پی سی بررسی اجمالی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3090 O24G Gaming ایسوس، پرچمداری کامل و بی رقیب! - پی سی

ایسوس، بزرگ‌ترین تولید کننده کارت گرافیک و مادربرد در دنیا، همزمان با معرفی نسل جدید  پردازشگرهای گرافیکی RTX 30 انویدیا، سری جدیدی از کارت گرافیک‌های خود را تحت چندین برند معرفی کرد که در این نوشتار قصد داریم به سراغ کارت گرافیک مدل ROG STRIX RTX 3090 O24G Gaming ایسوس برویم.

پیش از این نوشتار به صورت خلاصه، با شرکت ایسوس و برند تجاری ROG بیشتر آشنا خواهیم شد؛ شرکت ایسوس ابتدا در سال ۱۹۸۸ در شهر تایپه شکل گرفت و پس از مدتی در سال ۲۰۰۶ ایسوس برند ROG را با هدف تولید بهترین سخت‌افزارها و تجهیزات جانبی برای گیمرها و اورکلاکرها تاسیس کرد؛ برند مذکور در ابتدا با نام G وارد بازارهای جهانی شد و کمی بعد به افتخارات و جوایز زیادی دست یافت؛ “شامینو” شخصی است که در ابتدا پیشنهاد تاسیس این برند را ارائه کرد و همچنین این فرد نیز در ابتدا طراحی و توسعه محصولات این برند را بر عهده داشت. واژه ROG مخفف Republic Of Gamers به معنی جمهوری گیمرها می‌باشد. طی تولد این برند گیمینگ، شرکت ایسوس بنا بر اهمیتی که برای گیمرها قاعل است برای اولین بار خط تولید مستقل را برای عرضه محصولات گیمینگ احداث کرد.

گرافیک ROG STRIX RTX 3090 O24G Gaming با قلپ تپنده پردازشگر گرافیکی RTX 3090، حافظه ویدیوی ۲۴ گیگابایتی پرسرعت GDDR6X، طراحی بسیار جذاب، خشن و مورد علاقه گیمرها و بسیاری المان دیگر، در حال حاضر جزو قدرتمندترین کارت گرافیک‌های بازار است که بیشترین کارایی ممکن را برای تجربه بازی‌های روز در بالاترین وضوح تصویر را ارائه می‌دهد. از دیگر مشخصات فنی این کارت گرافیک می‌توان به ۱۰۴۹۶ واحد پردازشی کودا و پهنای باند ۱۹٫۵ گیگابیت بر ثانیه با رابط ۳۸۴ بیتی  آن اشاره کرد.

فن‌های سری AXIAL-TECH

ایسوس این کارت گرافیک را با فن‌های خنک کننده سری AXIAL-TECH همراه کرده است که کاملا بهینه شده برای یک هیت سینک بزرگ و البته یک کارت گرافیک قدرتمند و پرمصرف است. هیت سینک بزرگ‌تر این کارت گرافیک نسب به نسل گذشته، فضای بیشتری را برای جذب دما داشته که خود یکی از نکات مثبت سیستم خنک کننده این محصول است. یکی از نکات دیگر این فن‌ها، اتصال پره‌ها به دور یک محور است باعث انتقال بهتر جریان هوا و دوام و پایداری بیشتر فن خواهد بود. همچنین تیغه‌ها نسبت به نسل گذشته افزایش یافته برابر با ۱۳ تیغه برای فن وسط و ۱۱ تیغه دیگر برای دو فن چپ و راست کارت گرافیک است.

بهینه سازی خنک کننده این کارت گرافیک هنوز جای اشاره دارد؛ فن وسط این کارت گرافیک چرخشی برعکس دو فن دیگر دارد که این مورد دو مزیت دارد؛ مورد اول مربوط به جلوگیری از تلاطم هوا است که باعث خنک‌تر شدن کارت گرافیک نیز می‌شود و مورد دوم مربوط به کاهش نویز از سوی فن‌ها خواهد شد. همچنین این سیستم خنک کننده به صورت هوشمند در هنگامی که کارت گرافیک بار پردازشی اندکی داشته و دمای به کمتر از ۵۵ درجه سانتیگراد رسیده باشد، فن‌ها را متوقف می‌کند تا این محصول بدون هیچ گونه نویزی و البته به صورت پایدار و استاندارد کار کند.

فناوری MAXCONTACT

مرحله اول سیستم خنک کننده هر کارت گرافیک و یا ساده‌تر، هر نوع چیپ، انتقال دما بوده که ایسوس برای انتقال بهتر و سریعتر دما فناوری MAXCONTACT را به خدمت گرفته است؛ این فناوری مربوط به استفاده از یک چمبر برای اتصال به چیپ کارت گرافیک و انتقال دمای آن به سمت لوله‌های انتقال دما (هیت پایپ) می‌باشد که در نتیجه دمای کارت گرافیک را کاهش می‌دهد. نکته مهم این فناوری که تا حد چشمگیری دمای کارت گرافیک را کاهش داده، سیقل دادن و مسطح کردن این چمبر با دقت میکروسکوپی توسط ایسوس است.

طراحی ۲٫۹ اسلات

طراحی ۲٫۹ اسلاته این کارت گرافیک بیانگر افزایش اندازه هیت سینک است. پس از جذب دما توسط چمبر، هیت پایپ‌ها دما را به هیت سینک منتقل می‌کنند. در نسل جدید نیز ایسوس اندازه هیت سینک را افزایش داده که خود موجب افزایش کارایی این سیستم خنک کننده شده است.

قطعاتی با کیفیت و با دوام

تمام آنچه از برد این کارت گرافیک مشخص است، حاکی از به خدمت گرفتن بالا رده‌ترین قطعات شامل چوک، ماسفت و خازن‌ها است. با توجه به اینکه این کارت گرافیک در حال حاضر قدرتمندترین مدل در نسل خود است، وجود یک مدار تغذیه (VRM) قدرتمند برای این محصول کاملا ضروری است. همانطور که اشاره شد، ایسوس برترین قطعات ممکن را با استاندارد Super Alloy Power II همراه کرده است. همچنین، تولید با فناوری انحصاری Auto Extreme ایسوس بیانگر نبود هیچ گونه خطای انسانی طی پروسه تولید و تضمین کیفیت محصول است که این ویژگی نه تنها برای کارت گرافیک مورد بررسی بوده بلکه تمامی کارت گرافیک‌های تولید شده این شرکت با این فناوری خط تولید کاملا خودکار، اتوماتیک و بدون دخالت دست انسان است؛ چنین ویژگی دو مزیت به صورت کلی دارد، مورد اول مربوط به یکسان و بالا بودن تمام کارت گرافیک‌های تولید شده توسط ایسوس است، و مورد دوم به معنی حرارت دهی به برد اصلی تنها طی یک مرحله است که از اعمال فشار بیش از حد به برد و کاهش طول عمر آن جلوگیری می‌کند.

امکانات نرم افزاری و شخصی سازی

این کارت گرافیک به کنار از نورپردازی RGB خود، امکان هماهنگ سازی و اعمال چندین جلوه بصری متفاوت را نیز دارد. ایسوس چنین ویژگی را با نام Aura Sync معرفی کرده است که با دیگر محصولات این کمپانی شامل مادربرد، هدست و هر قطعه دیگری که از این فناوری پشتیبانی می‌کند، سازگاری دارد. همچنین برای مشاهده و تنظیم پارامترهای مختلف کارت گرافیک مانند میزان دور فن‌ها و کلاک هسته، ایسوس نرم افزار GPU Tweak II را در کنار این کارت گرافیک ارائه داده است. همچنین امکاناتی مانند اشتراک ۶ ماهه WTFast، اشتراک Xsplit Gamecaster و QuantumCloud برای درآمد زایی با کارت گرافیک در زمان بیکاری نیز با این محصول همراه هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 59 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 9 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.