پی سی بررسی پوکو M4 پرو شیائومی؛ هر بار کمی بهتر - پی سی

پوکو M4 پرو یکی از اقتصادی‌ترین گوشی‌های ۵G موجود در بازار است که از ویژگی‌هایی مانند کیفیت ساخت بالا، طراحی خاص و عملکرد دوربین نسبتا خوب برخوردار است. هرچند این ویژگی‌ها به قیمت کاهش روشنایی صفحه و دوربین فوق عریض نا‌امید کننده تمام می‌شوند ولی M4 پرو هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

سری پوکو M در مدت زمان به نسبت کوتاهی، با عرضه گوشی‌های اقتصادی‌اش شهرتی برای خود دست و پا کرده‌است. البته که بعضی مواقع این گوشی‌ها نسخه بازنامگذاری شده سری ردمی هستند، ولی با این حال با پرداخت مبلغ بسیار پایین‌تری، محصول خوبی دریافت می‌کنید.

شیائومی همچنین با عرضه گوشی‌هایی مانند پوکو M3 و M3 پرو ثابت کرد که می‌تواند با مبلغ پایین‌تر، طراحی خاصی هم تحویل مصرف‌کنندگان بدهد. این روند تا حدودی با پوکو M4 پرو هم ادامه یافته است، ولی سوال اصلی این است که آیا M4 پرو نسبت به اجدادش پیشرفت چشمگیری داشته یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش مهم پاسخ بدهیم، پس با وبسایت پی سی همراه باشید.

جعبه گشایی و مشخصات

پوکو M4 پرو

جدیدترین عضو خانواده پوکو قیمتی کمتر از ۲۵۰ یورو دارد که این گوشی را در محدوده میان‌رده (از نظر قیمتی) قرار می‌دهد، که بالای سر پوکو سری C و زیر سری‌های پوکو F و X رده‌بندی می‌شود. همچنین باید توجه داشت که این گوشی با قیمتی اقتصادی، تکنولوژی ۵G را نیز دارا است.

مشخصات M4 پرو روی کاغذ و در کنار قیمت معقول آن، خیلی جذاب به نظر می‌آیند، اما اگر برخی از مشخصات آن به چشمتان آشنا بود، تعجب نکنید چون M4 پرو در واقع همان ردمی نوت ۱۱ تلقی می‌شود که طراحی‌اش برای تغییر ظاهر به خانواده پوکو کمی دستکاری شده است (لازم به ذکر است ردمی نوت ۱۱ فعلا فقط در بازار چین عرضه شده است).

گوشی مورد بحث در اروپا و در ظرفیت‌های (رم و حافظه داخلی به ترتیب) ۴/۶۴ گیگابایتی و ۶/۱۲۸ گیگابایتی در روز ۱۱ نوامبر عرضه شده است.

پوکو M4 پرو در رنگ‌های Power Black، زرد پوکو، و آبی روشن از طریق سایت پوکو، Ali Express، Goboo و Shopee به فروش می‌رسد. مشخصاً امکان خرید این گوشی از این سایت‌ها در داخل کشور ممکن نیست.

طراحی، ظاهر و نمایشگر

پوکو M4 پرو مزایای زیادی دارد که ما از طراحی آن شروع می‌کنیم. پشت و کناره‌ها قطعا پلاستیک هستند اما ترکیب رنگ و بخش دوربین باعث می‌شوند طراحی زیبایی تحویل بگیریم.

بخش دوربین نیز به طور کامل از پلاستیک ساخته نشده و فقط آن قسمتی سیاه رنگ از جنس پلاستیک است. همچنین لازم به ذکر است که اثر انگشت‌تان پشت گوشی خواهد ماند، اما خیلی واضح نیست (حداقل روی رنگ Power Black که بررسی ما روی آن انجام شده است).

M4 پرو از جدش کمی سنگین‌تر است ولی این وزن منجر به تناسب در تمام بخش‌ها شده و خیلی به چشم نمی‌آید، در نتیجه برای مدت طولانی با یک دست کار کردن، اذیت‌تان نخواهد کرد.

علاوه بر این، پوکو می‌گوید این گوشی دارای استاندارد IP53 (مقاومت در برابر نفوذ قطرات آب) است که برای یک گوشی اقتصادی مزیت خوبی به حساب می‌آید. صفحه جلوی آن با گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود، که با توجه به قیمت آن، قابل قبول به نظر می‌رسد. این تلفن همراه شامل جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون و اسکنر اثر انگشت سریع و دقیقی نیز است.

یکی دیگر از زوایای پوکو که نظر ما را جلب کرد، میزان کنترلی است که در MIUI روی آن داشتیم. طراحی آن به گونه‌ای است که یا عاشقش می‌شوید یا متنفر، اما از نظر‌ نرم‌افزاری، گزینه‌های شخصی‌سازی‌ای که ارائه می‌دهد، به شدت تحسین برانگیز است.

به عنوان مثال، شخصاً از نحوه دریافت اعلانات آن و اینکه برای دیدن اعلان باید انگشت را به سمت چپ و برای دیدن سریع آن به سمت راست می‌کشیدیم، خیلی راضی نبودم. ولی MIUI به شما این امکان را می‌دهد که بخش اعلانات را به حالتی که در گوشی‌های قبلی بود برگردانید، یعنی به گونه‌ای که هم‌زمان هر دو گزینه تنظیمات سریع و اعلانات را نشان بدهد.

مثال‌های این‌چنینی زیادی در این گوشی وجود دارد. مثلا اینکه برای باز کردن گوشی با اثر انگشتتان ترجیح می‌دهید با قرار دادن کامل انگشتان گوشی را باز کنید یا با یک لمس سریع؟ پوکو گزینه شخصی سازی هر یک از این موارد را در اختیار شما می‌گذارد. یکی دیگر از گزینه‌ها می‌تواند این باشد که یک میانبر به دکمه پاور اضافه کنید که با دو ضربه، سایلنت مود، یا دستیار صوتی در اختیار شما قرار بگیرد.

پوکو M4 پرو

هر چند من ترجیح می‌دادم که شیائومی گزینه‌های شخصی‌سازی حتی بیشتری هم در اختیارمان قرار می‌داد، ولی همین چیزی هم که اکنون در اختیار داریم، قطعا عالی است. برخلاف آنچه بسیاری از افراد راجع به سری ردمی یا پوکو نگرانش هستند، نرم‌افزاری که روی M4 پرو در اختیار من بود، تبلیغات مزاحم در رابط کاربری نداشت، اما یک‌بار در برنامه موسیقی چنین موردی را مشاهده کردم. اما اگر موردی مشاهده کردید، می‌توانید به راحتی آن را غیرفعال کنید.

در نهایت صفحه ۶٫۶ اینچی ۹۰ هرتزی LCD + FHD این گوشی با توجه به قیمتش مناسب است، اما قطعا به یک افزایش روشنایی نیاز دارد (با توجه به این که روشنایی صفحه به صورت پیش فرض روی ۴۵۰ نیت است). نهایتاً صفحه در روشنایی روز خیلی رضایت‌بخش نیست، حتی با وجود روشن بودن Sunlight Mode. به طور کلی، صفحه نمایش M4 پرو با قیمت ۲۲۹ یورویی افضاح نیست، ولی می‌توان گوشی‌هایی با صفحه نمایش بهتر هم پیدا کرد.

عملکرد و کارایی

عملکرد سخت‌افزاری تقریبا همان چیزی است که از قیمت آن انتظار می‌رود، تراشه Dimensity 810 عملکرد خوبی در کارهای عادی مثل وب‌گردی، سوییچ کردن بین برنامه‌ها و استفاده از دوربین، به اجرا می‌گذارد. به علاوه اینکه این گوشی عملکرد خوبی در اجرای بازی‌هایی مانند Nascar Heat Mobile، Call of Duty Mobile و Genshin Impact از خود به اجرا گذاشت.

البته Genshin Impact تقریبا روی هر گوشی‌ای از سخت افزار کار زیادی می‌کشد اما با وجود این که در برخی بخش‌های شلوغ و یا هنگامی که دوربین را روشن می‌کردیم کمی وقفه وجود داشت، اما بالاخره توانستیم این بازی را روی تنظیمات گرافیکی پایین و با حداکثر نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، اجرا کنیم.

به بیانی دیگر، اگر برای شما عملکرد تلفن همراه‌تان در بازی‌ها مهم است، بهتر است که گوشی پوکو ایکس ۳ پرو را تهیه کنید، چرا که پوکو M4 پرو نمی‌تواند به خوبی از عهده این کار بر بیاید.

در حالی که عملکرد کلی این گوشی به عنوان یک گوشی اقتصادی قابل قبول است، ولی ما با مشکلاتی مثل نحوه مدیریت کردن رم مواجه شدیم. برخی مواقع در حالی که تنها ۳ تا ۵ برنامه در پس زمینه اجرا می‌شدند، در صورت باز کردن اپلیکیشن جدید و استفاده از آن، ناگهان اپلیکیشن مربوطه دوباره بارگذاری می‌شد. این مورد باعث می‌شود به این فکر کنیم که واقعا چرا شیائومی تبلیغ رم را در این شرایط مطرح می‌کند.

اگر بخواهیم راجع به نرم‌افزار صحبت کنیم، به نظر می‌رسد کم کاری‌هایی وجود دارد، چرا که به خاطر کمبود حافظه‌ای که برای اجرای چند برنامه به صورت همزمان نیاز دارد، کارکرد نرم‌افزاری تا حدودی کاهش یافته است.

دوربین

با این اوصاف ما از این‌که پوکو M4 پرو تمرکزش را روی دوربین‌های پشتی گذاشته به شدت خوشحال هستیم، مخصوصا اینکه سنسورهای ۲ مگاپیکسلی استفاده شده در M3 پرو را رها کرده و سراغ سنسورهای ۸ مگاپیکسلی اولترا واید رفته است که لنز میانی ۵۰ مگاپیکسلی را با آن همراهی کند. پوکو با اینکارش می‌خواهد به ما بگوید که دوربین اولترا واید از سنسورهای ۲ مگاپیکسلی کارآمدتر است و ما هم کاملا با شیائومی موافق هستیم.

پیرو بحث دوربین باید اضافه کنیم که سنسور میانی ۵۰ مگاپیکسلی کار خودش را در طی روز به اندازه کافی خوب انجام می‌دهد. عکس‌ها از نظر رنگ و کیفیت به اندازه کافی غنی هستند.

پوکو M4 پرو

البته که دوربین در طول روز کاملا بی خطا هم نیست، مخصوصا اینکه رنج دینامیک و نویز می‌توانند به عنوان‌ یک چالش تلقی شوند (مخصوصا در عکس‌های گرفته شده در تاریکی) و قرار نیست خیلی به سوژه‌تان نزدیک شوید، که البته گزینه زوم دو برابر به این مورد کمک می‎کند و کیفیت تصویر خوبی به ارمغان می‌آورد.

روی پوکو M4 پرو مورد استفاده ما ۵ بازی از پیش نصب شده و یک لینک برای دانلود PUBG موبایل وجود داشت، همچنین برنامه‌های نتفلیکس و فیسبوک نیز نصب شده بودند. عمده این برنامه‌ها قابل حذف شدن و غیرفعال شدن هستند اما برنامه‌های خدماتی مختلف فیس بوک قابل حذف یا غیرفعال شدن نیستند.

یکی دیگر از نقاط ضعف پشتیبانی نرم‌افزاری است، زیرا همان‌طور که شیائومی قبلاً هم اعلام کرده بود، قصد ندارد بیش از دو سال آپدیت برای سیستم‌عامل و سه سال آپدیت امنیتی برای این گوشی عرضه کند.

این مورد خیلی بدتر از چیزی است که در گوشی‌های اقتصادی هم‌رده سایر شرکت‌ها نظاره کرده‌ایم. حقیقتاً این موضوع در سطح محصولات شرکتی نظیر سامسونگ نیست که برای گوشی‌های اقتصادی خود نیز سه سال آپدیت نرم‌افزاری و چهار سال آپدیت امنیتی عرضه می‌کند.

مطالب مرتبط:

یکی دیگر از موارد دیگری که گوشی‌های اقتصادی در آن می‌لنگند، عملکرد دوربین‌هایشان در نور است و پوکو M4 پرو هم از این قاعده مستثنی نیست. پوکو M4 پرو روشنایی دوربینش را فدای کاهش نویز حین تصویر‌برداری می‌کند.

هرچند این استراتژی هم فایده‌ای ندارد و با وجود این جایگزینی، هنوز هم بدون اینکه زوم زیادی بکنید، نویز زیادی وجود دارد. البته با در نظر گرفتن اینکه سنسور ۵۰ مگاپیکسلی آن پیکسل‌های خیلی کمتری نسبت به بسیاری از سنسورهای ۴۸ مگاپیکسلی دارد. برای بهتر متوجه شدن این موضوع، نگاهی به عکس‌ زیر بیاندازید.

پوکو M4 پرو

دوربین ۸ مگاپیکسلی که استاندارد دوربین فوق عریض گوشی‌های اقتصادی این روز‌ها است، فاقد زوم خودکار است. هرچند عکس‌های پر رنگ و لعاب‌تری از دوربین اصلی در اختیارتان می‌گذارد. اما ویژگی‌هایی مانند نایت مود و قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه روی دوربین فوق عریض قابل استفاده نیستند. با این حال ما خوشحال هستیم که دوربین فوق عریض وجود دارد، چرا که انعطاف پذیری بیشتری در اختیارمان قرار می‌دهد اما در نهایت، یک یا دو پله ضعیف‌تر از دوربین اصلی است.

باتری و شارژدهی

عمر باتری پوکو M4 پروو واقعا شگفت‌انگیز است. یک دور شارژ کامل این گوشی، برای من بیش از ۹ ساعت و در طی دو روز، شارژدهی داشت که رقم بسیار تحسین برانگیزی است. استفاده من در روز اول خیلی سنگین نبود اما شامل بیش از یک ساعت استفاده از GPS، گوش کردن به موسیقی، استفاده از دوربین برای دقایقی و چرخیدن در ردیت می‌شد.

درحالی که روز دوم شامل ردیت‌گردی، چرخیدن در توییتر، چت کردن در تلگرام، وب گردی و حدود ۳۵ دقیقه بازی کردن شد. با این حساب شما به راحتی به اندازه مصرف دو روز شارژ خواهید داشت، یا اگر استفاده‌تان سنگین‌تر است، یک روز و نیم که در هر صورت زمان مطلوبی است.

جمع بندی

پوکو M4 پرو از ابعاد زیادی گزینه خوبی برای خرید بعدی شما است. اگر به دنبال محصولی هستید که با قیمت اقتصادی و عملکرد نسبتا مناسب، نیاز‌های شما را برطرف کند، در خرید آن تاخیر به خرج ندهید. طراحی تمیز و ماندگار با در نظر گرفتن قیمت، قابلیت اتصال ۵G، عملکرد خوب دوربین عکس‌برداری در نور روز با لنز ۵۰ مگاپیکسلی، و سیستم‌عامل اندروید با گزینه‌های شخصی سازی زیاد، باعث شده‌اند که پوکو M4 پرو ارزش خرید بالایی داشته باشد.

البته که M4 پرو بدون ضعف هم نیست، کمبود ثبات رنگ‌ها در دوربین فوق عریض، نمایشگر تاریک (حداکثر روشنایی پایین) از جمله این نقاط ضعف‌اند. شاید بتوان گفت با توجه به مبلغی که می‌پردازید، در حوزه عملکردهای دوربین و عکس‌برداری در نور کم حداقل نا امید نخواهید شد.

سرانجام باید گفت پوکو M4 پرو گوشی اقتصادی ۵G قدرتمندی است که در مقابل رقیبانش به این راحتی‌ها کم نمی‌آورد. کسانی که به دنبال اتصال ۵G هستند، قطعا باید به پوکو M4 پرو نگاهی بیندازند و اگر ۵G بودن گوشی برایتان مهم نیست، ردمی نوت ۱۰ برای شما ساخته شده است.


نکات مثبت:

  • عمر باتری بالا
  • طراحی چشم‌نواز
  • شارژ سریع
  • استاندارد IP53
  • رابط کاربری MIUI

نکات منفی:

  • عملکرد ضعیف دوربین فوق عریض
  • روشنایی نمایشگر قابل قبول نیست.
  • مدیریت رم ضعیف

۸.۵/۱۰

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 195 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 29 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها