پی سی مایکل پکتر: گمان نمی‌کنم بازی‌بازان حاضر به پرداخت ۷۰ دلار برای بازی‌های نسل بعد باشند - پی سی

آقای مایکل پکتر (Michael Pachter)، تحلیل‌گر نام‌آشنای صنعت بازی‌های ویدیویی در آخرین مصاحبه‌ی خود گفت که همچنان منتظر ارائه‌ی دلیل قانع کننده برای افزایش ۱۰ دلاری قیمت بازی‌ها از سوی ناشران بازی‌های ویدیویی است و بسیاری از آن‌ها نیز به‌نظر برای انجام این امر مردد هستند.

با نزدیک شدن به شروع نسلی تازه در دنیای عظیم و سودآور بازی‌های ویدیویی، برخی از ناشران و توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی نیز به سراغ مقوله‌ی افزایش قیمت رفته و به‌نوعی مسیر را برای سایرین هموار نمودند. در اولین قدم، شاهد چنین اقدامی از سوی ابرشرکت تیک‌تو (Take-Two) بودیم که با برچسب ۷۰ دلاری بازی NBA 2K21، این مسیر را پیش‌گرفت تا پس از آن نوبت به اکتیویژن (Activision) و بازی Call of Duty: Black Ops Cold War برسد. اما چندی بعد بمب خبری اصلی توسط یکی از چند شرکت اصلی صنعت بازی‌های ویدیویی یعنی سونی منفجر شد تا این شرکت نیز سوار بر این موج به این مجموعه بپیوندد. البته لازم به‌ذکر است که به ادعای سونی، قیمت ۷۰ دلاری بازی‌های این شرکت به تمامی عناوین انحصاری آن تعلق ندارد؛ هرچند طرفداران عنوان پرطرفداری چون Demon’s Souls برای تجربه‌ی مجدد این بازی و نسخه‌ی بازسازی شده‌ی آن مجبور به پرداخت ۱۰ دلار بیشتر خواهند بود.

در این بین، کارشناس نام‌آشنای بازی‌های ویدیویی یعنی مایکل پکتر در مصاحبه اخیر خود با وب‌سایت GamingBolt، اظهار داشت که افزایش قیمت برخی از بازی‌های خاص لزوماً به این معنا نیست که همه‌ی شرکت‌ها باید بازی‌هایشان را با قیمت ۷۰ دلاری روانه‌ی بازار کنند و با بازی‌های ۶۰ دلاری خداحافظی کنیم. در واقع، بخش بسیار مهمی از دلیل افزایش قیمت بازی‌ها، به‌دلیل اعمال محدودیت شرکت‌های تولیدکننده‌ی کنسول‌های بازی در MSRB (قیمت پیشنهادی توسعه‌دهنده) صورت می‌گیرد. همچنین وی در مثالی به قابلیت “Smart Delivery” بازی‌های مایکروسافت اشاره نمود و ادعا کرد که این سیاست نشان‌دهنده‌ی آن است که حداقل به این زودی‌ها قیمت ۷۰ دلاری را برروی بازی‌های مایکروسافت نخواهیم دید.

مسئله‌ی اصلی به آن‌چه که یک کنسول در زمینه‌ی MSRP برای فروش بازی‌ها در فروشگاه خود تعیین می‌کند، بازمی‌گردد. مایکروسافت از همان ابتدا با معرفی قابلیت Smart Delivery، کاملاً واضح اعلام کرد که تمامی بازی‌های قابل ارتقاء به نسخه‌ی نسل بعد، به‌صورت رایگان به‌روزرسانی خواهند شد. بنابراین، اگر چنین قابلیتی کاملاً رایگان باشد و در نسخه‌ی نسل فعلی باید ۶۰ دلار برای آن‌ها پرداخت کنیم، ۷۰ دلاری شدن بازی‌ها در نسل بعد تا اطلاع ثانوی در اکس‌باکس منتفی خواهد بود.

از طرفی دیگر، من فکر کنم که شرکت تیک‌تو با اقدامی که در راستای ۷۰ دلاری نمودن بازی خود انجام داد و به‌نوعی مسیر را برای دیگران نیز هموار کرد، همچنان تا مدت‌ها توسط بازی‌بازان مورد هجمه قرار بگیرد و ناراحتی آن‌ها از این بابت نیز کاملاً روشن است. همچنین، با درنظر گرفتن این موضوع که سال‌های طولانی از ۶۰ دلاری بودن بازی‌ها می‌گذرد، می‌توانستم افزایش قیمت ۱۰ دلاری برخی از بازی‌های پرهزینه را متصور شوم که صدالبته منطقی هم به‌نظر می‌رسد. اما نکته‌ی اصلی این‌جاست که در ادامه‌ی مسیر و حتی زمانی که توسعه‌دهندگان این افزایش ۱۰ دلاری را برای برخی از بازی‌ها لازم ندانند، این ناشران هستند که برای آن ۱۰ دلار حریص خواهند شد.

من نمی‌دانم که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر (رسمیت پیدا کردن قیمت ۷۰ دلاری بازی‌ها)، اما مشخص است که هم‌اکنون بسیاری از ناشران در رابطه با قیمت‌گذاری بازی‌های خود دچار سردرگمی شده‌اند و در این بین سونی با قیمت گذاری ۵۰ دلاری برای بازی Spider-Man Miles Morales و قیمت‌گذاری ۷۰ دلاری برای نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ی بازی Demon’s Souls سهم عمده‌ای در بیش‌تر شدن این سردرگمی‌ها داشت.

اما در نهایت، موضوعی که کاملاً روشن است، این است که همه‌ی بازی‌بازان حاضر به پرداخت ۷۰ دلار برای تک‌تک بازی‌های نسل بعد نخواهند بود.

البته، این نکته باید درنظر گرفته شود که علاوه بر بسیاری از بازی‌بازان سراسر دنیا که همچنان در حال شکایت از افزایش ۱۰ دلاری قیمت برخی از بازی‌ها هستند و به نوعی قصد تحریم آن‌ها را دارند، در این بین چندین ناشر نام‌آشنا و بزرگ هنوز زیر بار ۷۰ دلاری نمودن بازی‌های خود نرفته‌اند. برای مثال، شرکت یوبی‌سافت (Ubisoft) رسماً اعلام کرد که حداقل تا پایان سال ۲۰۲۰ هیچ بازی‌ای از این شرکت با برچسب ۷۰ دلاری برای هیچ کنسولی اعم از پلی‌استیشن ۵ یا اکس‌باکس سری اکس و اس به فروش نخواهد رسید. از طرفی دیگر، شرکت کپکام (Capcom) بارها اعلام کرده است که تاکنون نتوانسته‌اند به نتیجه‌ای مشخصی در این‌باره برسند؛ اما فهرست لو رفته از یکی از فروشگاه‌ها نشان از قیمت ۷۰ دلاری بازی مورد انتظار این شرکت یعنی Resident Evil Village در پلی‌استیشن ۵ داشت.

حال، برای مثال اگر کشوری مانند چین که در صدر آمار علاقه‌مندان به بازی و رتبه‌ی پنجم در فهرست پرخرج‌ترین کشورها در زمینه‌ی خرید بازی‌های ویدیویی است را درنظر بگیریم، درمیابیم که بازی‌بازان چینی به صورت میانگین تنها ۷۲ دلار را در سال گذشته صرف خرید بازی‌های ویدیویی کرده‌اند. در نتیجه، به‌نظر می‌رسد که خرید بازی‌های ویدیویی در نسل بعد با چالش‌های فراوانی از سوی بازی‌بازان روبرو شود.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا این افزایش قیمت و احتمال عدم استقبال از بازی‌های ۷۰ دلاری باعث خواهد شد تا بازی‌بازان بیش از پیش به فکر استفاده از سرویس‌هایی نظیر گیم‌پس و یا PS Now بیفتند؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 98 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.