پی سی سونی و طوفانی بزرگ! | نگاهی به PS5 Showcase - پی سی

دیگه کم کم داریم پیر میشیم…شاید بهتره بگم که شدیم! انگار همین دیروز بود و که همه منتظر PS4 و Xbox One بودن و برای اومدنش لحظه شماری می کردن…انگار همین دیروز بود که گیم پلی Infamous Second Son و Killzone Shadowfall و Ryse:Son of Rome رو می دیدیم و کرک و پرمون حسابی می ریخت و می گفتیم”برگام!!!چه کیفیتی، چقدر واقعی. چیه این نسل هشت!” و خب چشم به هم زدیم و رسیدیم آخر جاده نسل هشت. جایی که میشه گفت سونی به لطف انحصاریای متعددش به قول معروف گوی سبقت رو ربود و با فروش بی نظیر +۱۰۰ میلیونی، اول از همه از خط پایان این رقابت رد شد. مایکروسافت هم به لطف Game Pass فوق العاده اش این یکی دو سال آخر یکم به خودش اومد و سر حال تر شد. بهتره بگیم اگه کمبود بازیای انحصاری برای Xbox One نبود، احتمالا این دوتا شرکت تا لحظات آخر سر به سر تو کورس بودن. مثل همون چیزی نسل قبل دیدیم… ولی خب یکسری سیاستا و تصمیمای ضعیف مایکروسافت باعث شد نسل هشت از رقیب سنتیش عقب بمونه. سیاستا و تصمیمایی که به نظر میرسه مایکروسافت برای نسل نه تا حد زیادی اونا رو عوض کرده و با تمام توان اومده برای رقابت!
از اونجایی که دیگه نسل نه بیخ گوشمونه، سونی و مایکروسافت دست به کار شدن و خیلی مفصل تر و جژیی تر به تبلیغات و معرفی پرداختن. چند وقت پیش بود که قیمت گذاری رسمی دو کنسول Xbox Series X و S مشخص شد و مایکروسافت با قینت گذاری ۳۰۰ و ۵۰۰ دلاری یجورایی خیلیارو شگفت زده کرد. مخصوصا در مورد قیمت گذاری ۳۰۰ دلاری چرا که ۳۰۰ دلار برای یه کنسول توی نسل نه قیمت فوق العاده ایه که میتونه افرادی که زیاد علاقه ای به پول خرج کردن برای کنسول ندارنو هم وسوسه کنه! از اون طرف ۵۰۰ دلار برای کنسول قوی تر هم قیمت خیلی مناسبیه چرا که حداقل شیش سال آینده قرارع این کنسول ۵۰۰ دلاری مایکروسافت نسل نه رو پوشش بده!
و خب دو روز پیش بود که سونی هم خودی نشون داد و توی قالب مراسم Showcase, یه طوفان برگ ریزون به راه انداخت! این مقاله هم برای همین موضوع نوشته شده. پس بدون فوت وقت و مقدمه بیشتر، بریم سراغ اصل مطلب!

نسل نه چه شود! البته امیدوارم ما صرفا تماشاچی نباشیم

قیمت گذاری PS5, منصفانه و امیدوار کننده!
اگه این چند ماهه به صورت کلی خبرای مربوط به کنسولای نسل نهم رو دنبال کرده باشین، حتما به دفعات زیاد شنیدین که خیلیا میگفتن احتمالا قیمت PS5 حداقل ۵۰۰ دلار و حتی ۶۰۰ دلار به بالاست و در کل سونی یه کنسول گرونو قراره عرضه بکنه. این تحلیلگرا قابلیت رهگیری پرتو، حافظه SSD و موارد دیگه رو دلایل خودشون در نظر میگرفتن و میگفتن از اونجایی که PS5 یه کنسول قدرتمند با امکانات قابل توجه، احتمالا قیمت گرونی هم باید داشته باشه! از اونطرف هم یسریا کلا مخالف بودن و اعتقاد داشتن سونی قیمت گذاری رقابتی رو توی اولویت خودش میزاره تا بتونه حداکثر ممکن مخاطبا رو به سمت کنسول خودش جذب کنه. و خب خوشبختانه حق با گروه دوم بود. سونی به طور رسمی از قیمت دو نسخه مختلف PS5 رونمایی کرد. نسخه Digital که بدون بلوری عرضه میشه ۴۰۰ دلار، و نسخه معمولی همراه با بلوری ۵۰۰ دلار. قیمت گذاری سونی با توجه به سخت افزار PS5 و هزینه قطعات، بسیار منطقی به نظر می رسه. میشه یجورایی گفت هم مایکروسافت هم سونی، توی قیمت گذاری خیلی رقابتی و نزدیک عمل کردن و به جای اینکه سعی کنن با فروش خود کنسول ها درآمد زایی قابل توجه داشته باشن، درآمد زایی توی بازه بلند مدت رو انتخاب کردن. حالا ممکنه بعضیا بپرسن یعنی چی؟ بزارین توضیح بدم. جالبه بدونین که مایکروسافت با قیمتی که قراره دو کنسول خودشو عرضه کنه، به مقدار قابل توجهی ضرر میکنه، یعنی هزینه ساخت هر کنسول از قیمت اون کنسول بیشتره. اما مایکروسافت این ضرر رو با دل و جون به دل میخره. چرا که برنامش اینه توی بلند مدت از طریق Game Pass, سهم از فروش بازار و موارد دیگه بتونه به سود رسانی خوبی برسه. این نکته رو در نظر داشته باشید همونطور که استیم ۳۰ درصد فروش بازی رو به عنوان حق سرویس بر می داره، PSN هم برای مثال وضعیت مشابهی داره. در واقع یک بازی ۶۰ دلاری، چیزی حدود ۴۲ دلار به ازای نسخه برای ناشر درآمد زایی داره(اینجا منظور فروش دیجیتالیه). و خب ۱۸ دلار باقی مونده رو هم اون فروشگاه و بستر اینترنتی و احتمالا مالیات بر می داره. پس اینجوری حساب کنین که سونی و مایکروسافت، هر سال چندصد میلیون دلار فقط از حق سهم بازیای مختلف روی فروشگاشون درآمد زایی می کنن. این مبلغ قابل توجه رو جمع کنین با هزینه های PS Plus و اشتراک گلد و PS Now و Game Pass و چیزای دیگه. تازه این نکته رو هم در نظر بگیرین سونی و مایکروسافت تقریبا همیشه ناشر بازیای انحصاری بزرگ خودشونن و یه سود هنگفتم از اون طریق نصیبشون میشه. خصوصا سونی که با یه حساب سرانگشتی میشه دید حداقل ۲-۳ میلیارد از بازیای انحصاریش مثل Marvel Spider-Man, God of War, Days Gone و بقیه بازیا سود آوری داشته‌. درامد صدها میلیون دلاری پلاس رو هم در نظر داشته باشین‌. به همین دلیل و با توجه به این درآمدهای مختلف، حتی اگه سونی و مایکروسافت با عرضه کنسول ضرر کنن، تو بلند مدت این ضرر نه تنها جبران میشه بلکه به سود رسانی میرسه.
البته نکته قابل توجه اینه که سونی روی نسخه Digital بیشتر ضرر میکنه و برای همینم هست که گفته شده تولید این نسخه از PS5 خیلی کمتر از نسخه اصلیه چون سونی میخواد مخاطبا بیشتر نسخه ۵۰۰ دلاری رو خریداری کنن. مهم ترین هدف از عرضه نسخه ۴۰۰ دلاری و تمام دیجیتال اینه که هم با کنسول ارزون تر مایکروسافت رقابت کنه، هم توجه اون دسته افرادی که نمیخوان خیلی خرج کنسول کنن رو جلب کنه. با توجه به محبوبیت و گستردگی خرید بازیا به صورت دیجیتال، احتمالا این نسخه دیجیتال هم با استقبال خوبی مواجه بشه. البته از اون طرف چون دیسک های PS4 روی PS5 هم اجرا میشن. اون عده ای که همین الان تعداد قابل توجهی دیسک نسل قبل رو دارن ممکنه وسوسه بشن نسخه اصلی رو بخرن. در هر دو صورت، سونی یه موفقیت براش به شمار میاد.

یک سوپرایز دلچسب

سوپرایزی جذاب به نام PS Plus Collection
یکی از سوپرایز های جذاب مراسم Showcase, مربوط به معرفی Plus Collection برای PS5 به هنگام عرضه بود. بعد از معرفی این امکان، برخی برداشت های اشتباه در مورد PS Plus Collection انجام شد برای همین یک توضیح خلاصه و مفید در این مورد میدم. به طور خلاصه، این Collection یکسری عناوین جذاب و غالبا انحصاری رو به کنسول PS5 میاره. اون هم به صورت رایگان و همراه خرید PS Plus برای این کنسول. و کلا ربطی به Backward Compatibility و این چیزا نداره. این کار سونی به معنای واقعی یه تیر چند نشونه. اول از همه لاین آپ زمان لانچ کنسولشو تقویت می کنه. زمان عرضه PS5, یسری بازیا مثل Demon’s Souls و Godfall و FIFA 21 و این جور بازیا در دسترسه، اما از اونجایی که سونی میخواد از همون اول کار استارت قوی بزنه، یسری بازیارو تو قالب Plus Collection در اختیار بازییازا قرار میده تا بتونن به صورت دیجیتالی دانلود کنن و Library پر و پیمون تری داشته باشن‌. از طرف دیگه اون افرادی که PS4 و نداشتن یا به هر دلیلی نتونستن بازیایی مثل God of War و Days Gone رو تجربه کنن، می تونن به راحتی روی PS5 از این بازیا لذت ببرن‌. در آخر هم باید بگیم یسری از این بازیا که تو قالب این Collection در دسترس قرار می گیرن، نسخه جدیدشون در دست ساخته و یجورایی مخاطبای جدید به سمت این کنسول و بازیاش کشیده میشن. مثل God of War یا Resident Evil. خلاصه که این سوپرایز خیلی دلچسبی بود.

داداش بزرگه وارد میشود!

بازی Devil May Cry 5: Special Edition
این بازی یکی از معرفیای جدید تو مراسم سونی بود. نسخه Special Edition بازی فوق العاده موفق DMC 5. این نسخه نه تنها تموم بخشا و بازی اصلی رو داره، بلکه این بار به مخاطبان اجازه میده تو نقش Virgil هم بازی کنن و از سلاخی شیاطین لذت ببرن! جالبه بدونین ویرجیل همیشه تو همه نسخه ها فقط تو Special Edition قابل بازی بوده. به غیر این نکته جدید، دو حالت ۶۰ فریم و ۱۰۸۰ رزولوشن، و یا ۳۰ فریم و ۴K هم در دسترس قرار دارن و یه Difficulty خیلی برگ ریزون جدید هم به بازی اضافه میشه. خلاصه چه برای اونایی که DMC 5 رو بازی کردن چه نکردن، این نسخه میتونه خیلی خیلی جذاب و وسوسه انگیز باشه…

حتی تصور نبرد کریتوس و ثور هم حسی عجیب به آدم میده!

بازی God of War: Ragnarok
شاید بشه گفت بزرگترین سوپرایز سونی معرفی دنباله God of War با یه تیزر کوتاه و ساده و در عین حال نفس گیر بود. و خب به نظر میرسه بر خلاف اکثر پیش بینیا، خیلی زود و سال ۲۰۲۱ نبرد ثور و کریتوس رو ببینیم و با ماجراجویی های جدید کریتوس همراه باشیم. نکته دیگه ای برای گفتن وجود نداره چون هیچی از بازی ندیدیم. ولی خب نمیشه هیجان نداشت!

بازی Demon’s Souls
استودیو Blueprint Games یه وظیفه سنگین رو دوششه! ریمیک بازی بزرگ Demon’s Souls اونم به عنوان لانچ تایتل PS5! و خب شاهد یه نمایش کوتاه بودیم که گرافیک هنری خارق العاده بازی رو به رخ کشید و سرعت فوق العاده لودینگ رو هم نشون داد. ولی از اون طرف بعضیا نسبت به انیمیشنای حرکتی و گیم پلی یکم ناامید شدن که خب طبیعیه. تا وقتی که بازی نیاد و توسط بازیبازا تجربه نشه، قطعا نظر قطعی نمیشه داد. ولی در کل اینکه با یه عنوان سولز نسل نه شروع بشه خیلی هیجان انگیز به نظر میرسه! موافقین!

بازی Five Night at Freddy’s: Security breach
اگه تو یوتیوب فعال باشین و گیمرای معروف رو دنبال کنین، احتمالا اسم نسخه های قبلی این بازی به گوشتون خورده چون بین استریمرا یه زمانی خیلی محبوب بود. و خب شاهد معرفی نسخه جدیدش بودیم که برای PC, PS4 و PS5 قرارع عرضه بشه. سونی هوای طرفدارای ژانر وحشت رو هم داره!

دیس آنرد با مخلفات؟

بازی Deathloop:
اثر جدید استودیو آرکین، تقریبا به نوعی بچه ولفنشتاین و دیس آنرد به حساب میاد. دوربین اول شخص، المان های شوتر و اکشن جذاب، مبارزات نزدیک و خیلی چیزای دیگه. اینجوری هم که مشخص شده این بازی تا یه سال تو انحصار PS5! خلاصه که به طرفداراری دیس آنرد مثل خودم باید امید بدم که یه تجربه برگ ریزون تو راهه! البته اکه بتونیم ما تجریش کنیم!

بازی Hogwarts Legacy:
نوبتی هم باشه نوبت طرفدارای هری پاتره! بازی جدید تو دنیای هاگوازتز. این جور که مشخص شده این بازی یه نقش آفرینی جهان آزاد که برای نسل هشت و نه و PC عرضه میشه‌. نمایش اولیه بازی جالب بود حالا باید ببینیم آیا بالاخره یه بازی درخور از دنیای هری پاتر میبینیم یا نه!

این فرانچایز تمام شدنی نیست!!!

بازی Final Fantasy 16:
خب یه خبر خوب برای عاشقای این فرانچایز. نسخه جدید FF به طور انحصاری برای PS5 عرضه میشه. تاریخ عرضه نامشخصه و فقط گفته شده تو سال ۲۰۲۱ خبرای جدیدتری میاد ازش. با توجه به ترافیک احتمالی بازیا تو ۲۰۲۱, حدس میزنم این بازی میره برای ۲۰۲۲. البته فقط حدسه

سه بازی بین نسلی انحصاری:
یه خبر خوب برای اونایی که PS4 دارن اینه که هنوز کار سونی با اونا تموم نشده و Horizon II: Forbidden West, Spider-Man: Miles morales و Sackboy: a Big Adventure برای کنسول PS4 هم عرضه میشن. و نکته جالب تر هم اینه که با خرید نسخه نسل هشتم، میشه به طور رایگان روی PS5 هم تجربشون کرد! چی بشه Horizon II! موافقید؟!

کنسول جذاب، لوازم جانبی جذاب!

لوازم جانبی PS5:

دسته بازی این کنسول یا همون DualSense قیمتش ۷۰ دلاره(دسته اضافه)
پایه شارژ DualSense برای شارژ کردن راحت دو عدد کنترلر هم ۳۰ دلار قیمتشه که برای اونایی که میخوای راحت و سریع شارژ کنن عالیه
هدست بی سیم پالس با پشتیبانی از صدای ۳ بعدی و میکروفون دارای لغو نویز دوگانه قیمتش ۱۰۰ دلاره
دوربین HD برای استریم بازی ها با رزولوشن ۱۰۸۰p قیمتش ۶۰ دلاره
کنترل PS5 برای راحتی استفاده از فیلم ها و سرویس های استریمی و این جور چیزا ۳۰ دلاره

نگاه نهایی:
در کل باید گفت سونی فوق العاده قابل قبول و عالی عمل کرد. هم قیمت گذاری بسیار مناسبی داشت، هم سوپرایز های جذابی تدارک دیده بود. هم نشون داد هنوز گوشه ذهنش به PS4 فکر می کنه. و هم اینکه لاین آپ خوبی برای زمان لانچ آماده کرده. نسل نهم از همیشه نزدیک تره و باید ببینیم چه اتفاقات جذابی پیش میاد. ما هم باید دعا کنیم و ببینیم با توجه به قیمت دلار، شانسی برای خرید کنسولای نسل نه مایکروسافت و سونی داریم یا نه! هر چند واقعا سخته…

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 113 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.