پی سی گزارش گیمفا از سورنا گیمز، یکی از استودیوهای قدیمی بازی سازی در ایران - پی سی

به رغم تمام فراز و نشیب‌هایی که صنعت بازی‌سازی در ایران سپری کرده، بسیاری از استودیوهای داخلی مانند سورنا گیمز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ در این مطلب سعی شده تا نگاهی به بقای این شرکت در شرایط دشوار بازی‌سازی در ایران داشته باشیم.

متاسفانه در طول یک دهه‌ی اخیر، بسیاری از دلایل دست به دست یکدیگر دادند تا ویدیوگیم در ایران تنزل چشمگیری را تجربه کند. این در حالی است که به خاطر تحریم‌های غیرمنصفانه اقتصادی، بیشتر از هر پلتفرم دیگری، این رایانه‌های شخصی بودند که از دسترس بازیکنان خارج شدند و دلیل اصلی آن هم، گرانی بیش از حد قیمت قطعات بود.

با این حال بسیاری از استودیوهای بازی‌سازی در ایران، با رفتار و توسعه‌ی پروژه‌های خود باعث شدند تا این پلتفرم محبوب یکبار دیگر در بازار ایران احیا شود. از جمله این استودیوها می‌توان به Sourena Games اشاره کرد که در طول ۱۰ سال اخیر، با تولید و عرضه‌ی بازی‌های متنوع برای پلتفرم PC، توانست به یکی از شناخته‌شده‌ترین بازی‌سازهای ایرانی تبدیل شود.

شاید بهتر باشد پیش از هر چیزی بدانید که فعالیت‌های این شرکت از کجا آغاز شد. از اواسط دهه‌ی ۸۰، یعنی دقیقا زمانی که بازی‌سازی در ایران در حال سپری کردن اولین قدم‌های خود بود، شرکت سورنا گیمز توسط حسن مهدی اصل تاسیس شد. مراحل ساخت اولین بازی این استودیو تحت عنوان سیاوش، از همان برهه‌‎ی زمانی آغاز شد و بالاخره در تابستان سال ۱۳۹۱، این بازی در سراسر کشور انتشار یافت.

شاید جالب باشد که بدانید بازی سیاوش موفق شد تا ۱۰۰ هزار نسخه‌ی فیزیکی را در سراسر کشور به فروش برساند؛ اما این تنها خواسته‌ی سورنا گیمز نبود و بلندپروازی‌های این شرکت برای پیشرفت و رشد صنعت بازی‌سازی در ایران، به همین جا ختم نشد.

در کنار موفقیت‌های تجاری، بازی سیاووش موفق شد تا در جشنواره‌های مختلف داخلی، جوایز گوناگونی را از آن خود کند. از جمله‌ی این افتخارات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب عنوان بهترین بازی سال
  • کسب عنوان بهترین دست‌آورد فنی
  • کاندید دریافت جایزه بهترین کارگردانی هنری
  • کاندید دریافت جایزه بهترین موسیقی
  • کاندید دریافت جایزه بهترین صدا گذاری و افکت
  • کاندید دریافت جایزه ویدئوهای سینماتیک
  • کاندید دریافت جایزه بهترین طراحی بازی

بازی سیاوش توسط تیمی حدوده ۳۵ نفره ساخته شده بود و کسب چنین موفقیت‌هایی، توانست بینش خیلی‌ها را نسبت به بازی‌سازی در کشور تغییر دهد. با این وجود، همان طور که پیش از این هم اشاره شد، خواسته‌های سورنا گیمز چیزی فراتر از این‌ها بود؛ چیزی فراتر از مرزهای ایران! از همین رو در تابستان سال ۹۴، بازی سیاوش تحت عنوان Legend of Persia جزو اولین بازی‌های ایرانی بود که به واسطه‌ی پلتفرم استیم، به بازارهای جهانی راه پیدا کرد.

نقش سورنا گیمز در احیای بازیهای PC در داخل کشور چه بود؟

هر چند که بازی سیاوش توانست شرکت سورنا گیمز را به بسیاری از اهداف تجاری‌اش برساند، اما همه‌ی اتفاقات در شرایطی رخ می‌داد که بازار بازی‌های PC در ایران روندی نزولی را طی می‌کرد. به واسطه‌ی امکانات سخت‌افزاری و همچنین محبوبیت و فروش جالب توجه کنسول‌های نسل هشتم در ایران، به زعم بسیاری از کارشناسان این حیطه، بازار بازی‌های رایانه‌های شخصی روز به روز به زوال خود نزدیک‌تر می‌شد اما انتشار بازی‌های Free to Play یا همان رایگان برای این پلتفرم، شرایط را دگرگون کرد.

معرفی بازیهایی که توسط Sourena برای PC منتشر شدند (H3)

بازی تراوین، یکی از اولین بازی‌های خارجی بود که توسط سورنا به صورت رسمی در ایران عرضه شد. بومی‌سازی این بازی و ایجاد امکان خرید با استفاده از واحد پول داخلی ایران، یکی از مهم‌ترین خدمات شرکت سورناگیمز برای بازیکنان این عنوان محبوب بود.

بازی Travian اثری تحت وب است که به صورت کاملا رایگان و رسمی در ایران منتشر شد نزدیک به ۱۰ سال است که توانسته هزاران بازیکن ایرانی را به خود سرگرم کند. این بازی استراتژی بسیاری از پی‌سی‌بازها را مجذوب خود کرده است و بعید به نظر می‌رسد که نام آن، به گوش کسی، ناآشنا باشد.

در کنار تراوین، بازی تانکی آنلاین، یکی دیگر از عناوینی بود که به صورت رسمی توسط سورنا گیمز در ایران عرضه شد و توانست به یکی از محبوب‌ترین عناوین دوران خود تبدیل شود. هنوز هم که هنوز هست، بعد از حدود ۱۰ سال بازیکنان زیادی مشغول به تجربه‌ی این بازی چندنفره هستند. در بازی Tanki Online بازیکنان کنترل یک تانک را برعهده می‌گیرند و به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

در نیمه‌ی دهه ۹۰ شمسی، در حالی که قیمت سخت‌افزارهای گیمینگ روز به روز افزایش پیدا می‌کرد و از طرفی دیگر هم خرید بازی‌ها یا محتویات درون برنامه‌ای به صورت ارزی شرایط را برای بسیاری از بازیکنان ایرانی سخت‌تر کرده بود، شرکت سورناگیمز با بومی‌سازی بازی تیراندازی آنلاین زولا، این بازی را به صورت رسمی در بازار ایران عرضه کرد.

بازی Zula اثری در سبک تیراندازی اول شخص است که بازیکنان می‌توانند به صورت کاملا رایگان یا همان Free to Play آن را دانلود و نصب نمایند. این بازی چند نفره دارای حالت‌ها و نقشه‌های مختلفی هست که استودیوی ایرانی سورنا در طراحی و توسعه‌ی آن‌ها نقش داشته است.

علاوه بر بسیاری از سلاح‌ها، نقشه‌هایی مانند پرسپولیس و تهران توسط شرکت سورنا گیمز ساخته شده‌اند تا بتوانیم این استودیو را در لیست توسعه‌دهندگان بازی زولا قرار دهیم.

بهینه‌سازی خوب گرافیک بازی، باعث می‌شود تا تقریبا تمام PC Gamerها (کسانی که با استفاده از کامپیوترهای شخصی به انجام بازی می‌پردازند) بتوانند به آسانی از تجربه‌ی Zula لذت ببرند. همچنین، به دلیل استفاده از سرورهای داخلی، حتی با معمولی‌ترین سرعت‌های اینترنت هم می‌توانید با هزینه‌ی نیم‌بها، به تجربه‌ی بازی زولا بپردازید.

امثال این عوامل، در کنار وجود محتوای قابل قبول، باعث شد تا بیش از ۲ میلیون بازیکن ایرانی با استفاده از رایانه‌ی شخصی خودش مشغول به بازی زولا شود. با پشتیبانی ۲۴ ساعته و سیستم‌های پرداخت امن، بازیکنان بازی زولا به راحتی با استفاده از وجه رایج کشور، می‌توانند در صورت تمایل، محتویات درون بازی را خریداری کنند. البته هیچ اجباری برای خرید این محتویات وجود ندارد و تمام بازیکنان، از همان ابتدا به ۱۰ها سلاح و تمام حالت‌ها و نقشه‌های بازی، دسترسی خواهند داشت.

آن‌ها رسالت خود را در چیزی فراتر از مشارکت در توسعه‌ی بازی زولا و بومی‌سازی و نشر رسمی بازی‌ها در ایران می‌بینند؛ برای لمس این بلندپروازی، شاید بهتر باشد که بازی جدید سورنا گیمز آشنا شوید.

بازیهای در حال ساخت شرکت سورنا را بیشتر بشناسید (H3)

ساخته‌ی بعدی آن‌ها، اثری چند نفره و بتل رویال خواهد بود که با بهره‌گیری از قدرت موتور گرافیکی Unreal Engine 4 مراحل تولید خود را سپری می‌کند. این بازی در سبک تیراندازی اول شخص بوده و تحت عنوان بازی Desolation Point در زمستان سال ۱۳۹۸، در کنفرانس ویژه‌ی شرکت سورنا گیمز، از آن رونمایی شد.

شاید جالب باشد بدانید که این کنفرانس ضمن ارائه‌ی اطلاعات از پروژه‌های عرضه شده و در حال ساخت سورنا گیمز، به تریبونی برای برخی دیگر از بازی‌سازان ایرانی نیز تبدیل شد. این اقدام بی‌سابقه، ثابت کرد که بخش خصوصی در عرصه‌ی بازی‌سازی، به استقلال و بلاغت کافی رسیده و از همین رو آینده‌ی روشنی در انتظار صنعت ویدیو گیم ایران نشسته است.

بازی دزولویشن پوینت نیز در ابتدا برای پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد اما هنوز اطلاعات دقیقی از آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. با این حال، انتظار می‌رود تا ساخته‌ی جدید این استودیوی داخلی هم به مانند زولا، مزیت‌های بیشماری را در اختیار بازیکنان ایرانی قرار دهد؛ مزایایی که به سبب محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌‌افزاری برخی از بازیکنان، هرگز به واسطه‌ی یک بازی خارجی در کشورمان ارائه نمی‌شود.

این بازی قرار است بعد از انتشار در بازار ایران، در سایر نقاط جهان هم عرضه شود. به گفته‌ی مسئولان ارشد سورنا گیمز، دزولویشن پوینت بعد از ایران، در کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای CIS روس زبان، آمریکای جنوبی و اروپا منتشر خواهد شد.

سرمایهگذاری روی بازیهای ویدیویی در ایران و نشر بینالمللی آنها

کسب سال‌ها تجربه در عرصه‌ی ساخت و نشر بازی توسط شرکت سورنا پردازش آریا، این پتانسیل را ایجاد کرده تا این شرکت بتواند با بهره‌گیری از روابط و علوم تجاری خود، به انتشار بازی‌های ایرانی در سراسر جهان، بپردازد.

خوشبختانه بازی‌سازان خلاق زیادی در کشورمان ایران مشغول به فعالیت هستند که به واسطه‌ی انواع و اقسام محدودیت‌ها، از جمله شرایط سخت به وجود آمده ناشی از تحریم‌های اقتصادی، قادر به جذب سرمایه‌گذار برای خلق تفکرات و ساخت ایده‌های خود در قالب یک بازی‌های ویدیویی نیستند؛ از طرفی دیگر، در فاز بعدی که به نشر بازی در بازارهای جهانی مربوط می‌شود، به موانع زیادی برخورد می‌کنند. از همین رو مدیریت این شرکت ادعا دارد که تلاش می‌کند که تا حد امکان این مشکلات را مرتفع سازد:

“شرکت سورنا گیمز با حمایت از بازی‌سازان جوان، خلاق و مستعد ایرانی چه در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری و چه در زمینه‌ی نشر بازی در داخل و خارج از کشور، سعی دارد تا رشد و تعالی صنعت بازی‌سازی در ایران را به مهم‌ترین رسالت خود در این عرصه تبدیل کند.”

پروژه‌هایی مانند Live TV Tycoon و همچنین بازی What Happened نمونه‌ی بارزی از استراتژی‌های این شرکت ایرانی به حساب می‌آید.

در بازی Live TV Tycoon شما باید مدیریت یک شبکه‌ی تلویزیونی را برعهده بگیرید تا با توسعه‌ی برنامه‌های مختلف بتوانید اهداف تعیین شده را به دست بیاورید. بازی What Happened هم اثری در سبک ماجراجویی و دلهره‌آور است که چند ماه پیش از طریق پلتفرم استیم، در سراسر جهان منتشر شد. شاید جالب باشد که بدانید وب‌سایت‌های معتبری همچون IGN این بازی را معرفی کردند و تحت پوشش خبری کامل خود قرار دادند.

وات هپند از برخی سایت‌های معتبری خارجی نمرات زیر را دریافت کرده است:

  • Hooked Gamers: 90/100
  • Screen Rant: 80/100
  • Game Spew: 70/100
  • Washington Post: 60/100

بازی What Happened با بهره‌گیری از موتور گرافیکی آنریل انجین ساخته شده و شرکت سورنا گیمز به عنوان ناشر و سرمایه‌گذار، در قدم به قدم مراحل توسعه‌ی این بازی حضور داشته است.

از طرفی دیگر، وجود پروژه‌های در حال توسعه‌ی شرکت سورنا گیمز و گستردگی جالب توجه آن‌ها، این امکان را برای افراد مستعد فراهم کرده تا بتوانند به عنوان بخشی از تیم تولید استودیوی سورنا، فعالیت داشته باشند.

برای مثال می‌توان به بازی Unsight اشاره کرد. اثری که پیش‌بینی می‌شود مراحل ساخت آن تا تابستان سال آینده به اتمام برسد و علاوه بر رایانه‌های شخصی، برای کنسول‌های نسل هشتم نیز منتشر شود. شرکت سورنا گیمز برای ساخت این بازی خلاقانه، از نیروهای جوان و مستعد استفاده کرده و انتظار می‌رود چنین سیاستی در قبال پروژه‌های بعدی این شرکت نیز، وجود داشته باشد.

آیا صنعت گیم در ایران، میتواند ناجی اقتصاد زمینخورده باشد؟

در شرایطی که بسیاری از صنایع در کشورمان ایران، به دلیل تحریم‌های غیرمنصفانه و شرایط اقتصادی نابسامان رو به زوال می‌روند، خیلی‌ها نگران هستند تا عرصه بازی‌سازی در ایران و نشر آن در داخل و خارج از کشور نیز به سرنوشت تیره و تار بسیاری دیگر از صنایع دچار شود.

با این حال، لمس موفقیت‌های علمی و تجاری بسیاری از شرکت‌های بازی‌سازی از جمله سورنا گیمز چه در بازار داخلی و چه در بازارهای خارجی، این خودباوری را در این شرکت به وجود آورده که حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی هم می‌توان به موفقیت رسید. طراحی راهبردهای صحیح و پیروی از آن‌ها و همچنین خلق ایده‌های نو، فرمول شرکت سورنا گیمز برای رسیدن به موفقیت در سطح بین‌الملل است؛ موفقیتی که نهایتا منجر به اشتغال‌زایی و همچنین ارزآوری می‌شود.

از همین رو است که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که برخی از صنایع از جمله صنعت بازی‌سازی می‌تواند در نقش یک ابرقهرمان ناجی برای اقتصاد زمین‌خورده‌ی کشور باشد. شرکت سورنا گیمز هم با باوری راسخ به همین عقیده، روز به روز با توان بیشتری به توسعه‌ی پروژه‌های خود می‌پردازد تا بتواند سهمی از ارزآوری و اشتغال‌زایی در کشور داشته باشد.

ایجاد مسیری نو در عرصهی ورزشهای الکترونیک (ESports)

ورزش‌های الکترونیک یا همان ایسپورتس به یکی از مهم‌ترین شاخه‌های ورزشی در جهان امروز تبدیل شده است. خوشبختانه در کشورمان ایران هم به صورت سالانه یا حتی فصلی، شاهد برگزار مسابقات گوناگونی در چهارچوب ورزش‌های الکترونیکی هستیم.

شرکت سورنا گیمز اما سعی کرده تا با برگزاری مسابقات بازی زولا به صورت ماهانه و اهدای جوایزی ارزشمند، نقشی قابل ستایش در پیشرفت این عرصه‌ی مهم داشته باشد. به همین خاطر است که هم‌اکنون نزدیک به هزار تیم در مسابقات مختلف زولا شرکت کرده‌اند تا علاوه بر لمس هیجان و داشتن رقابتی سالم، شانس خود را برای کسب رتبه‌های بالا و کسب جوایز ارزشمند، امتحان کنند.

شاید جالب باشد که بدانید تاکنون تیم‌های برتر برخی از مسابقات داخلی بازی Zula از سوی شرکت سورناگیمز برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی، به کشورهای دیگر نیز اعزام شده‌اند؛ اقدامی کم‌نظیر که آثار مثبتی در شکل‌گیری مسیر موفقیت ورزش‌های الکترونیک در ایران، گذاشته است.

حمایت از صنعت ویدیو گیم در ایران، رسالت سورنا گیمز

قطعا تا به الان متوجه این موضوع شده‌اید که Sourena Games، روندی متفاوت از برخی ناشرها و بازی‌سازان را پیش گرفته است. آن‌ها عقیده دارند اعتبار هر بازی، به ایده‌های خلاقانه و نوی آن برمی‌گردد و صنعت بازی‌سازی می‌تواند در کسوت یک ناجی برای کشورمان ایران باشد. از همین رو است که سرمایه‌گذاری و توجه سورنا گیمز روی جوانان مستعد، به بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این شرکت تبدیل شده است.

البته بدون شک صنعت بازی‌های ویدیویی چه در ایران و چه در هر اقلیم دیگری، به معقوله‌ی بازی‌سازی محدود نمی‌‎شود؛ بدون ناشر، رسانه‌ها و حتی محتواسازانی مانند استریمرها و یوتیوبرها، هرگز بازی‌سازی نمی‌تواند چشم‌اندازی درست و آینده‌ای روشن را برای خود ترسیم کند.

همین مسئله باعث به وجود آمدن یک اکوسیستم در این صنعت شده است. شرکت سورنا گیمز هم با علم بر این موضوع، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا علاوه بر بازی‌سازی و نشر بین‌المللی و داخلی بازی‌ها، همواره ارتباطی مفید و مستمر با رسانه‌های داخل و خارج از کشور داشته باشد.

چندی پیش شرکت Sourena Games با خرید سرویس حمایت مالی استریمها “ریمیت“، عزم خود را برای ارتقای عرصه‌ی استریم و حمایت‌ از استریمرها جزم کرد. این شرکت در تلاش است تا با ایجاد طرح‌هایی نو و خلاقانه، بتواند با استفاده از ریمیت که هم‌اکنون محبوب‌ترین سرویس حمایت مالی آنلاین برای استریمرها محسوب می‌شود، در ارتقای این عرصه نقش به‌سزایی داشته باشد.

تعامل بین بازی‌ساز و رسانه‌ها و محتواسازها، لازمه‌ی بهره‌برداری مفید و مثبت از این صنعت به حساب می‌آید و سورنا گیمز هم سعی دارد در یک به یک گام‌هایش اعتقاد به این مسئله را اثبات کند.

این شرکت ایرانی با ایجاد بستری با حدود ۲.۵ میلیون کاربر بازی‌های کامپیوتری و ایجاد زیر‌ساخت و تکمیل کردن بخش های مختلف این اکوسیستم کوچک در ایران، از دیگر بازی‌سازان دعوت می‌کند تا با ساخت بازی‌های آنلاین مخصوص پلتفرم پی‌سی از ظرفیت ایجاد شده توسط این شرکت در کشور استفاده کنند. در نتیجه‌ی چنین سیاستی، بازی‌های آنلاین ایرانی بیش از گذشته مورد توجه کاربران داخل کشور قرار می‌گیرد و چنین چیزی می‌تواند، عرضه‌ی آثار ایرانی در فراتر از مرزها را هم، زمینی‌چینی کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 124 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.