پی سی آیا به پایان دوره جک هدفون ۳.۵ میلی متری رسیده ایم؟ - پی سی

مرگ جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری روی تمام گوشی‌های هوشمند چیزی است که تعداد زیادی از کاربران از آن می‌ترسند. این ماجرا نه تنها روی گوشی‌های پرچم‌دار بلکه ظاهراً روی تمام گوشی‌ها صورت خواهد پذیرفت.

اپل در سال ۲۰۱۶ یعنی نزدیک به ۵ سال پیش و هم‌‌زمان با عرضه آیفون ۷ اعلام کرد که حذف جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری را در برنامه دارد. اگرچه در آن زمان انتقادات زیادی به این رویکرد انجام شد ولی حتی سامسونگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منتقدان این موضوع خودش در سال ۲۰۱۹ با عرضه گلکسی نوت ۱۰، اولین قدم برای حذف جک هدفون را پشت سر گذاشت.

با این اقدام، دو عدد از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند عملاً مخالفت خود را با جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون اعلام کردند.

مطالب مرتبط:

اما سابقه این موضوع به زمانی قبل‌تر باز می‌گردد. اوپو در سال ۲۰۱۲، گوشی فایندر (Finder) را بدون جک هدفون عرضه کرد. با این حال به دلیل تاثیر کم اوپو بر بازار و فقدان هدفون‌های بی‌سیم قابل توجه در آن بازه زمانی، این حرکت اصلاً نتوانست مانند آن چه که امروز شاهدش هستیم، تغییر به‌خصوصی را در این حوزه رقم بزند.

اکنون اپل و سامسونگ هر دو هدفون‌های بی‌سیم خود را به بازار عرضه کرده‌اند. ایرپاد‌های اپل سهم قابل توجهی از بازار دارند، گلکسی بادزهای سامسونگ روز به روز سهم بیشتری را از بازار تصاحب می‌کنند و از طرفی گوشی‌های بیشتر و بیشتری بدون وجود هندزفری به بازار عرضه می‌شوند.

جک هدفون ۳.۵ میلی متری

اگر واقعاً این‌طور باشد و به پایان دوره جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری نزدیک شده باشیم، احتمالاً رندرهای گلکسی A53 و پیکسل ۶a حقیقت دارند و در این گوشی‌ها هم خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری نخواهد بود.

پیش از این گوشی‌های اقتصادی زیادی در چین و هند دست به حذف این جک زده‌اند ولی اگر این دو محصول هم چنین کاری را انجام دهند، شاهد رویکردی خواهیم بود که در سراسر جهان تاثیر خواهد گذاشت. سری گلکسی A محبوب‌ترین سری گوشی‌های سامسونگ تلقی می‌شود که در تمام جهان فروش خیره کننده‌ای دارد. سری a پیکسل نیز اگرچه محبوبیت کمتری دارد ولی تنها میان‌رده‌ای است که از سمت گوگل به بازار عرضه می‌شود.

اگر توجه کنید ما اکنون با محصولات میان‌رده‌ای مواجه هستیم که به سمت حذف این جک حرکت کرده‌اند. این دسته از گوشی‌های هوشمند آخرین سنگر جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری تلقی می‌شوند که ظاهراً از این پس این‌چنین نخواهد بود. بنابراین اگر تولید کنندگان این گوشی‌ها هم شروع به حذف جک ۳.۵ میلی‌متری از آن‌ها کنند، این احتمال وجود دارد که سایر محصولات این صنعت هم رویه مشابهی را در پیش بگیرند.

فناوری بی‌سیم روز به روز بهتر می‌شود

لوازم جانبی مجهز به ارتباطات سیمی کم‌کم در حال محو شدن هستند و این موضوع بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. برای نمونه USB-C قابلیت‌ها و ویژگی‌های خوبی را با یک قیمت منطقی ارائه می‌دهد ولی حتی هدفون‌های مجهز به این درگاه هم هرگز نتوانستند به آن محبوبیتی که انتظار می‌رفت، برسند. از طرفی در سال ۲۰۱۹ هم در نمایشگاه CES خبری از مدل جدیدتر فناوری‌های مجهز به این درگاه نبود تا فناوری بی‌سیم بیش از پیش به گسترش خود ادامه دهد.

طبق ادعای کاربران متعدد، این هدفون‌ها با تمام محصولات مجهز به این درگاه سازگار نیستند. مثلاً اخیراً مشخص شد که تجهیزات مجهز به USB-C وان پلاس با پیکسل ۳ گوگل سازگار نیستند.

اکنون که مسائل مربوط به فناوری بی‌سیم مانند ثبات، لگ و باتری حل شده است،‌ نباید فراموش کنیم که آن‌ها آماده هستند تا نقاط قوت خود را به نمایش بگذارند. هدفون‌های بلوتوث اکنون حتی قبل از این که روی سر قرار گیرند، با دستگاه مربوطه هم‌گام می‌شوند و آماده عمل هستند. برخی از این محصولات بی‌سیم حتی می‌توانند به چند دستگاه مرتبط وصل شوند و به راحتی همه آن‌ها را در نظر داشته باشند.

این دستگاه‌ها سیمی ندارند که دست و پا را بگیرند، به راحتی درون کیف جای می‌گیرند و با تعداد زیادی از دستگاه‌های هوشمند سازگار هستند. وقت حین بازی یا ورزش از هدفون‌های با‌سیم استفاده کنید، متوجه می‌شوید که چرا باید مزایای بی‌سیم بودن این دستگاه‌ها را موضوعی جدی تلقی کنیم.

جک هدفون ۳.۵ میلی متری

با تمام این اوصاف مشخص است که محصولات سیمی در برخی از کشورها بیشتر از سایر کشورها به حضور گسترده خود ادامه خواهند داد. در این مناطق معمولاً یا گوشی‌های هوشمند قیمت بالایی دارند یا این که قوانین منطقه‌ای چنین چیزی را اجبار می‌کنند. با این حال حتی بعضی از مناطق این شکلی مانند فرانسه هم به سمت دنیایی بدون سیم در حال حرکت هستند.

فرانسه یکی از کشورهایی تلقی می‌شد که برای منع انتشارات الکترومغناطیسی، چنین سیاستی را برای سال‌های سال دنبال می‌کرد و اجازه نمی‌داد که این محصولات درون جعبه گوشی‌ها قرار بگیرند. پیشرفت علم اتحاد اروپا و کشورهای از جمله فرانسه را وادار کرد که به این دیدگاه و نگرش پایان دهند و حتی در مقابل کابل‌های لایتنینگ اپل که می‌توانند به افزایش زباله‌های الکترونیک بینجامند، تصمیمات جدیدی را اتخاذ و آن‌ها را محدود کنند.

سرانجام، آیا به انتهای دوره جک‌های ۳.۵ میلی‌متری در گوشی‌های هوشمند رسیده‌ایم؟

فارغ از همه چیز احتمالاً زمانی شرکت‌ها با جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در گوشی‌های هوشمند وداع خواهند کرد که هدفون‌های بی‌سیم ارزان، کیفیت صدای آن ها بیشتر و عمر باتریشان به حد قابل قبولی برسند.

به نظر نمی‌رسد که ما با این شرایط فاصله چندان زیادی داشته باشیم. اکنون جایگزین‌های ایرپادهای اپل کمتر از ۱۰۰ دلار قیمت دارند و با این بودجه می‌توان هدفون‌ها یا در حقیقت، بادهای اقتصادی زیادی را تهیه کرد. بنابراین بادها از لحاظ قیمت به درجه مناسبی رسیده‌اند و به تدریج باید منتظر افزایش قابلیت‌های آن‌ها در این بازه قیمت هم باشیم.

البته تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند در حال حاضر به هیچ عنوان این هدفون‌ها را درون جعبه گوشی‌ها لحاظ نمی‌کنند ولی شاید در مرور زمان به بهانه حذف درگاه‌ها در محصولات اقتصادی، چنین رویه‌ای را هم شاهد باشیم. اما چه این موضوع در اولویت قرار بگیرد یا خیر، باید بپذیریم که نمی‌توان چنین انتظاری داشت. همین حالا هم نیمی از دستگاه‌ها در مناطق مختلف فاقد هندزفری درون جعبه هستند.

گویا ما در حال حرکت به سمت جهانی هستیم که شرکت‌ها برای افزایش حاشیه سود خود، دست به حذف قطعات این‌چنینی می‌زنند. همچنین فضایی که حذف چنین قطعات و درگاه‌هایی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد، می‌تواند در بهبود سایر بخش‌های گوشی نظیر تراشه‌ها و باتری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

پس اجازه دهید یک دورنمای ذهنی برای دو الی سه سال آینده رسم کنیم: صنعت گوشی‌های هوشمند به محلی تبدیل شده است که حتی محصولات اقتصادی آن هم به سختی از درگاه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بهره می‌برند.

در واقع انتظار می‌رود که انقراض جک‌های دوست‌داشتنی هدفون طی ۲ الی ۳ چرخه از تولید محصولات جدیدتر رخ دهد و به لطف شرکت‌هایی مانند سامسونگ، گوگل، شیائومی و …، این چرخه‌ها بیش از دو الی سه سال طول نخواهد کشید و حتی انتظار می‌رود که کمتر هم طول بکشد.

البته این موضوع همان‌طور که می‌دانید، همین حالا هم در زمینه محصولات پرچم‌دار صنعت موبایل رخ داده است. کاربرانی که پول زیادی برای خرید گوشی‌های پرچم‌دار خرج می‌کنند، معمولاً در خرید تجهیزات جانبی مانند هدفون‌های بی‌سیم و بادها هم شکایتی ندارند.

ولی در حال حاضر حذف کامل جک هدفون از تمام گوشی‌ها برای اغلب مصرف کنندگان ناخوشایند است؛ موضوعی که چندان طول نخواهد کشید و پیش از آن که متوجه شوید، همسو با این ماجرا نظر خواهید داد.

منبع: Android Authority

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 159 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 9 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها