پی سی فوتبال، مثل همیشه! | نقد و بررسی بازی FIFA 21 - پی سی

عده زیادی از کاربران اعتقاد دارند که الکترونیک آرتس و به خصوص بازی محبوبش، سری FIFA سال به سال در حال پسرفت هستند. در رابطه با FIFA بحث‌های زیادی مطرح است. عده زیادی از گیمرها، اعتقاد دارند که انتشار سالانه این سری بازی اصلا لازم نیست و برچسب قیمتی ۶۰ دلاری برای آن هم، ناعادلانه به نظر می رسد. برخی به کمبود تغییرات این سری اعتراض دارند و عده‌ای هم آن را موجه می دانند. البته به نظر می رسد که در حال حاضر کفه ترازو به سمت افرادی است که با FIFA به هر نحوی مشکل دارند. از کمبود تغییرات گرفته تا قیمت ناعادلانه و یا انتشار سالانه. کاری که کونامی با ePes Football 2021 کرد، کار تحسین برانگیزی بود! این شرکت نسخه جدید این سری بازی را نه در قالب یک بازی کاملا جدید، بلکه در قالب یک آپدیت منتشر کرد و قیمت آن هم فقط ۳۰ دلار بود! یعنی درست نصف قیمت FIFA و یا هر بازی AAA دیگری. در ضمن این نکته را هم در نظر بگیرید که قیمت FIFA 21 Champions Edition هشتاد دلار است و این رقم برای نسخه Ultimate Edition به ۹۰ دلار می رسد. بنابراین ۶۰ دلار، کمترین قیمتی است که می توانید برای بازی FIFA 21 هزینه کنید. انتشار سالانه یک سری بازی همواره مشکلات خاص خودش را دارد. شرکت های بزرگی را می شناسیم که دست به انجام چنین کاری را زده و البته، موفق هم نبوده اند. با این وجود، سیاست‌های الکترونیک آرتس در قبال FIFA، طی چند سال اخیر تقریبا بدون تغییر مانده اند.

حال از انتشار بازی FIFA 21 نزدیک به دو هفته می‌ گذرد. افرادی که نسخه Champions Edition این بازی را خریده اند از ۵ اکتبر به محتوای FIFA 21 دسترسی داشته اند. کاربران نسخه معمولی بازی هم از ۸ اکتبر می توانستند به تجربه این بازی بپردازند. در حالی که هنوز زمان زیادی از عرضه این بازی نگذشته، می توان به آنالیز بازی پرداخت. آیا FIFA 21 همان چیزی است که انتظارش را داریم؟ کونامی به ePES Football 2021 نشان داد که انتشار بازی جدید در قالب یک آپدیت با نصف قیمت یک بازی AAA کامل، غیرممکن نیست. در حال حاضر هم یکی از بزرگترین انتقادات وارده به بازی FIFA 21، کم تغییر بودن آن نسبت به نسخه قبلی است. در ادامه و با گیمفا، نگاهی دقیق‌تر به این بازی خواهیم داشت. با نقد و بررسی بازی FIFA 21 همراه ما باشید.

عموما زمانی که با یک گیمر در مورد FIFA 21 شروع به صحبت می کنید، باید منتظر شنیدن نکات منفی زیادی باشید! باید منتظر شنیدن انتقادات از بازی FIFA 21 باشید. خب حقیقت این است که به FIFA 21 انتقادات زیادی وارد است. در این مورد هیچ شکی وجود ندارد. با این وجود، FIFA 21 نکات مثبت خاص خودش را هم دارد. البته همچنان انتقاداتی که از بازی می‌شود، به قوت خود باقی هستند! مهم ترین مشکل بازی همان کم تغییر بودن آن نسبت به نسخه قبل است. اگر هایپ نباشید و بتوانید واقع گرایانه به FIFA 21 نگاه کنید، طی همان ساعات ابتدایی متوجه خواهید شد که در مقایسه با FIFA 20، عنوان FIFA 21 اصلا و ابدا یک بازی کاملا جدید نیست و ارزش ۶۰ دلار را هم قطعا ندارد. دست کم گیم پلی بازی شدیدا مشابه نسخه قبل بوده و این موضوع با توجه به تگ قیمت بازی، اصلا قابل قبول نیست. اما خب در همین بخش گیم پلی هم ما شاهد تغییرات مثبتی هستیم.

عموما زمانی که با یک گیمر در مورد FIFA 21 شروع به صحبت می کنید، باید منتظر شنیدن نکات منفی زیادی باشید! باید منتظر شنیدن انتقادات از بازی FIFA 21 باشید. خب حقیقت این است که به FIFA 21 انتقادات زیادی وارد است. در این مورد هیچ شکی وجود ندارد. با این وجود، FIFA 21 نکات مثبت خاص خودش را هم دارد. البته همچنان انتقاداتی که از بازی می‌شود، به قوت خود باقی هستند! مهم ترین مشکل بازی همان کم تغییر بودن آن نسبت به نسخه قبل است. اگر هایپ نباشید و بتوانید واقع گرایانه به FIFA 21 نگاه کنید، طی همان ساعات ابتدایی متوجه خواهید شد که در مقایسه با FIFA 20، عنوان FIFA 21 اصلا و ابدا یک بازی کاملا جدید نیست و ارزش ۶۰ دلار را هم قطعا ندارد. دست کم گیم پلی بازی شدیدا مشابه نسخه قبل بوده و این موضوع با توجه به تگ قیمت بازی، اصلا قابل قبول نیست. اما خب در همین بخش گیم پلی هم ما شاهد تغییرات مثبتی هستیم. اگر خاطرتان باشد، در FIFA 20 هم زمانی که بازی منتشر شد، با یک بازی فوتبال با یک گیم پلی سریع سر و کار داشتیم. چند ماهی گذشت و EA با انتشار یک آپدیت حجیم، یک‌سری تغییرات را در بازی خود داده و یکی از این تغییرات، کندتر شدن بازی بود. این همان اتفاقی است که احتمالا برای FIFA 21 هم رخ خواهد داد. به خصوص اگر بازی را با یکی از دوستان یا یک شخص واقعی تجربه کنید، متوجه سرعت بسیار بالای بازی خواهید شد. احتمالا الکترونیک آرتس سعی دارد که بعدا و با کم کردن سرعت گیم پلی بازی، به بازی خود کمی تنوع دهد. به هر حال انتظار می رود که بازیکنان قدیمی FIFA، دست‌کم ۱۰ ماه آینده را صرف تجربه بخش های مختلف بازی FIFA 21 کنند. از بخش‌های آفلاینی مثل کریر و ولتا گرفته تا بخش های آنلاینی مثل آلتیمیت تیم و سیزن. حتی پرو کلابز، کریر با بازیکن و یا مدهای مختلف کیک آف.

راستش را بخواهید، اگر بخواهیم تک تک مدهای بازی را برایتان بشکافیم، باید تمامی مطالب مربوط به FIFA 20 را کپی پیست کنیم. بنابراین بهتر است در جریان باشید که کلا مدهای بازی همان چیزهایی هستند که پیش از این در FIFA 20 هم دیده ایم. حالت های مفرح و جذاب کیک آف که برای سرگرمی با دوستان فوق‌العاده جذاب و متنوع هستند، بخش Ultimate Team که برای افراد حرفه‌ای آنلاین باز که البته، اوقات فراغت زیادی دارند فوق العاده است، بخش Career Mode که طرفداران خاص خودش را دارد و مسابقات چمپیونز لیگ که کمترین قدمت را در مقایسه با دیگر بخش‌ها، در سری FIFA دارند. در واقع EA نیازی ندیده که حالت خاصی را به بازی اضافه کند و حق هم دارد! از این حیث، FIFA 21 هیچ کمبودی را احساس نمی کند. تازه، در FIFA 21 حالت های Kick Off را می توانید در بخش آلتیمیت تیم هم تجربه کنید! به عنوان مثال، Mystery Ball و King of the Hill جزو حالت‌های مورد علاقه من هستند و تجربه آن ها در بخش FUT هم خالی از لطف نیست. البته خب این موضوع هم چیز تازه ای نیست و قبلا در FIFA 20 شاهد آن بوده‌ایم. یکی از مهم‌ترین و چشمگیرترین تغییرات FIFA 21 نسبت به FIFA 20، بالانس شدن درجات سختی مختلف است. از دید من، بالانس نبودن درجات سختی در FIFA 20 یکی از بزرگترین مشکلات بازی مذکور به شمار می رفت. شما بر روی درجه سختی آلتیمیت، امکان نداشت که بتوانید به هوش مصنوعی غلبه کنید. بنابراین برای بخش هایی مثل کریر، به اجبار درجه سختی Legendary را انتخاب می کردید. از طرفی، درجه سختی Legendary هم واقعا برای افرادی که سال‌هاست FIFAهای مختلف را تجربه می کنند، جذابیت خاصی ندارد. چرا؟ چون آسان است. بالاترین درجات سختی Legendary و Ultimate بودند که در اولی، خیلی راحت پیروز می شدید و در دومی، حتی مساوی گرفتن هم مثل یک رویا بود! موضوع این بود که روی درجه سختی Ultimate، اصلا هوش مصنوعی به طرز عجیبی، غیر طبیعی می شد. کلا درجه سختی Ultimate یکی از مشکلات بازی FIFA 20 بود. اکنون در FIFA 21 و دست کم در حالت های آفلاین بازی، درجه سختی ها به تعادل رسیده اند. اکنون موفقیت روی تنظیمات Ultimate آسان نیست، ولی محال هم نیست. بازیکنان کم تجربه تر هم می توانند درجات سختی مثل Professional را امتحان کنند.

یکی از مهم‌ترین و چشمگیرترین تغییرات FIFA 21 نسبت به FIFA 20، بالانس شدن درجات سختی مختلف است. از دید من، بالانس نبودن درجات سختی در FIFA 20 یکی از بزرگترین مشکلات بازی مذکور به شمار می رفت. شما بر روی درجه سختی آلتیمیت، امکان نداشت که بتوانید به هوش مصنوعی غلبه کنید. بنابراین برای بخش هایی مثل کریر، به اجبار درجه سختی Legendary را انتخاب می کردید. از طرفی، درجه سختی Legendary هم واقعا برای افرادی که سال‌هاست FIFAهای مختلف را تجربه می کنند، جذابیت خاصی ندارد. چرا؟ چون آسان است. بالاترین درجات سختی Legendary و Ultimate بودند که در اولی، خیلی راحت پیروز می شدید و در دومی، حتی مساوی گرفتن هم مثل یک رویا بود! موضوع این بود که روی درجه سختی Ultimate، اصلا هوش مصنوعی به طرز عجیبی، غیر طبیعی می شد. کلا درجه سختی Ultimate یکی از مشکلات بازی FIFA 20 بود. اکنون در FIFA 21 و دست کم در حالت های آفلاین بازی، درجه سختی ها به تعادل رسیده اند. اکنون موفقیت روی تنظیمات Ultimate آسان نیست، ولی محال هم نیست.

یکی از بزرگترین انتقادات وارد به بازی FIFA 20، عدم ایجاد کوچک‌ترین تغییری در بخش Career Mode بازی نسبت به نسخه قبل بود. بخش کریر FIFA 19 شاهد تغییرات گسترده ای بود. این تغییرات آزادی عمل بازیکن را بالا برده و جذابیت کریر را هم چندین برابر کرده بودند. منتهی بدون تغییر ماندن این بخش در FIFA 20 کمی عجیب بود. از FIFA 19 به بعد، شما می‌توانستید شخصا با ایجنت بازیکنان صحبت کرده و آن‌ها را به تمدید و یا بستن قرارداد مجاب کنید. بازیکنان با شما صحبت کرده و نگرانی ها و شادی هایشان را با شما در میان می گذاشتند. مفهوم مصاحبه و کنفرانس مطبوعاتی دوباره تعریف شده بود. اضافه شدن این موارد، به بخش کریر فیفا نفس تازه ای بخشیده بود. الکترونیک آترس یک سال روی بخش کریر بازی کار نکرد و اکنون در FIFA 21 شاهد تغییرات جدید دیگری هستیم. نکته اول، این است که تمرین دادن بازیکنان دیگر مثل سابق نیست و به ۵ نفر هم محدود نمی شود. Simulate کردن تمرینات به ضرر شما خواهد بود و بهتر است که خودتان به صورت دستی، تمرینات را مدیریت کنید. در بخش نقل و انتقالات، اکنون برخی از تیم ها علاوه بر پول، یک بازیکن را هم به شما پیشنهاد می دهند. خب قبلا شما چنین کاری را می توانستید انجام دهید، ولی هرگز یک تیم دیگر به شما پیشنهاد معاوضه نمی داد. همچنین امکان خرید قرضی بازیکن با بند خرید دائمی هم وجود دارد منتهی در مورد این قابلیت یک مشکل خیلی جدی و بزرگ وجود دارد؛ شما تقریبا هیچ بازیکنی را نمی توانید به صورت قرضی خریداری کنید! بزرگترین مشکل FIFA 21 در بخش کریر مود، از نظر من همین است. تیم‌ها غالبا اصلا برای فروش قرضی بازیکن خود، پای میز مذاکره هم نمی نشینند. در واقع چنین قابلیتی، از روز خرید بازی تا به امروز، دست‌کم برای من هیچ کاربردی نداشته است.

به طور کلی در کریر مود، دست شما در برنامه ریزی برای تیم هم بازتر است. می توانید به هر بازیکنی به صورت جداگانه دستور دهید که بیشتر روی کدام مهارت خود کار کند. در FIFA 21، این شما هستید که تصمیم می گیرید تیم چه زمانی تمرین کند و چه روزی در هفته را به بازیکنان خود استراحت دهید. نوع تمرینات اگرچه به صورت پیش فرض مشخص می شوند، ولی خودتان به صورت دستی می توانید آن را تغییر دهید. همچنین استفاده از گزینه Simulate Match هم کمی تغییر کرده. سیستم شبیه سازی بازی ،پویاتر از گذشته بوده و شما اتفاقات و سبک بازی دو تیم را می‌توانید مشاهده کنید. در میانه بازی می توانید خودتان کنترل تیم را به دست بگیرید و یا تغییرات تاکتیکی خود را اعمال کنید. این موارد باعث می شوند تا شما کنترل صد در صد را بر روی تیم خود داشته باشید. مصاحبه های بعد و قبل از بازی، روی روحیه کلی تیم و روحیه فردی بازیکنان تیم موثر هستند. در FIFA 21 کریر مود بازی بهبودهای زیادی داشته و انصاف نیست که از این تغییرات به این سادگی بگذریم. دیگر حالت پرطرفدار فیفا، Ultimate Team است که اتفاقا این حالت هم نسبت به گذشته، دستخوش تغییراتی شده است. در بخش Ultimate Team، دست شما برای ساخت تیم شخصی خود خیلی خیلی بازتر شده است. اکنون می‌توانید علاوه بر لباس، لوگو و اسم تیم، مواردی نظیر شعار پس از گل، موزیک بعد از گل، رنگ صندلی‌ها و بنرهای ورزشگاه را تغییر داده و حتی یک شادی بعد از گل هم برای بازیکنان خود تعریف کنید. در FIFA 21 از رنگ چمن و صندلی ها گرفته تا شیپورهای بعد از گل، همه را خود شما انتخاب خواهید کرد. حقیقتا متاسفانه زمانی که صحبت از FIFA 21 می شود، کمتر به چنین مسائلی می پردازند. ضعف های بازی کاملا عیان هستند، اما آیا مواردی که گفتیم، تغییرات به شمار نمی روند؟ همچنین در در FIFA 21 شما می توانید در بخش FUT Co Op هم ظاهر شده و با دوستانتان به بازی کردن بپردازید. بقیه مواردی که در این بخش می بینیم هم تقریبا همه مثل گذشته هستند. باید مقداری پول دربیاورید، از طریق پک‌ها و بازیکنانی که خریداری می کنید تیم خود را بسازید، در مسابقات پیروز شوید و ضعف های تیمتان را برطرف کنید. موفقیت در Ultimate Team همچنان تا حد زیادی به پول واقعی بستگی دارد. متاسفانه سیاست EA به این ترتیب است که یا باید روزانه چندین ساعت را صرف بازی کردن Ultimate Team کنید تا مثلا در اسکواد بتل و دیویژن رایولز به رنک های بالا برسید و پول و پک‌های خوبی به دست بیاورید، یا باید از فیفا پوینت استفاده کنید. برای ما ایرانی ها، با توجه به قیمت ارز قطعا گزینه اول، گزینه به صرفه تری محسوب می شود. ولی خب آیا همه فیفاباز ها این فرصت را دارند که هر روز، چندین ساعت را صرف بازی کردن کنند؟ تازه حتی در این صورت هم، دست کم دو هفته طول می کشد تا بتوانید یک تیم متوسط در حد دیویژن ۵ بخش Ultimate Team بازی FIFA 21 بسازید.

به طور کلی در کریر مود، دست شما در برنامه ریزی برای تیم هم بازتر است. می توانید به هر بازیکنی به صورت جداگانه دستور دهید که بیشتر روی کدام مهارت خود کار کند. در FIFA 21، این شما هستید که تصمیم می گیرید تیم چه زمانی تمرین کند و چه روزی در هفته را به بازیکنان خود استراحت دهید. نوع تمرینات اگرچه به صورت پیش فرض مشخص می شوند، ولی خودتان به صورت دستی می توانید آن را تغییر دهید. همچنین استفاده از گزینه Simulate Match هم کمی تغییر کرده. سیستم شبیه سازی بازی ،پویاتر از گذشته بوده و شما اتفاقات و سبک بازی دو تیم را می‌توانید مشاهده کنید. در میانه بازی می توانید خودتان کنترل تیم را به دست بگیرید و یا تغییرات تاکتیکی خود را اعمال کنید. این موارد باعث می شوند تا شما کنترل صد در صد را بر روی تیم خود داشته باشید. مصاحبه های بعد و قبل از بازی، روی روحیه کلی تیم و روحیه فردی بازیکنان تیم موثر هستند. در FIFA 21 کریر مود بازی بهبودهای زیادی داشته و انصاف نیست که از این تغییرات به این سادگی بگذریم. دیگر حالت پرطرفدار فیفا، Ultimate Team است که اتفاقا این حالت هم نسبت به گذشته، دستخوش تغییراتی شده است. در بخش Ultimate Team، دست شما برای ساخت تیم شخصی خود خیلی خیلی بازتر شده است.

اما در مورد نکات کلی گیم پلی بازی هم بد نیست صحبت کنیم. سیستم ها و فورمیشن های موجود در بازی، همان چیزهایی هستند که قبلا هم دیده اید. البته قطعا به خاطر دارید که دستتان در اعمال دستورات تاکتیکی روی سیستم های مختلف کاملا باز بوده و می توانید سبک مورد نظر خود را در FIFA 21 هم پیاده سازی کنید. همچنین، می توانید حالت های دفاعی، خیلی دفاعی، هجومی و خیلی هجومی را هم برای تیم خود تعریف کنید. بدین ترتیب، زمانی که مثلا از رقیب خود عقب هستید، لازم نیست که دوباره ترکیب خود را باز کرده و تغییرات تاکتیکی اعمال کنید. در عوض می توانید این تغییرات را به صورت پیش فرض روی سیستم هجومی خود اعمال کنید و در طول بازی تنها با فشردن یک دکمه، سیستم و دستورات تاکتیکی خود را تغییر دهید. نکته مهم دیگری که در FIFA 21 دیده می شود، طبیعی تر شدن واکنش های دروازه بان هاست. در سال های اخیر دروازه بان هایی مثل دخه آ، نویر، آلیسون، تراشتگن و حتی اوبلاک، دروازه بان های افسانه ای FIFA بوده اند. گل زدن به چنین دروازه بان هایی، به طرز غیر طبیعی دشوار بود. اکنون در FIFA 21 دروازه بان ها کمی طبیعی تر جلوه داده شده و همه توپ ها را نمی گیرند! دفاع کردن در بازی FIFA 21 سخت است، به خصوص اگر در بخش آلتیمیت با حریف هوش مصنوعی بازی کنید! یکی از بزرگترین مشکلات بخش آلتیمیت FIFA 21، این است که حریف شما اگر قصد داشته باشد از تکنیک استفاده نمی کند، تقریبا تحت هیچ شرایطی توپ را لو نمی دهد. این موضوع شدیدا آزاردهنده بوده و سختی آن به کنار، روی اعصاب شما راه می رود. هر چند که چنین چیزی را در همه بازی ها شاهد نیستیم، ولی خب کم و بیش در اسکواد بتل دیده می شود. دست شما در پیاده سازی انواع و اقسام دریبل ها در بازی، بازتر از گذشته است. نفوذ به دفاع حریف هوش مصنوعی همچنان از طریق یک پاس عمقی، مثل آب خوردن است و البته، استفاده از جناحین هم اهمیت خاص خودش را دارد. این که از کدام روش استفاده می کنید، به سبک بازی خودتان برمی گردد.

یکی از انتقادهایی که به بازی می شود، عدم حضور مارتین تایلر و آلن اسمیت در FIFA 21 است. به هر حال، می دانیم که این خط خوردن این دو نفر از لیست بازی FIFA 21 خیلی جالب نیست. اما خب راستش را بخواهید، Lee Dixon و Derek Rae هم عملکرد قابل قبولی را از خود برجای گذاشته اند. شاید عدم حضور مارتین تایلر و آلن اسمیت احساس شود، ولی از لحاظ کیفی ما در بخش گزارشگری با هیچ مشکلی طرف نیستیم. در بخش صداگذاری و موسیقی بازی هم همه چیز خوب پیش می رود. سر و صدای طرفداران شنیده می شود و اضافه شدن شیپور پس از گل هم باعث شده تا اهمیت صداگذاری بازی بیش از پیش باشد. Electronic Arts از موزیک های جذابی در بازی خود استفاده کرده است. به این ترتیب، حتی گشت و گذار در منوی بازی هم آزاردهنده نخواهد بود. به خصوص افرادی که اهل آلتیمیت تیم هستند، احتمالا زمان زیادی را صرف چالش های Squad Building می کنند و بدشان نمی آید که در این حین، یک موسیقی گوش نواز را بشنوند. از لحاظ گرافیکی FIFA 21 تغییرات خاصی نسبت به قبل نداشته و با یک بازی در حد و اندازه های همان FIFA 20 طرف هستیم. اگر از گرافیک FIFA 20 راضی بودید، با FIFA 21 هم مشکلی نخواهید داشت.

ما در مورد نکات کلی گیم پلی بازی هم بد نیست صحبت کنیم. سیستم ها و فورمیشن های موجود در بازی، همان چیزهایی هستند که قبلا هم دیده اید. البته قطعا به خاطر دارید که دستتان در اعمال دستورات تاکتیکی روی سیستم های مختلف کاملا باز بوده و می توانید سبک مورد نظر خود را در FIFA 21 هم پیاده سازی کنید. همچنین، می توانید حالت های دفاعی، خیلی دفاعی، هجومی و خیلی هجومی را هم برای تیم خود تعریف کنید.

نمی توان گفت که FIFA 21 یک بازی بد و یا بدون تغییر نسبت به گذشته است. من همچنان معتقد هستم که اگر از طرفداران FIFA هستید، تجربه FIFA 21 لذت بخش خواهد بود. تغییراتی که الکترونیک آرتس در بخش هایی مثل کریر مود بازی داده، به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیستند. با این حال اساس گیم پلی تقریبا بدون تغییر مانده و در نتیجه، قیمت نهایی بازی غیر منطقی و ناعادلانه به نظر می رسد. بخش آلتیمیت تیم بازی همچنان خالی کردن جیب کاربر را یک اولویت می داند و مطمئنا در آینده و با انتشار کارت های بیشتر، این موضوع خیلی ملموس تر خواهد بود. ولی در مجموع، نمی توان منکر نکات مثبت بازی شد. در صورتی که از طرفداران FIFA هستید، احتمالا به هر حال بازی را تهیه کرده و یا تهیه خواهید کرد. FIFA 21 یک بازی ضعیف نیست، ولی مشکلاتی را هم دارد که نمی توان روی آن‌ها چشم بست.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 24 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.