسافت در کوتاه مدت چه تاثیری برروی سونی و پلی‌استیشن ۵ خواهد گذاشت؟ وی در جواب گفت:

تاثیر زیادی ندارد.

وی در ادامه توضیح داد که زمانی تاثیر قابل توجه را متوجه خواهیم شد که فراتر از سال ۲۰۲۱ محتویات انحصاری بتسدا از سوی مایکروسافت به انتشار برسند:

این موضوع واقعاََ به قراردادهایی بستگی دارد که به صورت داخلی بسته شده‌اند. به عنوان مثال من فکر می‌کنم که Starfield زودتر عرضه شود، بنابراین برروی هر دو پلتفرم در دسترس قرار می‌گیرد. موضوع بیشتر به بازی‌هایی بر می‌گردد که در سال ۲۰۲۱ و فراتر از آن عرضه خواهند شد که در حقیقت انحصاری اکس‌باکس خواهند بود. من فکر می‌کنم Elder Scrolls بعدی یک فروش ۱۵ میلیونی را تجربه کند و همچنین ۲ تا ۴ میلیون بازی‌بازی که قرار بود پلی‌استیشن خریداری کنند را به سمت اکوسیستم اکس‌باکس می‌برد.

قبل از این شرکت مایکروسافت اعلام کرده بود که تمامی عناوین بتسدا در زمان لانچ برروی سرویس اکس‌باکس گیم پس در دسترس قرار خواهند گرفت اگرچه در مورد انحصاری شدن آن‌ها به طور واضح جزئیاتی منتشر نشد. آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer) توضیح داد که این موضوع باید مورد به مورد بررسی شود. احتمالاََ تا مشخص شدن نتایج تصمیم‌گیری مدیران اکس‌باکس مدت زیادی طول بکشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 51 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 1 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها