پی سی افسانه‌های پلی‌استیشن | چرا انحصاری‌های سونی باید از سیاست Ghost Of Tsushima: Legends پیروی کنند - پی سی

بازی Ghost of Tsushima به یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های سونی در نسل هشتم تبدیل شده است. سونی در این نسل توانسته تا آی‌پی‌های جدید زیادی را مانند Horizon Zero Dawn یا Bloodborne به بازی‌بازان معرفی کند، اما احتمالا محبوب‌ترین آن‌ها Ghost of Tsushima بوده است. این بازی نظر مثبت منتقدان را جلب کرد، اما به طرز خارق‌العاده‌ای توسط خود بازی‌بازان ستوده شد و توانست رکوردهایی مانند بهترین User Score تمام بازی‌های پلی‌استیشن ۴ در وبسایت Metacritic را کسب کند. بازی Ghost of Tsushima بخش داستانی بسیار کاملی دارد که در صورت انجام ماموریت‌های جانبی، می‌توانید تا بیش از ۵۰ ساعت خود را سرگرم کنید و برای همین کسی انتظار نداشت که شاهد عرضه‌ی یک بخش چندنفره‌ی کامل و پرداخته‌شده برای بازی باشیم. اما این اتفاق رخ داد و استودیوی ساکر پانچ (Sucker Punch) در قالب Legends، یک حالت کوآپ آنلاین لوت‌محور را در دسترس بازی‌بازان قرار داد. Legends در حالی که می‌توانست یک بسته الحاقی کامل باشد و با قیمت بالا عرضه شود، اما هیچ هزینه‌ی اضافه‌ای برای خریداران نداشت و عرضه‌ی آن پس از عرضه‌ی بازی اصلی، باعث شد تا به بخش تک‌نفره هم ضربه‌ای وارد نشود. در این مقاله قصد داریم تا به این مسئله بپردازیم که چرا پیش گرفتن چنین سیاستی از سوی تمام انحصاری‌های سونی، می‌تواند باعث محبوبیت و فروش بیش از پیش این بازی‌ها شود.

یکی از دلایل محبوبیت روز افزون بازی‌های سونی در نسل هشتم، این بوده است که در نسلی که ناشران به عرضه‌ی بازی‌های نصفه و نیمه و اتکا بر به‌روزرسانی‌های پس از عرضه یا افزودن محتوا در آینده سعی دارند از آی‌پی‌ها معروف شیر بدوشند، بازی‌های سونی در کنار نوآوری، به صورت کاملا صیقل‌خورده و پر از محتوا عرضه می‌شوند. با پرداخت ۶۰ دلار شما صاحب تجربه‌ی کاملی از آن بازی می‌شوید و دیگر نیازی نیست تا پولی را درون خود بازی خرج کنید.

یکی از دلایل محبوبیت روز افزون بازی‌های سونی در نسل هشتم، این بوده است که در نسلی که ناشران به عرضه‌ی بازی‌های نصفه و نیمه و اتکا بر به‌روزرسانی‌های پس از عرضه یا افزودن محتوا در آینده سعی دارند از آی‌پی‌ها معروف شیر بدوشند، بازی‌های سونی در کنار نوآوری، به صورت کاملا صیقل‌خورده و پر از محتوا عرضه می‌شوند. با پرداخت ۶۰ دلار شما صاحب تجربه‌ی کاملی از آن بازی می‌شوید و دیگر نیازی نیست تا پولی را درون خود بازی خرج کنید، یعنی درست همان طور که باید باشد. سونی حتی بسته‌های الحاقی زیادی هم برای بازی‌های خود عرضه نمی‌کنند و عناوین پرچم‌داری مانند God of War و The Last of Us Part II تا به این لحظه بدون هیچ بسته الحاقی داستانی بوده‌اند.

البته سونی همچنان پشتیبانی خوبی از بازی‌های خود پس از عرضه می‌کند و عناوینی مانند Horizon Zero Dawn یا همان God of War و The Last of Us Part II، پس از عرضه مواردی مانند درجه‌های سختی جدید یا حالت New Game Plus را دریافت کرده‌اند. اما می‌توان گفت که تمام این پشتیبانی‌های پس از عرضه در مقایسه با محتوای رایگانی که ساکر پانچ برای Ghost of Tsushima عرضه کرده است بی‌اهمیت به نظر می‌آیند. در حالی که بازی چند ماه پیش عرضه شده بود و نظر مثبت منتقدان را کسب و فروش بسیار خوبی را تجربه کرده بود، ساکر پانچ یک حالت چندنفره‌ی کاملا رایگان با نام Legends را برای آن عرضه کرد. Legends با قول یک حالت کوآپ آنلاین معرفی شد، اما حتی کسی نمی‌دانست که این تجربه واقعا تا چه حد قرار است عمیق و سرگرم‌کننده باشد.

اینکه این حالت که می‌تواند در دست سازنده‌ی دیگر به یک بازی کامل ۶۰ دلاری تبدیل شود، به عنوان یک بسته الحاقی رایگان به عنوانی اضافه می‌شود که همین حالا در بخش تک‌نفره تا چند ده ساعت محتوا را برای بازی‌بازان تدارک دیده است، کاملا شگفت‌انگیز است. Legends با قول یک حالت کوآپ آنلاین معرفی شد، اما حتی کسی نمی‌دانست که این تجربه واقعا تا چه حد قرار است عمیق و سرگرم‌کننده باشد.

در واقع Ghost Of Tsushima: Legends یک بازی کوآپ لوت‌محور است که در جزیره‌ی سوشیما جریان دارد. این بازی کاملا کلاس‌های شخصی‌سازی جدیدی دارد و یک سیستم Gear کاملا منحصر به فرد هم برای آن طراحی شده است. همچنین در آینده قرار است شاهد یک Raid در این بخش هم باشیم. اینکه این حالت که می‌تواند در دست سازنده‌ی دیگر به یک بازی کامل ۶۰ دلاری تبدیل شود، به عنوان یک بسته الحاقی رایگان به عنوانی اضافه می‌شود که همین حالا در بخش تک‌نفره تا چند ده ساعت محتوا را برای بازی‌بازان تدارک دیده است، کاملا شگفت‌انگیز است. هیچ نوع پرداخت درون برنامه‌ای هم در این بازی وجود ندارد و Legends واقعا کاملا رایگان است. اگر ساکر پانچ تصمیم بگیرد که در آینده و ورای فصل اول از این بخش پشتیبانی کند، می‌توانیم شاهد گسترش فروش و محبوبیت Ghost Of Tsushima حتی با آغاز نسل نهم باشیم.

استراتژی ساکر پانچ بسیار جالب است، عرضه یک حالت تک‌نفره‌ی با کیفیت و بدون کم و کاستی که همان سبک و سیاق همیشگی انحصاری‌های سونی را دارد و سپس عرضه‌ی یک بخش آنلاین در محبوب‌ترین سبک چندنفره یعنی بازی‌های لوت‌محور. از آن جایی که بازار هم اکنون با کمبود بازی‌های تک‌نفره با کیفیت مواجه شده است و سونی، نینتندو و شاید هم کپکام (Capcom) تنها ناشرانی هستند که به طور منظم بازی‌های این چنینی عرضه می‌کنند، آن بخش تک‌نفره باعث می‌شود تا بازی شما جلب توجه کند و به محبوبیت برسد. سپس یک بخش چندنفره عرضه می‌کنید تا کسانی که به حالت تک‌نفره علاقه‌مند نیستند هم جذب بازی شوند و آن‌هایی که بازی را از قبل خریداری کرده‌اند هم محتوای بیشتری داشته باشند.

این استراتژی منحصر به فرد نیست و نینتندو هم برای Super Mario Odyssey چندین حالت چندنفره را به بازی اضافه کرد. همچنین احتمالا نام GTA 5 را هم شنیده‌اید که با اتخاذ همین استراتژی، توانسته به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ تبدیل شوید. حتی خود سونی هم برنامه دارد تا یک حالت چندنفره را برای The Last of Us Part II عرضه کند و اگر این کار ادامه داشته باشد، شاید بتوانیم به استراتژی کلی انحصاری‌های سونی در آینده دست پیدا کنیم. کاملا مشخص است که سونی همین حالا مخاطب خاص خود را در بازار بازی پیدا کرده است و تقریبا تمام انحصاری‌های آن‌ها، بازی‌های تک‌نفره‌ و داستانی Action-Adventure هستند. البته آن‌ها عناوین متفاوت‌تری هم مانند Dreams یا Gran Turismo Sport هم دارند، اما اکثر توجه منتقدان و بازار نصیب همان عناوین مذکور می‌شود.

استراتژی ساکر پانچ بسیار جالب است، عرضه یک حالت تک‌نفره‌ی با کیفیت و بدون کم و کاستی که همان سبک و سیاق همیشگی انحصاری‌های سونی را دارد و سپس عرضه‌ی یک بخش آنلاین در محبوب‌ترین سبک چندنفره یعنی بازی‌های لوت‌محور. آن بخش تک‌نفره باعث می‌شود تا بازی شما جلب توجه کند و به محبوبیت برسد. سپس یک بخش چندنفره عرضه می‌کنید تا کسانی که به حالت تک‌نفره علاقه‌مند نیستند هم جذب بازی شوند و آن‌هایی که بازی را از قبل خریداری کرده‌اند هم محتوای بیشتری داشته باشند.

البته نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که به واسطه‌ی بازی‌های چندنفره‌ی سرویس‌محور، می‌توان پول زیادی کسب کرد. اما این به معنای این نیست که همه باید سعی کنند تا کلون Fortnite یا Destiny خود را بسازند و در واقع موفقیت سونی و نینتندو در این نسل، به خاطر همین عدم پیوستن به ترند بازی‌های چندنفره است که باعث شده آن‌ها در بازاری اشباع، محصولی خاص را ارائه دهند. ناشرهای دیگر هم مانند کپکام یا نینتندو هم دستی در بازار چندنفره دارند. مثلا به ازای هر Super Mario Odyssey یا The Legend of Zelda: Breath of the Wild، یک Splatoon 2 یا Super Smash Bros. Ultimate هم وجود دارد یا کپکام هم برای Resident Evil 3، یک حالت چندنفره‌ی Resistance عرضه کرده است. اما سونی ترجیح داده تا اکثر نسل را فقط در یک سوی بازار سپری کند و شاید آن‌ها بالاخره متوجه شده‌اند که می‌توانند بدون ضربه زدن به جذابیت اصلی خود، تجربه‌ی چندنفره‌ی خوبی را هم ارائه دهند.

منظور من این است که اگر در آینده، سونی پس از عرضه‌ی یک بازی تک‌نفره‌ی کامل و با کیفیت، یک بخش چندنفره‌ هم برای آن عرضه کند، کسی ابدا ناراحت نمی‌شود. این استراتژی باعث می‌شود تا بازی برای مدت طولانی‌تری بر سر زبان‌ها بماند و سونی هم بدون تخریب بازی‌های تک‌نفره وارد بازار چندنفره شود. در این صورت اگر به بخش چندنفره اهمیت نمی‌دهید، خیلی ساده آن را نادیده می‌گیرید. اما اگر مانند من طرفدار تجربه‌ی بازی‌ها با دوستان‌تان باشید، حالا دلایل بیشتری برای بازگشتن به بازی دارید. چه ایرادی دارد اگر Horizon Forbidden West یک بخش چندنفره فارغ از داستانش داشته باشد؟ اصلا شنیده می‌شود که گوریلا گیمز (Guerrila Games) در حال استخدام افرادی برای یک پروژه‌ی چندنفره است و شاید این پروژه نه جدا از خود Forbidden West، بلکه بخش مجزایی از همان بازی باشد.

به نظر من در آینده بیشتر شاهد اجرای چنین برنامه‌های از سوی سونی و استودیوهای پلی‌استیشن خواهیم بود. البته شخصا دوست دارم در صورتی شاهد این بخش‌های چندنفره باشیم که ابدا ضربه‌ای به کیفیت نهایی بخش داستانی وارد نشود و فشاری برروی استودیوها نباشد. اما حالا نوبت شماست تا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید که آیا دوست دارید تا یک بخش چندنفره را در بازی‌های سونی ببینید یا خیر.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 28 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.